Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
RAW formatet
- Trådstartare JennyB
- Start datum
ohls
Aktiv medlem
Vilken kamera är det som det gäller?
Testa att uppgradera Camera RAW
http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
Testa att uppgradera Camera RAW
http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
RolandM
Aktiv medlem
CS2 bör fungera för att hantera RAW-filer
Datorn bör ha en USB 1.1 kontakte eller USB 2.0 för att den till kameran medföljande progravaran ska fungera. Datorn bör ha Win2x/xp/98se.
Mitt stalltips är att använda en separat kortläsare (pris 150
till att tömma minneskortet med. Den fungerar som en hårddisk/diskettstation. Jag använder inte Canonns programvara till att hämta in filer från kameran, utan kör med kortläsaren och kopierar till datorn via den. RAW-filerna från min 300D bearbetas sedan antingen i PS CS, Capture-1 eller med Canons medleverade programvara.
Finns problemet även med JPEG?
Datorn bör ha en USB 1.1 kontakte eller USB 2.0 för att den till kameran medföljande progravaran ska fungera. Datorn bör ha Win2x/xp/98se.
Mitt stalltips är att använda en separat kortläsare (pris 150
Finns problemet även med JPEG?
Arne S
Aktiv medlem
Kan du se bilderna om du kollar i utforskaren? Och i så fall kopiera dem därifrån? Om det går kan du ju prova att därefter formatera om ditt minneskort och se om det hjälper. Jag hade ett liknande fel (inte riktigt samma...) med min 20D. Och det löste jag på detta sätt. Fråga mig bara inte vad felet egentligen var...
mareri
Aktiv medlem
Har samma problem med min 20D, det enda som funkat för mig hittills är att ta det genom separat kortläsare, som tyvärr inte är USB 2.0 :-(
Installerade alla canonskivor jag hade, men inget funkade för att spara filerna. Utforskaren funkar inte, den visar bara jpg.
Tittade runt i en massa gamla trådar och fick ett tips på att ladda hem ett program som heter "RAW image viewer" från microsoft, det hjälpte i alla fall till för att visa okonverterade RAW i xp:s bildvisare. Men bilderna får jag fortfarande ta genom kortläsaren.
/Marianne
Installerade alla canonskivor jag hade, men inget funkade för att spara filerna. Utforskaren funkar inte, den visar bara jpg.
Tittade runt i en massa gamla trådar och fick ett tips på att ladda hem ett program som heter "RAW image viewer" från microsoft, det hjälpte i alla fall till för att visa okonverterade RAW i xp:s bildvisare. Men bilderna får jag fortfarande ta genom kortläsaren.
/Marianne
Mozo
Avslutat medlemskap
Jag har Xp samt en relativt ny dator alltså USB 1.1. [/B]
Om du har en relativt ny dator bör du ha USB 2.0. Den standarden kom väl runt (år)2000?
Minita
Aktiv medlem
Photo Recovery 3.0
Testa detta program.
www.lc-tech.com
Kostar 320.- men har fått fin kritik i DigitalFoto #9/2005 sid 87.
Finns tydligen på svenska.
Testa detta program.
www.lc-tech.com
Kostar 320.- men har fått fin kritik i DigitalFoto #9/2005 sid 87.
Finns tydligen på svenska.
Christer1
Aktiv medlem
Använd Canons Zoombrowser 5.5
Varför går ni över ån efter vatten?
Den som har Canon EOS-kamera kan ladda hem uppgraderingen Canon ZB 5.5 gratis från Canon, den är det absolut bästa verktyget för att hämta och utvärdera bilder snabbt.
Dessutom lägger den in bilderna automatiskt i i datummappar ÅÅÅÅ_MM_DD.
ZB har en RAW Image Task (under Tools) som man gärna använder när man kommer hem med en massa bilder tagna under samma ljusförhållanden som man då enkelt även kan gruppjustera.
När man vill finlira med bilderna är Canon Digital Photo Professional 2.0.3.7 den bästa. Den uppgraderingen är också gratis för EOS-användare.
Man skall inte använda en äldre version för den nya är enormt förbättrad.
Här hämtar man hem:
http://consumer.usa.canon.com/ir/co...lAct&fcategoryid=325&modelid=11154#prguideman
och när man står på den sidan klickar man på:
http://alpha02u.c-wss.com/inc/ApplServlet?SV=WWUCA900
Obs! Går inte att gå till den sidan direkt. Måste gå via förstasidan.
I början när jag fotade RAW använde jag gamla långsamma CS sedan gick jag över till Rawshooter Essentials och provade några av dom andra också, men nu använder jag bara dom uppgraderade Canonprogramvarorna.
Ni har ju köpt en lite dyrare Canon kamera än dom andra. Den är dyrare just därför att dom har den absolut bästa medföljande programvaran.
Utnyttja det!
Varför går ni över ån efter vatten?
Den som har Canon EOS-kamera kan ladda hem uppgraderingen Canon ZB 5.5 gratis från Canon, den är det absolut bästa verktyget för att hämta och utvärdera bilder snabbt.
Dessutom lägger den in bilderna automatiskt i i datummappar ÅÅÅÅ_MM_DD.
ZB har en RAW Image Task (under Tools) som man gärna använder när man kommer hem med en massa bilder tagna under samma ljusförhållanden som man då enkelt även kan gruppjustera.
När man vill finlira med bilderna är Canon Digital Photo Professional 2.0.3.7 den bästa. Den uppgraderingen är också gratis för EOS-användare.
Man skall inte använda en äldre version för den nya är enormt förbättrad.
Här hämtar man hem:
http://consumer.usa.canon.com/ir/co...lAct&fcategoryid=325&modelid=11154#prguideman
och när man står på den sidan klickar man på:
http://alpha02u.c-wss.com/inc/ApplServlet?SV=WWUCA900
Obs! Går inte att gå till den sidan direkt. Måste gå via förstasidan.
I början när jag fotade RAW använde jag gamla långsamma CS sedan gick jag över till Rawshooter Essentials och provade några av dom andra också, men nu använder jag bara dom uppgraderade Canonprogramvarorna.
Ni har ju köpt en lite dyrare Canon kamera än dom andra. Den är dyrare just därför att dom har den absolut bästa medföljande programvaran.
Utnyttja det!
Senast ändrad:
Eeros
Aktiv medlem
Separat raw-program löser problemet...
...för mig iaf. Varken PS Elements eller Utforskaren hittade raw-bilderna i min 20D, men väl jpg-bilderna. Men Canons EOSViewerUtility har inga problem med att hitta även raw-filerna. Dock ett något bökigt program.
Underligt att PS, eller PS Elements för den delen, fortfarande efter ett år inte klarar av att importera raw från en 20D.
...för mig iaf. Varken PS Elements eller Utforskaren hittade raw-bilderna i min 20D, men väl jpg-bilderna. Men Canons EOSViewerUtility har inga problem med att hitta även raw-filerna. Dock ett något bökigt program.
Underligt att PS, eller PS Elements för den delen, fortfarande efter ett år inte klarar av att importera raw från en 20D.