Annons

Ställa skärpa & composition i mörker med Sony a6400

Produkter
(logga in för att koppla)

Christ

Aktiv medlem
Jag ställer en fråga åt en god vän som har en Sony a6400.

Ja, jag börjar väl från början. Jag och polaren har på senaste tiden kört mer nattfoto och ibland med fokus på stjärnor och allt oftast är det nästan bäcksvart ute.
Väl ute i mörkret märker vi att det är väldigt stor skillnad på hur väl våra olika kameror kan "se" i mörkret.

Jag kan med min fuji xt2 se väldigt bra i skärmen trotts mörkret och ganska lätt ställa in skärpan på stjärnor. Ställa in skärpan på marken är lite svårare men det går, det blir för mig såpass ljust att jag med lätthet kan komponera utan problem.
Teknisk info Xt2 & xf 35mm 2(inställd på 2.8) precis som vännen min.

Vännen min dock, med precis samma inställningar ser knappt något i skärmen trotts live view. Denna har tom svårt att ställa in skärpan stjärnorna. Vi har gått igenom menyer och dylikt men hittar inget som gör det lättare.

När jag ändrar på slutartiden så ljusar den upp bilden rejält ända upp till 13sekunder sedan är den lika ljus med ännu lämgre slutartider. a6400an dock, den slutar ljusa upp skärmen avsevärt mycket tidigare och gör det svårt för skärpeinställning samt komposition.

Jag undrar då om detta är mjukvara lr hårdvara-relaterat? Är det likadant på Sonys dyrare modeller? Jag förstår att vännens objektiv kan vara ljussvagare än 2.8 i verkligheten(samyang af 35mm 2.8). Det känns inte som att det har med objektivens ljusstyrka att göra.

Jag gissar att det är mjukvarurelaterar att min ljusar upp digitalt på någe sätt. Mycket tacksam för svar och ursäkta för väggen av text.

Mvh/Chrille
 

hornavan

Aktiv medlem
Det finns en inställning i menyn där du får välja om du vill ett exponeringen skall simuleras beroende på inställningar. Klicka INTE i den rutan.
Nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men det går i alla fall att göra något åt problemet.
Har haft samma problem vid norrskensfotografering.
 

Christ

Aktiv medlem
Det finns en inställning i menyn där du får välja om du vill ett exponeringen skall simuleras beroende på inställningar. Klicka INTE i den rutan.
Nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men det går i alla fall att göra något åt problemet.
Har haft samma problem vid norrskensfotografering.
Tack för svaret. Det är inte "live view"?
 

Grimmer

Aktiv medlem
Har en Sonykamera men inte en spegelfri. I min display så är det inga problem med att se att ställa fokus, men för säkerhets skull så brukar jag använda Focus Magnifier, då är det t.o.m. lätt om än lite långsamt.
Min fundering är om din kompis har ställt in en väldigt lite bländare, F20 eller så? En del objektiv på spegelfritt bländar ner även då man inte tar själva bilden. Då finns det inte mycket ljus kvar för kameran att visa i sökaren. Min gissning då jag inte har någon att prova på.
 

Christ

Aktiv medlem
Har en Sonykamera men inte en spegelfri. I min display så är det inga problem med att se att ställa fokus, men för säkerhets skull så brukar jag använda Focus Magnifier, då är det t.o.m. lätt om än lite långsamt.
Min fundering är om din kompis har ställt in en väldigt lite bländare, F20 eller så? En del objektiv på spegelfritt bländar ner även då man inte tar själva bilden. Då finns det inte mycket ljus kvar för kameran att visa i sökaren. Min gissning då jag inte har någon att prova på.
Tack fär svaret men allt detta har vi båda rätt bra koll på.

Som jag skrev så körde vi båda på bländare 2.8. Problemet är inte exponering. Då vi jämförde så upplevde vi båda stor skillnad mellan de båda två kamerorna.

Nog får han till skärpan och exponering men upplevde kanske att det blir onödigt mycket svårare och tar bort lite av upplevelsen samt tar mer tid vilket man inte alltid har.

Bländaren har nog inte med saken att göra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Testat kolla i EVF istället?
Nu har jag bara FF kameror, men det borde vara lika svårt/lätt att fokusera med skärm eller EVF.

Zooma in så mycket du kan när du ser stjärnorna. Jag har gjort exakt likadant när jag hade Canonkameror som EOS M(spegellös APS-C) och 6D Respekt 5D Mk3.

/Stefan
 

Christ

Aktiv medlem
Vet inte om han provade sökaren men tror att det var likadant.

Kör du Sony a7 serien? Det han undrar om det är skillnad mellan a6400 de dyrare modellerna.
 
ANNONS