Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW filer i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en gammal PS7, som öppnar NEF-filer utan problem. Det är Nikons RAW-format. När jag nu köpte mig en Canon Powershot S90 föll det mig aldrig ens in att det var nån skillnad, men det var det! Canons RAW-format går inte att öppna i min version, utan jag måste öppna dem i DPP som följde med kameran, och göra enklare justeringar där. Sen kan jag konvertera dem till jpg och öppna i PS. Det ska gå att öppna som tiff i PS också, men det har jag inte lyckats med.

Tack för den Mattias!

Vill tillägga oxå: Jag anser att det alltid är värt arbetet att få igång ett arbetsflöde som inkluderar RAW-filer. Det är även viktigt att inte gå från RAW till TIFF/Jpeg förrän det är nödvändigt. Målet är inte att så fort som möjligt konvertera alla RAW, målet är att så länge som möjligt behålla arbetet inom RAW-konverteraren.

Vill tillägga oxå: Jag anser att det alltid är värt arbetet att få igång ett arbetsflöde som inkluderar RAW-filer. Det är även viktigt att inte gå från RAW till TIFF/Jpeg förrän det är nödvändigt. Målet är inte att så fort som möjligt konvertera alla RAW, målet är att så länge som möjligt behålla arbetet inom RAW-konverteraren.

Absolut.

Jag har laddat ner Adobes DNG-konverterare med nån idé om att konvertera mina Nikon- resp Canon-RAW-filer till dng för enhetlighetens skull, och ha dem som säkerhetskopior på en extern hårddisk. Visst stämmer det att DNG är "lika mycket" raw som NEF och CR2?
Själv har jag fn ingen glädje av DNG-filerna eftersom jag inte kan öppna dem i PS7. Så jag justerar det som går i Canons DPP och konverterar sen till jpg. Nikons rawfiler NEF kan jag justera i ViewNX om jag vill, men ändå öppna som NEF i PS7.

Jag har en annan fundering. I DPP kan jag markera en bild och sedan välja Tools/Transfer to Photoshop. När jag gör det, så skapas en tiff-bild som sedan öppnas i PS. Det blir en tiff i PS vare sig jag väljer en rawfil eller en jpg i DPP.
Problemet är att tiffen som öppnas i PS är liksom täckt av ett grått halvtransparent lager! Varför? Vad göra?

ANNONS
Götaplatsens Foto