Annons

Raspigt ljud i fokusringen på Canon 50/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

kiljano

Avslutat medlemskap
Har precis köpt en canon EF 50mm 1,4
Jag tycker att den låter lite väl mycket när man har i manuellt fokusläge och drar fram och tillbaka. Det är ingen skillnad från om den är på AF eller MF. Det gjorde mig mycket besviken, jag har prövat andra linser typ Canon EF 100mm 2,8 och min egna Sigma 10-22mm 4-5,6 och dom känns mycket mer smidig och låter mindre. Jag har tänkt filma med den och varje oljud vill jag minimera. Är det inte skumt att det inte känns någon skillnad om den är i AF eller MF läge? Den borde väl inte raspa eller låta?
Har provat tex. Canon EF 50mm 1,2L och den är helt tyst och skärperingen känns mjuk och smidig, visst kan man inte begära samma kvalite men...

Någon som har något vettigt att säga?
Mvh

Alla Canons 50/1.4 fungerar tyvärr som du beskriver.

Objektivet har en lite speciell konstruktion med en micro USM motor som driver en traditionell drivning med kugghjul (till skillnad från ringformad USM som driver fokuseringen direkt), för att ändå få FTM (full time manual focus) har objektivet en speciell slirkoppling som gör att du kan vrida på fokusringen även i autofokusläget (vilket normalt inte är möjligt med micro USM och DC motorer). Nackdelen är, som du redan har noterat, att fokusringen är trög och att objektivet rasslar vid fokusering.

Vill du ha en tyst 50/1.4 rekommenderar jag dig att titta på Sigmas, den är utrustad med en HSM motor (Sigmas motsvarighet till Canons ringformade USM) och fokuserar både tyst och mjukt.

Alla Canons 50/1.4 fungerar tyvärr som du beskriver.

Objektivet har en lite speciell konstruktion med en micro USM motor som driver en traditionell drivning med kugghjul (till skillnad från ringformad USM som driver fokuseringen direkt), för att ändå få FTM (full time manual focus) har objektivet en speciell slirkoppling som gör att du kan vrida på fokusringen även i autofokusläget (vilket normalt inte är möjligt med micro USM och DC motorer). Nackdelen är, som du redan har noterat, att fokusringen är trög och att objektivet rasslar vid fokusering.

Vill du ha en tyst 50/1.4 rekommenderar jag dig att titta på Sigmas, den är utrustad med en HSM motor (Sigmas motsvarighet till Canons ringformade USM) och fokuserar både tyst och mjukt.

Jag kan helt och hållet hålla med om Sigmas alternativ, har den på min 30D, och den är helt tyst, ändå FTM och mycket smidig. VÄLDIGT snygg Bokeh med, och funkar finfint på min kompis 5D mkII :)

ANNONS
Götaplatsens Foto