Jag borde skrivit att det inte gäller alla bilder. Jag har roat mig med Fuji's egen rawkonverterare Silkypix och de bilder som har problem i LR/ACR, har också samma artefakter i Silkypix. Det verkar som om problemen är mer kopplade till Fuji's annorlunda färgfiltermatris snarare än de olika rawkonverterarna, även om vissa lyckas bättre än andra. I de printar jag gjort från X-Pro2 syns det inte i A3-utskrift.
Så du har den nya X-PRO2. Är du nöjd? Tycker trots allt att min gamla X-PRO1 står sig väldigt bra mot en 5Ds R. Fast det gäller bara motiv som står still.
Den är så djäkla seg.
Jag är nog inte så sugen på X-PRO2.
För den typen av motiv behåller jag nog min gamla. Mer sugen på X-T2. Den passar mitt fotograferande bättre.
Jag har inga synpunkter på om vissa vill ha mindre skärpa och kör sina egna jpg-recept direkt i kameran. Dagens tri-x som någon kallar det. Det är trevligt att vi alla kan hitta sätt att bli nöjda.
Fuji är duktiga och har väldigt fina objektiv. Det här problemet med artefakter finns där. Det är numera mycket mindre än tidigare.
Som du också säger syns det inte i utskrifter.
Jag får numera zooma in till 2:1 innan jag ser det. När jag zoomar in så mycket ser jag också mycket skräp i en 5Ds R fil. Så jag tar inte det så allvarligt.
I 99% av alla filer fungerar nu LR helt OK. Man får bara inte dra i sharpness och clarity för hårt.
Jag har en dröm om att kunna aveckla mitt Canon-system och köra Fuji istället. De har några saker kvar att bevisa innan jag är övertygad. Blixtsystemen är en sak och AF en annan. De är på god väg men inte riktigt där ännu.
Ta en titt på den här bloggen.
Alla bilderna körda i LR. För båda kamerorna med egna gjorda profiler. För Canon 5Ds R hade jag definitivt kunnat krama ur mer detaljskärpa i Capture One. För X-PRo1 kanske lite mer ur Iridient.
Fast jag tycker nog att X-PRO1 och LR duger. Den matchar 5Ds R ganska bra för bloggbilder. Alla telebilder tagna med 5Ds R och alla vidvinklebilder med X-PRO1
http://www.fotosidan.se/blogs/almdudler/index.htm