Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW filer till dng ger dubbletter i elements sorteraren

Produkter
(logga in för att koppla)

pelle.bo

Aktiv medlem
Kan inte få ordning på bildsamlingen i elements 9....vet inte om jag gör fel. Känner mig lite famlande.....Kan någon ge mig råd eller tips.
När jag öppnar camera raw och sen vill spara bilden som DNG verkar allt bra. Avslutar camera raw och tillbaks till sorteraren, får då fråga om att importera bild från övervakade mappar. Okejar det och sen har jag dubbletter av bilderna.

Ska inte raw bilden bakas in i dng bilden? eller konverteras per automatik? Hur göra för att bara ha dng bilderna i samlingen?

Många frågor men jag verkar ha kört fast. Hört att det kan vara klokt att spara raw bilderna i DNG för att säkra åtkomsten av dom för framtiden.
Hoppas på råd
Pelle

Nejdå, programmet har gjort precis det du bad om. Du har en RAW, och den rörs inte, utan du sparar en DNG, som är samma bild. Alltså har du en dubblett. Det är helt som det ska vara.

Ok då förstår jag lite bättre. Det blir ju lite klumpigt att ha dubbletter i bildsamlingen. Vad kan anses rimligt om framtiden??? Är det ok att bara spara bilderna som raw eller bör man även göra det i dng format? Vill ju kunna öppna bilderna om 10 år och bearbeta dom om det skulle behövas.

Det bör ju även om 10 år finnas codecs till äldre filformat, och i den bemärkelsen tror jag nog RAW är mer framtidssäkert än dng, vem vet om photoshop finns då?

Du kan nog simma lugnt om du har en raw-fil från någon större tillverkare.
Jag körde Olympus E-10 i början av detta millenium och när LR kom säkert mer än 5 år senare så stödde de den kamerans raw.
Om man tittar i LR på de filer som supportar varje raw-format så är de små och med tanke på vår lagrinskapacitet hela tiden ökar av andra skäl så tror jag inte att stöet från en CaNikkon kamera t.ex försvinner före DNG gör det.
De som använder DNG är nog färre än de som använder en viss Canon kameras .CR2 format.
Vem som har rätt i den här debatten kan bara en dimmig framtid utvisa.
Vi har hela tiden behövt flytta i IT-världen från ett lagrinsformat till ett annat.
Om ett visst raw-format kommer mista stödet kommer vi säkert få förvarning och en process för att flytta över till nästa teknologi.
så jag låter mina bilder ligga i Canons-Fujis raw-format och hanterar frågan när jag måste.
DNG finns förresten redan i ett antal versioner.
Alla stöds av Adobe så det syns inte men de är inte en standard.
Som vanligt får var och en bli salig på sin tro. Sedan när domens dag är där får man svaret om man satsat rätt elle rfel eller om man lika gärna kunde låta bli att tro.

Som ni båda skrev ovan så håller jag nog med att det räcker med att spara i RAW. Det låter rimligt att Canon (har en 5DM2) kommer finnas kvar länge, troligen längre än Adobe. OCH om det skulle bli större förändringar kommer det alltid finnas program för att hantera detta och slussa över till ny teknik.
Kände mig bara lite vilsen då så många menar att man bör säkra bilderna till DNG. Läste bland annat att Scott Kelby...tror jag det var, nämnde det och då blir väl jag och andra lite oroliga.....
Säkert obefogad rädsla.

ANNONS
Götaplatsens Foto