Annons

Randigt- usch!

Produkter
(logga in för att koppla)

lingultblad

Aktiv medlem
Hej,
undrar varfor min 300D tar randiga bilder nar jag har installt pa iso 1600.

Vet att bilderna blir korniga men maste det bli randiga. Kan aldrig anvanda detta isotal pga. ful-randerna ju. Nar jag har pa 800 sa ser det oki ut bara liiite randigt ibland om man tittar noga. Men pa 1600 ar det kort.. jatterandigt.
Ofta grona rander.

Ar detta normalt? Ar det omojligt att fa bra bilder med iso1600?

hjalp!

Att bilderna blir randiga låter verkligen konstigt. Antagligen ett fel i kameran. Du har inte möjlighet att lägga ut ett utsnitt av en bild så man kan se hur det ser ut?

Nedan är ett utsnitt i 100% från min 350D i iso 1600 (inomhus, kyrka), tror inte det skiljer så mycket mellan 300D och 350D när det gäller brus. Antar att dina bilder borde se någorlunda lika ut.

Bilagor

• utsnitt_1600.jpg
    utsnitt_1600.jpg
    43 KB · Visningar: 692
ISO 1600 är inte så lätt att få bra bilder med, det enda råd jag kan ge är, exponera till höger. Så fort det börjar närma sig underexponerat, så blir det ränder.

Fredrik O. skrev:
Att bilderna blir randiga låter verkligen konstigt. Antagligen ett fel i kameran. Du har inte möjlighet att lägga ut ett utsnitt av en bild så man kan se hur det ser ut?

Nedan är ett utsnitt i 100% från min 350D i iso 1600 (inomhus, kyrka), tror inte det skiljer så mycket mellan 300D och 350D när det gäller brus. Antar att dina bilder borde se någorlunda lika ut.

Den där bilden var väl extremt randig?

hmmm..

@ Fredrik: Din bild ar inte det minsta randig om du fragar mig. Nar jag sager randig sa menar jag randig. Inte nagot man ser om man forstorar upp bilden i storformat utan tydliga grona rander (senast var d grona iaf..) och man ser dem om man tittar pa bilden som helhet. A
r utomlands just nu (darfor ar mina bokstaver sa konstiga) sa jag har inte "mitt bildarkiv" har men ska se om jag kanske kan fa upp ngt litet exemplar..

usch, nu borjar jag nastan luta att att lamna in kameran. A lite krangligt blir det ju ocksa om jag maste fa den lagad eftersom den e usa-kopt; typiskt!!

.Z. skrev:
Nej.

Som flera sagt, håll upp exponeringen så håller du bruset nere. Ja till en viss nivå förstås, det går ju inte att trolla...

//Larsa

Aki, Hur mycket maste man exonera da? Finns det nagra minimi-varden. Tycker anda att det ar lite eller jattedaligt att det maste vara sa har.

Men kanns ju bra att jag inte ar ensam a tt min kara kamera e frisk a kry!

Oki, det kanske var en dum fraga. Antar att jag maste testa mig fram?

Men hur tar man bra bilder pa rorliga manniskr i halvmorker utan att fa rander?

ANNONS
Götaplatsens Foto