Annons

Radioaktiva objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Swappo

Aktiv medlem
Det som blir gulaktig med tiden är emulsion som limmar ihop linserna i linsgruppen.
Jo, jag har läst det nånstans jag också, men det verkar mest drabba just dom objektiven som har radioaktiva glas? Eller finns det fler utav dom gamla som blir gula med åren?
Använde dom ett speciellt lim till thoriumglasen som gulnar?
 

Lucanus

Aktiv medlem
Jo, jag har läst det nånstans jag också, men det verkar mest drabba just dom objektiven som har radioaktiva glas? Eller finns det fler utav dom gamla som blir gula med åren?
Använde dom ett speciellt lim till thoriumglasen som gulnar?
Limmet som gulnar är kanadabalsam, ett flytande harts som tillverkas ur balsamgran och virginiagran. Om ett objektiv blivit gul kan man ta bort missfärgning genom att utsätta objektiv för UV-strålning. Antingen låter man stå det i solljus eller under en UV-lampa. Tiden som behövs för att den gula färgen ska försvinna är från några veckor upp till en månad. Men en del fotografer som fotograferar svartvitt använder gärna just dessa missfärgade objektiv. Den gula färgen fungerar som gulfilter.
 

Olle

Aktiv medlem
Då är det kanske bäst att skruva av UV-filtret från objektiv med kanadabalsam då?

Olle
 

Swappo

Aktiv medlem
Limmet som gulnar är kanadabalsam, ett flytande harts som tillverkas ur balsamgran och virginiagran. Om ett objektiv blivit gul kan man ta bort missfärgning genom att utsätta objektiv för UV-strålning. Antingen låter man stå det i solljus eller under en UV-lampa. Tiden som behövs för att den gula färgen ska försvinna är från några veckor upp till en månad. Men en del fotografer som fotograferar svartvitt använder gärna just dessa missfärgade objektiv. Den gula färgen fungerar som gulfilter.
Men då borde det finnas fler objektiv som är gula än just dom radioaktiva?
Varje gång jag hört talats om ett gulnat objektiv har det varit ett radioaktivt, eller är det kanske så att folk förutsätter att det är radioaktivt pga att det är gult?

Mitt FD35/2 är då bra gult, och mitt Rokkor 58/1,2 är inte jättegult, men gult... Och båda sägs ju vara radioaktiva. Har tyvärr inte tillgång till nån mätare så jag kan kolla och bekräfta.
Har och har haft en hel del äldre objektiv, men det är endast dessa två som är gula.
 

adask330

Aktiv medlem
Om nån månad ska jag flyga till Italien och undrar om jag kommer få problem med att ha kameraväskan som handbagage om den innehåller radioaktiva objektiv?

Någon som har testat på senare tid?




(Försöker ta kontakt med någon på fysikavdelningen på mitt universitet för att se om mina objektiv är radioaktiva.)
 

Smw

Aktiv medlem
Gammal tråd, har ett Hexanon 57mm f1.2 som gulnat, har någon tips på lämplig UV-lampa?
Hej !
Hade samma sak med ett Pancolar, ganska gult, googlade lite och
fann att mångga rekomenderade Ikea Jansjö.

Provad nån vecka men tröttnade, satte en objektivet i en
transparent plastburk i ett soligt fönster och efter nån månad
var de mesta borta.

Det är radioaktivt, köpte en geijermätare som man satte i telefonen
och den indikerade strrälning från detta och några flera, här räckte det
med ett baklock i plast för att stoppa strålningen.

//MW
 

Ventures

Aktiv medlem
Ögon ( och slemhinnor) är känsliga för alfastrålar så det är inte lämpligt att kika in i objektiv med thoriumglas (eller äta glaset). När objektivet väl sitter på kameran är det förstås ingen fara. Det tillverkades tydligen kikarokular med thoriumglas och det var ju inte så bra.
Jag hade ett micro-nikkor 200 mm ett tag. Det gick att mäta strålningen på det.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Not great, not terrible. Jag hade gärna använt dessa gamla radioaktiva godbitar (särskilt Super Takumar och Pancolar) men är lite för nojjig. Vet att det är helt i onödan men jag är sådan som person. Jäkligt synd för det blir en sjuhelsikes karaktär och färgrendering i bilderna från dessa gamla objektiv. Tyvärr är dagens gluggar alldeles för perfekta ur ett tekniskt perspektiv.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Limmet som gulnar är kanadabalsam, ett flytande harts som tillverkas ur balsamgran och virginiagran. Om ett objektiv blivit gul kan man ta bort missfärgning genom att utsätta objektiv för UV-strålning. Antingen låter man stå det i solljus eller under en UV-lampa. Tiden som behövs för att den gula färgen ska försvinna är från några veckor upp till en månad. Men en del fotografer som fotograferar svartvitt använder gärna just dessa missfärgade objektiv. Den gula färgen fungerar som gulfilter.
Att utsätta ett objektiv för uv-strålning genom att placera det i solen är ingen höjdare, eftersom värmen gör oljan blir flytande och den kan då sätta sig på slutarlamellerna.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Användes torium i Canon FD 55/1.2 S.S.C? Vid 1:10 nämns objektivet medan man senare också visar det dyrare FD 55/1.2 S.S.C Aspherical.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Användes torium i Canon FD 55/1.2 S.S.C? Vid 1:10 nämns objektivet medan man senare också visar det dyrare FD 55/1.2 S.S.C Aspherical.
Fick den uppmätt i dag. Tyvärr inte mot alfa då instrumentet bara tar beta och gamma. En viss förhöjning.

Ingen gulnad i objektivet åtminstone.
 
Senast ändrad:

joand

Aktiv medlem
Fick den uppmätt i dag. Tyvärr inte mot alfa då instrumentet bara tar beta och gamma. En viss förhöjning.
Sönderfallsprodukterna från torium-232 avger gammastrålning. Jag har en lins från ett gammalt radioaktivt Canon-objektiv. Med en gammadetektor precis mot linsen mäter jag 15 μSv/h jämfört med bakgrundsstrålningen som här är ca 0.15 μSv/h.

100 gånger högre alltså. Den linsen har gulnat.
 
ANNONS