Annons

RAW formatet

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyB

Aktiv medlem
Hej alla !
Jag har problem med att ladda ner mina RAW filer till datorn, varken det medskickade eller Photoshop (7 samt cs2) fungerar.

Har någon något tips att ge ? =)

Tolkar det att kamera och dator inte kommunicerar med varandra. Vanligtvis är det snabbaste sättet att ominstallera programmet. Kika samtidigt efter ev uppdateringar

Suck

Tack för ala tips men fortfarande problematiskt (jag har ju CS2 och det skall ju ingå där.)

Kameran det gäller är en 300D

CS2 bör fungera för att hantera RAW-filer

Datorn bör ha en USB 1.1 kontakte eller USB 2.0 för att den till kameran medföljande progravaran ska fungera. Datorn bör ha Win2x/xp/98se.

Mitt stalltips är att använda en separat kortläsare (pris 150:) till att tömma minneskortet med. Den fungerar som en hårddisk/diskettstation. Jag använder inte Canonns programvara till att hämta in filer från kameran, utan kör med kortläsaren och kopierar till datorn via den. RAW-filerna från min 300D bearbetas sedan antingen i PS CS, Capture-1 eller med Canons medleverade programvara.

Finns problemet även med JPEG?

Nä bara RAW filerna, den påstår att det inte finns några bilder i kameran men när jag scrollar på kameran finn de där.

Strange .....
skall kollla igen på Canons hemsida ....

Jag har Xp samt en relativt ny dator alltså USB 1.1.

Kan du se bilderna om du kollar i utforskaren? Och i så fall kopiera dem därifrån? Om det går kan du ju prova att därefter formatera om ditt minneskort och se om det hjälper. Jag hade ett liknande fel (inte riktigt samma...) med min 20D. Och det löste jag på detta sätt. Fråga mig bara inte vad felet egentligen var...

Har samma problem med min 20D, det enda som funkat för mig hittills är att ta det genom separat kortläsare, som tyvärr inte är USB 2.0 :-(
Installerade alla canonskivor jag hade, men inget funkade för att spara filerna. Utforskaren funkar inte, den visar bara jpg.

Tittade runt i en massa gamla trådar och fick ett tips på att ladda hem ett program som heter "RAW image viewer" från microsoft, det hjälpte i alla fall till för att visa okonverterade RAW i xp:s bildvisare. Men bilderna får jag fortfarande ta genom kortläsaren.

/Marianne

När Ni har räddat bilderna på korten, testa att formatera om dessa. Man blir förvånad över vad det kan åstadkomma.

antar det =)=)=) jag är inte så bevandrad längre i vilken version av USB som sitter i lådan =)=)=)

skall försöka med Mariannes tips =)

Tack alla =)

skall se vad för bilder den lyckats tanka över från kameran först, funkade med RAW viewer från Microsoft.....

Problem löst!!!!!!!!!!!!!!!!

Allt fungerar yeeehaaaa.
=) tack för alla bra tips.

RAW läsaren från Microsoft löste hela problemet...

Använd Canons Zoombrowser 5.5

Varför går ni över ån efter vatten?

Den som har Canon EOS-kamera kan ladda hem uppgraderingen Canon ZB 5.5 gratis från Canon, den är det absolut bästa verktyget för att hämta och utvärdera bilder snabbt.
Dessutom lägger den in bilderna automatiskt i i datummappar ÅÅÅÅ_MM_DD.

ZB har en RAW Image Task (under Tools) som man gärna använder när man kommer hem med en massa bilder tagna under samma ljusförhållanden som man då enkelt även kan gruppjustera.

När man vill finlira med bilderna är Canon Digital Photo Professional 2.0.3.7 den bästa. Den uppgraderingen är också gratis för EOS-användare.
Man skall inte använda en äldre version för den nya är enormt förbättrad.

Här hämtar man hem:

http://consumer.usa.canon.com/ir/co...lAct&fcategoryid=325&modelid=11154#prguideman

och när man står på den sidan klickar man på:

http://alpha02u.c-wss.com/inc/ApplServlet?SV=WWUCA900

Obs! Går inte att gå till den sidan direkt. Måste gå via förstasidan.

I början när jag fotade RAW använde jag gamla långsamma CS sedan gick jag över till Rawshooter Essentials och provade några av dom andra också, men nu använder jag bara dom uppgraderade Canonprogramvarorna.

Ni har ju köpt en lite dyrare Canon kamera än dom andra. Den är dyrare just därför att dom har den absolut bästa medföljande programvaran.
Utnyttja det!

Senast ändrad:
Separat raw-program löser problemet...

...för mig iaf. Varken PS Elements eller Utforskaren hittade raw-bilderna i min 20D, men väl jpg-bilderna. Men Canons EOSViewerUtility har inga problem med att hitta även raw-filerna. Dock ett något bökigt program.

Underligt att PS, eller PS Elements för den delen, fortfarande efter ett år inte klarar av att importera raw från en 20D.

Jo det har ju funnits ett tag nu

CS 2 klarar av detta =) det verkar som att det är ett Microsoftproblem delvis men jag håller med det borde funnits en uppdaterare vid det här laget.

ANNONS
Götaplatsens Foto