Annons

Rapid-kasetter för Agfa Iso-Rapid m.fl?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Undrar om någon känner till om dessa Rapidkasetter för vanlig 135-film är återanvändningsbara, alltså om man kan ladda dom själv ned film? Man behöver ju två kasetter i kamerorna, en som filmen sitter i och en som filmen laddas in i. När filmen är slut finns den i den nya kasetten som tas ut och den gamla flyttas till upptagningssidan. Det borde ju i så fall fungera eller får man slänga kasetten som den exponerade filmen dras in i när man tagit ut filmen och framkallat den? Någon som känner till hur dessa kasetter fungerar? Är de inte återanvändningsbara så kan man ju inte använda sådana kameror idag utan att tillverka egna kasetter som passar.

Rapidkassetten borde vara återanvändbar precis som en vanlig 135-kassett. Problemet är nog att få tag i kassetter. Är inte säker på att det finns film att köpa längre då det är ganska så många år sedan Agfa slutade tillverka kamerorna.
Att tillverka kassetter själv är nog inte helt omöjligt men frågan är väl om det är mödan värt med tanke på att det var ganska så enkla kameror som använde rapidfilmen.

Jo 135-film finns massor av att köpa som 30m råfilmer. Inga som helst problem. Och i kamerorna brukar åtminstone finnas en kasett kvar när man köper dom (man kan ju kolla det). och för att få tag i mer än en kasett kan man köpa två kameror kanske. Och kan man ladda kasetterna själv är det inga problem att använda dessa kameror idag. Vanliga 135-kasetter är däremot inte återanvändningsbara idag. Då får man köpa sådana speciellt eller använda t-ex gamla Ilford-kasetter som var återanvändningsbara.

Plåtslagaren skrev:
........Att tillverka kassetter själv är nog inte helt omöjligt men frågan är väl om det är mödan värt med tanke på att det var ganska så enkla kameror som använde rapidfilmen.

Nej tillverka själv tänker jag nog inte göra men om kasetterna är laddningsbara och kan återanvändas är det mödan värt att prova dom, även om kamerorna är enkla. Jag använder ofta väldigt enkla kameror i mitt bildskapande eftersom de kan ge speciella effekter som jag vill utnyttja bildmässigt. Just dessa rapid-kameror finns ju en hel del beg att få tag på billigt och jag skulle gärna vilja prova ett antal för att se vad de har för bildmässiga egenheter. 135-film i 30m-rullar har jag en del av i frysen då jag laddar återanvändningsbara kasetter själv och det finns ett ganska stort utbud av 135 råfilm att köpa fortfarande.

Jag har en gammal Rapid-kamera. Agfa Iso-rapid C, med en bevarad kasett. Jag tror det är svårt att återanvända kasetten, den är ihopsatt med böjda metallbleck. Formen är inte densamma som småbildskasetten heller, den är bl a någon mindre på höjden, annars kanske man kanske rätt så lätt ha byggt om en småbildskasett.

Urr skrev:
Jag har en gammal Rapid-kamera. Agfa Iso-rapid C, med en bevarad kasett. Jag tror det är svårt att återanvända kasetten, den är ihopsatt med böjda metallbleck. Formen är inte densamma som småbildskasetten heller, den är bl a någon mindre på höjden, annars kanske man kanske rätt så lätt ha byggt om en småbildskasett.

Du tror alltså inte att det går att ladda i film själv i kasetten? För som jag läst mig till är det vanlig 135-film men en annan kasett. En vanlig småbildskasett är ju precis så hög att 135-filmen går i. Mycket lägre än så kan de ju knappast vara. Jag tror dessutom att man bara trycker in filmänden i kasetten, frågan är bara hur frammatningsmekanismen fungerar? Du har ingen bild att visa på kamerans innadöme och kasetten? jag har nämligen ingen Rapid-kamera ännu men funderar på att skaffa några stycken för att prova.

Frammatningen fungerar som på småbild, med kuggar som drar fram filmen, men däremot finns det ingen spole som hjälper till att dra fram den. Frammatningsratten sitter som vanligt till höger bakifrån sett på kameran, men kuggarna går baklänges så filmen löper åt vänster bakifrån sett. Slutaren funkar ej om det inte finns film i kameran, alternativt om filmen är slut och den är indragen i mottagande kasett. Filmbredden är densamma som på 135, men negativformatet är 24x24 mm.

Det är som du säger, man kan nog trycka in film i en kassett i mörkrummet, för den ska inte fästas utan ligga lös - så har man bara en kasett till på andra sidan kan man säkert bara tuta och köra.

Olle skrev:
Kan tipsen i framför allt sista inlägget i nedanstående tråd vara till någon nytta?

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00GsGE

Olle

Tackar för era tips. Det ska nog funka om man har minst två rapidkasetter, bara att trycka in filmen i den ena som det verkar och sedan se till så man inte drar in för mycket på slutet i den andra utan man kan dra ut filmen lätt när man ska framkalla.

Det finns en liten pigg som hoppar upp när filmen är slut, om man lutar kameran lite genom att klippa bort en bit i slutet i överkanten av filmen kan man låsa slutaren innan slutänden går in i kasetten och då löper inte allt in kasetten. Risken är kanske att man får ljussläckage in i kasetten men det går väl att lösa med att man laddar ur den i mörkrummet i så fall.

Någon som har två rapid-kasetter till salu? Har skaffat en kamera men inga kasetter fanns i. Annars ser det ut som man skulle kunna bygga om en Ilford-kasett genom att knipsa av översta delen, där ett av locken ska sitta, och sedan tejpa igen med en svart pappersbit.

Jag har mailat dig privat, som svar på din fråga. Du behöver ju helst två kasetter. Ska hur som helst bli kul att se dina bilder som du tar med Rapiden. Bör vara som att plåta instamatic ungefär, fast med riktig filmtryckplatta.

ANNONS
Götaplatsens Foto