Annons

Sonys nya FE-objektiv (24-240, 28/2, 35/1,4 och 90/2,8)

Produkter
(logga in för att koppla)
24 f1,8

Hade önskat att dom kunde fixa en 24 F1.8 Zeiss till A7 också, den som finns till Nex serien är ju både skarp och liten, hade varit min önske glugg för resor, tycker 35 F2.8 är kanon bra, men saknar allt som oftast det där lilla extra i bilden som 24 hade givit mig ;-)
 
Jag var inne på Cyberphoto idag och kan konstaterera att det numera finns en hel del objektiv till E-mount. Över 60 titlar för E-mount och ca 25 som tecknar ut FF.

Det är väl framförallt längre telen och telezoomar som fattas vad jag kan se vid en snabb anblick. Vidvinklar och vidvinkelzoomar kommer det ju nu en del även om inte allt är färdigt för leverans.

Om man inte tycker sig kunna lägga så mycket som Sony och Zeiss betingar så finns ju även en del fina ganska billiga Samyang om man stor ut med manuella objektiv. Det gör ju att det säkert kan vara mer intressant att välja nya Samyang framför en del äldre manuella objektiv.
 
Fina objektiv på pappret, men alltså, Sony...vad är det för priser?

Just nu känns det som att Sony mjölkar marknaden rejält.

Tänkte likadant. Funderar på ett 85mm/1,4 Samyang för porträtt istället för att vänta på ett Sony för 3 ggr pengarna. Jag tror jag kan leva utan AF i ett porträttobjektiv faktiskt.
 
Alternativ

Håller med om att prisbilden på Sony/Zeiss är hög, för min del så blir det mindre gluggar i väskan, får satsa på de som jag tror jag bäst behöver! Önskar en hyfsad ljusstark vidvinkel för resor i storstäder etc plus att 70-200 hänger med oså, nu verkar det som Sigma har tänkt om och kommer börja tillverka FE gluggar, det öppnar för mig att fylla på med något intressant i väskan, typ macro glugg ;-) Art serien har ju ett antal fina gluggar, hoppas det inte dröjer allt för lång tid bara!
 
28:an är en hyfsat ljusstark vidvinkel, och inte så förfasligt dyr - klart billigare än t.ex. Nikons 28/1,8 (och det där tredjedels bländarsteget lär inte göra så stor skillnad).

Som resekit tror jag att 28 med konverter till 21 mm och 90 mm skulle vara en bra kombination - åtminstone med en A7r där det finns mycket utrymme att beskära. 90:an är dock väl saftigt prissatt.
 
Håller med om att prisbilden på Sony/Zeiss är hög, för min del så blir det mindre gluggar i väskan, får satsa på de som jag tror jag bäst behöver! Önskar en hyfsad ljusstark vidvinkel för resor i storstäder etc plus att 70-200 hänger med oså, nu verkar det som Sigma har tänkt om och kommer börja tillverka FE gluggar, det öppnar för mig att fylla på med något intressant i väskan, typ macro glugg ;-) Art serien har ju ett antal fina gluggar, hoppas det inte dröjer allt för lång tid bara!

Men ART-serien ärr ju inte så billig den heller. Sigma tar hyfsat betalt de med idag för sina bäste objektiv. De har ju inget att skämmas för i jämförelse med orginaltillverkarna när vi pratar prestanda, så priserna blir därefter. Sigma vinner ju numera inte sällan tester och jämförelser så orginaltillverkarna kan inte bara leva på namnet längre och det är ju bra det.
 
Men ART-serien ärr ju inte så billig den heller. Sigma tar hyfsat betalt de med idag för sina bäste objektiv. De har ju inget att skämmas för i jämförelse med orginaltillverkarna när vi pratar prestanda, så priserna blir därefter. Sigma vinner ju numera inte sällan tester och jämförelser så orginaltillverkarna kan inte bara leva på namnet längre och det är ju bra det.

Förvisso, men prisskillnaden är ganska betydande ändå till Sigmas fördel jämfört med Sonys. Dock är det svårare att bygga motsvarande prestanda med FE-fattning om objektiven ska få samma kantskärpa som Sigmas Art-serie som ju är byggda för tjockkameror. Registeravståndet spökar här.

Med samma ljusstyrka blir dock även FE-gluggarna lika tunga så det enda Sigma behöver göra är att förlänga sina gluggar med längden som motsvarar adaptern och sedan implementera focus by wire.
Viktskillnaden ökar inte mycket, men resultatet blir bättre.
VSB när man monterar en adapter bakom exv ett Sigma 35/1.4 Art och kör på en A7R. kantskärpan blir riktigt bra t o m vid full öppning.

Samyangs manuella gluggar för FE är förlängda med motsvarande adapterns längd.

//Lennart
 
Ja Samyang verkar inte göra annat än anpassa samma konstruktion till respektive kamerasystems fattning. Så det finns nog inget särskilt tänk kring att A7:eek:rna skulle dra nytta av mer kompakt design. Det är nog "one size fits all" rakt över.

Men jag kan nog leva med det om det gäller exv. 85:an som jag just beställt. Det köper man ju inte för att ta actionbilder direkt. Men annars tycker jag formfaktorn är viktig att dra nytta av. Det är ju faktiskt en stor del av grejen med den här Sony-plattformen att man kan vara liten om man vill. Prioriterar men annat så går det också bra med vissa begränsningar som dock blir allt färre ju mer plattformen utvecklas över tid.

Nå får vi ju stabilisering i husen också och det har blivit allt bättre sprutt på en alltmer sofistikerad AF också. Ska bli kul att se nästa generation som SAR just flaggar för är på väg ut.
 
Sen finns det ju Sony FE 28-135/4,0G OSS PZ för över 20kkr
Okej det är tänkte för att film med men funkar säkert även att ta kort med också :)
 
Ja Samyang verkar inte göra annat än anpassa samma konstruktion till respektive kamerasystems fattning. Så det finns nog inget särskilt tänk kring att A7:eek:rna skulle dra nytta av mer kompakt design. Det är nog "one size fits all" rakt över.

Men jag kan nog leva med det om det gäller exv. 85:an som jag just beställt. Det köper man ju inte för att ta actionbilder direkt. Men annars tycker jag formfaktorn är viktig att dra nytta av. Det är ju faktiskt en stor del av grejen med den här Sony-plattformen att man kan vara liten om man vill. Prioriterar men annat så går det också bra med vissa begränsningar som dock blir allt färre ju mer plattformen utvecklas över tid.

Nå får vi ju stabilisering i husen också och det har blivit allt bättre sprutt på en alltmer sofistikerad AF också. Ska bli kul att se nästa generation som SAR just flaggar för är på väg ut.

Men jag anser att Samyang gör rätt. Hellre några gram extra och det blir bra resultat. Nu är ju 85mm inte någon kritisk brännvidd för A7-serien. Det är vidvinkelområdet som är svårast att få till om man ska behålla det kompakta formatet.

Eftersom jag själv kör 35/1.4 Art på A7R+adapter måste jag säga att ekipaget inte blir obekvämt, men någonstans där går gränsen. Utstickande mått blir ungefär som FE 28-70 (budgetzoomen) men lite tyngre. Resultatet blir också bättre än med FE 35/2.8.

28:an ligger närmast för mig. Får inte bankkortet att skrynkla ihop sig heller. Vill bara se hur det fungerar i praktiken.

//Lennart
 
24f1.8

Vad tror ni om möjligheten för Sony att göra Nex Zeiss 24F1.8 gluggen till en FE glugg, jag är inte tillräckligt kunnig på det tekniska området gällande objektiv konstruktion för att bedöma om det är möjligt, den är ju grymt bra till Nex serien, inte så stor heller, vill helst inte använda adapter, visst den kostar en del, men med den så skulle jag klara mig med 3 gluggar :)
 
Möjlighet finns det ju, men då handlar det ju om att ändra precis allt. En 24 med den ljusstyrkan som ska fylla ut fullformat med bra kantskärpa kommer med nödvändighet att större i alla riktningar;

Såval diameter som längd och därtill tyngd. Däremot kan man kanske tänka sig en 24/2.8 eller 24/2.5 som inte skulle bli så stor och tung (eller dyr).

Jag vet inte riktigt hur Sony planerat, men något säger mig att 28/2.0 med tillbehörsadaptern som ger 21mm ska nog utvärderas först och ses hur det objektivet blir mottaget av A7-fotograferna.

Men 24/1.8 för Nex E-fattning är ju riktigt bra i APS-C segmentet. Liknande prestanda med FE-mount och Zeisstillverkat lär nog kosta ett stort antal skjortor.

//Lennart
 
Tack

Tack Lennart A, förstår efter ditt svar att det nog inte är en glugg för mig då, köpte A7:an för dess litenhet, gjorde en kompromiss när jag köpte 70200F4, egentligen för stor för mitt tycke, men ångrar mig inte, den är grymt bra & kommer användas en hel del, har 35:an men skulle vilja ha lite mer bredd när jag är ute och reser, får nog avvakta och se vad 28:an får för omdöme av den bredda massan ;-)
 
Sony FE 28-135/4,0G

Sen finns det ju Sony FE 28-135/4,0G OSS PZ för över 20kkr
Okej det är tänkte för att film med men funkar säkert även att ta kort med också :)

Med tanke på diskussionen, är det någon här som faktiskt har erfarenhet av detta objektiv (Sony FE 28-135/4) utöver det som går att läsa lite här och var? Jag vill köra den med en Sony A7s (främst film men även stillbild 50/50).
 
Sen finns det ju Sony FE 28-135/4,0G OSS PZ för över 20kkr
Okej det är tänkte för att film med men funkar säkert även att ta kort med också :)

Det är tydligen väldigt bra för just film (finns en hel del recensioner på nätet), men för stillbild är det stort, klumpigt och inte så överväldigande skarpt i hörn och kanter (vilket inte behövs för just film).
 
ANNONS