Annons

Ratio - Speedlite

Produkter
(logga in för att koppla)

R.Hammar

Aktiv medlem
Med en 580EX monterad på kameran som fill och med två andra blixtar placerade, ena som huvudljus med grupperad som A, andra som bakgrundljus med gruppering som B.

På blixten jag har monterad på kameran väljer jag ratio 3:1, vilket gör att A är då kraftigare än B.

Men, den blixten jag har på kameran som skulle fungera som fill, ska ju inte ta ut A. Vad kommer den att ha för ratio?

Jag finner inget svar i min manual, där har de bara som exempel att blixten monterad på kameran är avslagen, något jag inte har lyckast med heller.

Hälsnngar

Robert

Ett sätt vore att skippa ratio och sätta kameran på minuskompensation för blixtexponeringen och korrigera de lösa blixtarna med kompenseringen som finns på respektive blixt.

Du kanske kanske också utse en blixt till C och därigenom få en tredjhe grupp. Den blixten får du ställa blixtexponeringskompensation på för att balansera med övriga.

Magnus, tack för ditt tips.

Om jag sätter blixtkompensation på kameran så blir resultatet att jag underexponerar bilden.

Det är att forska vidare i ämnet.

Robert

Jag har testat mig fram nu under kvällen och kommer fram till att blixten på kameran/580EX är A. Gjorde det genom att ha en till blixt som slav. Har jag slaven som B och ställer in ration på 580EX till 1:3 så får jag ration 3:1.

Hälsningar

Robert

ANNONS