Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ramar som passar crimson posters?

Produkter
(logga in för att koppla)

stylefish

Aktiv medlem
Jag har en tom vägg hemma som jag funderar på att täcka med en hel del utav mina printar.

Det hade räckt för mig om jag kunde köpa enhetliga ramar på ikea och sätta upp. Relativt billigt och bra.

Har hitills bara använt mig av crimsons poster funktion eller så som det hette innan och det har alltid blivit strålande resultat. Nu på senare tid har jag dock börjat fundera på det här med ramar och det fungerar ju till 70x100 standarden men dom mindre blir det problem att hitta billiga ramar till. Vad är det för mått dom kör egentligen?

Alternativet är ju att dra ut bilderna på profix och skriva in måtten själv men då blir jag lite orolig för att färgerna ska bli knepiga då jag inte har en hundra procent bra kalibrerad skärm.

Är det någon som har någon lösning på mitt problem så skulle jag bli mer än tacksam då jag snarast vill sätta igång och få upp bilder på väggen.

Nu kanske inte det passar i den här diskussionen men det finns ingen som kan tipsa om ett sätt som man själv kan montera sina bilder i upp till 70x100? Gärna något billigare alternativ om det fungerar. Det gör inte så mycket om printarna inte håller 15 år utan bara för att det ska se snyggt ut. Att få monterade bilder skickade från crimson har visat sig vara en dyr affär. Dock så är ju det fastsatt med speciallim och värmebehandlat men ändå.

Tacksam för alla tips!

JAg brukar köpa mina ramar på IKEA, funkar ypperligt. Skulle formatet fela på ngn eller några cm så är det ju bara att göra den storlek du vill (ram/passepartoutstorlek) i ditt redigeringsprogram och sedan välja ett tillräckligt stort papper i crimsons framkallningstjänst.

Du kommer ju att få kapa bort lite vita kanter själv, men bilden blir i den storlek du valt iaf.

Så gör jag när jag vill ha ngn speciell storlek.

Jag brukar använda IKEA ramar med passepartout, då måste inte utskriftsstorleken passa precis. Tror annars att Pro tjänsten hos Crimson har flest fasta mått på utskrifterna. Måtten står oftast i prislistan.

Tror detta har diskuterats förut.

/Martin

Tack för svaren hörni!
Men hmm.. det här med för mkt vita kanter är ju inte heller roligt. Det är inte alla gånger man vill köra med passepartout.

Men jag får helt enkelt kika på det ändå, alternativt kolla på pro tjänsten eller prefixen.

Tack tack! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto