Annons

radiosynk till vanliga blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

victor.j

Aktiv medlem
Jag ser ingen anledning till att man inte skulle kunna få det att funka med rätt adaptrar/kontaktdon.

Jag har inte sett någon sådan färdig adapter. Men Hama gör en adapter som ger dig en "hot shoe" som utlöses genom en PC-sladd på sidan. Borde vara en simpel operation att köpa en sådan, klippa av PC-kontakten och sätta dit en 6,3mm hona för att ansluta till radiomottagaren. Produkten heter 6952 och är till för att ge en kamera med "cold shoe" (dvs en blixtsko som bara är en hållare för blixt utan möjlighet att utlösa den) men ett PC-uttag en "hot shoe". Denna ska inte förväxlas med 6951 som är motsatsen, en adapter som ger en kamera med "hot shoe" ett PC-uttag (samt en "cold shoe" ovanpå där man kan montera blixtar som bara kan utlösas med PC-kontakt).

Kan du utlösa en SB-24 med PC-uttaget på sidan? Trodde det var till för att låta andra blixtar utlösas samtidigt som SB-24:an genom att koppla dem med PC-sladdar till den, dvs att det är en utgång, inte en ingång. Men jag vet inte, har inte lekt med någon sådan.

Vet inte hur det är med Nikon, men på Canon brukar det vara (nästan) omöjligt att få det att fungera med egna kombinationer av grejor...

Använder själv den radiolänken från Photax för att trigga studioblixtarna (funkar fint).

Mitt tips: kolla på www.ebay.com och sök på "wireless slave trigger", (kan inte ange en webadress eftersom den är ca 40 km lång...)
då kommer det bla upp en likadan liten fjärrkontroll som photax men med en annan liten sak att fästa blixten i som samtidigt är mottagare, finns för alla märken och kostar inte mycket (från rätt firma, de leker ofta med fraktpriset)

tack för svaren!

det borde ju inte vara några problem att löda en sådan sladd själj, har redan alla delar jag behöver. och sb-24 går utmärkt att använda i pc uttaget.

har mailat photax o ska se va dem tror.

victor.j skrev:
det borde ju inte vara några problem att löda en sådan sladd själj, har redan alla delar jag behöver. och sb-24 går utmärkt att använda i pc uttaget.
Ok, i sådant fall behöver du ju inte Hama-adaptern jag nämnde utan kan löda en kontakt direkt på en gammal synksladd eller göra en helt egen sladd. Jag har för mig att Hama säljer lösa PC-kontakter (har inte hittat dem på Elfa).

ja precis, kaffebrus säljer annars 10cm korta syncsladdar för en billig peng och eftersom jag i princip bor granne med dem så köper ja nog där:)

raskolnikov skrev:
finns det ngra billiga alternativ för att kunna tända blixtarna på större avstånd <100m? då det inte är fri sikt?

Egentligen inte, det är bara PocketWizard som är skapligt tillförlitlig på större avstånd. Och dom är allt annat än billiga.

ANNONS
Götaplatsens Foto