Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Raw filer i Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Använder generellt Lightroom till mina rawfiler men vid behov PSE 5.

Att öppna filer i Lightroom från både min Nikon 200 och 300s är inga problem. Inte heller att öppna rawfiler från Nikon D200 i PSE 5 är några problem, men från D300s är helt omöjligt.

Kan inte på Adobe's hemsida finna några uppdateringer för raw filer från D300s heller. Måste jag uppgradera till PSE 8?

Med förhoppning om svar Michael Bernhardsson

Hej

Använder generellt Lightroom till mina rawfiler men vid behov PSE 5.

Att öppna filer i Lightroom från både min Nikon 200 och 300s är inga problem. Inte heller att öppna rawfiler från Nikon D200 i PSE 5 är några problem, men från D300s är helt omöjligt.

Kan inte på Adobe's hemsida finna några uppdateringer för raw filer från D300s heller. Måste jag uppgradera till PSE 8?

Med förhoppning om svar Michael Bernhardsson

exportera som PSD eller TIFF från lightroom?

När Adobe släpper en ny version av Photoshop eller Elements slutar man att uppgradera den äldre versionen med stöd för nya kameramodeller.
Om du planerar att köpa en nya kamera borde du först ta reda på om dina programvaror från Adobe kan hantera RAW-filerna från den. Annars måste du även budgetera en uppgradering av dina mjukvaror. Alternativt skippa Adobe och använda kameratillverkarens program för RAW-konvertering. T ex Capture NX
/Leif

När Adobe släpper en ny version av Photoshop eller Elements slutar man att uppgradera den äldre versionen med stöd för nya kameramodeller.
Om du planerar att köpa en nya kamera borde du först ta reda på om dina programvaror från Adobe kan hantera RAW-filerna från den. Annars måste du även budgetera en uppgradering av dina mjukvaror. Alternativt skippa Adobe och använda kameratillverkarens program för RAW-konvertering. T ex Capture NX
/Leif

Hej
Ok - det innebär som jag nog egentligen misstänkte att jag måste uppgradera till Element, något annat program eller som du säger Capture NX.
Tackar för klar info - Michael

ANNONS
Götaplatsens Foto