Annons

RAW-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Tansi skrev:
Tack Stefan! Men ska jag skippa Capture one helt och hållet?

I många fall blir resultatet detsamma med Capture One och Camera Raw, om de är rätt inställda. Det finns fortfarande en del bilder, framförallt om de har intensiva, klara färger, där jag tycker mig se ett bättre resultat med Capture One.

Sedan finns ju en del funktioner i Capture One som inte finns i Camera Raw. T ex att kunna använda egna kameraprofiler, att bearbeta en kameraprofil och att kunna ansluta en kamera direkt till datorn och fotografera rakt ner på hårddisken.

Stefan

En fråga som rör färgrymder.

Hur ändrar jag färgrymd från AdobeRGB till SRGB i CS2? Bilden öppnas som AdobeRGB men sen så hittar jag inget sätt att ändra den, annat än att kryssa ur AdobeRGB vid spara som. Blir det rätt då eller finns det något annat sätt?

Ursäkta lånet av tråden:)

//Larsa

kaw skrev:
Ursäkta ett nördigt svar - men detta borde gå att fixa genom att skriva in matrisvärdena i en DNG-fils matristagg.

Vore ju intressant att undersöka om detta fungerar, även om det inte är en metod som som så många fotografer skulle använda i praktiken.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Men hur får du in den matrisprofilen i Camera Raw? Har du lyckats med det, då är det något.

Öh... äh... jo... riktiga män använder inte Adobe Camera Raw heller. Bergis. Så är det. Jepp.

Annars borde Anders' metod funka, fast jag har inte testat. :)

ture skrev:
Öh... äh... jo... riktiga män använder inte Adobe Camera Raw heller. Bergis. Så är det. Jepp.

Annars borde Anders' metod funka, fast jag har inte testat. :)

OK, men för alla oss andra är inte Tomas Fors skript inget dumt hjälpmedel. I alla fall för en del kameror har jag fått betydligt bättre färgåtergivning med hjälp av de justeringar som den skapar när jag använder Camera Raw.

Men om du har fått fram matrisparametrarna vore det ju intressant om du kan slänga in dem i en DNG-fil och se om det går att konvertera till en arbetsfärgrymd i Camera Raw sedan.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Jodå, det har jag gjort (snål smålänning som man är). Inget vidare resultat. Färgerna på detta kort har väldigt bra metameriska egenskaper, dvs de ser likadana ut under olika ljusförhållanden. Det är ju viktigt, eftersom du gärna vill testa olika inställningar under olika ljusförhållanden.

Stefan

OK, men det skulle vara intressant att veta hur mycket det skiljer i faktiska RGB-värden mellan en riktig och en "hemmagjord".
För skojs skull har jag låtit Crimson skriva ut två st hemmagjorda färgkartor.
En skickade jag som AdobeRGB och den andra som ProphotoRGB.
I PS har de båda exakt samma RGB-värden i respektive ruta.
Men tittar jag på utskrifterna så skiljer det en del. Ingen jätteskillnad men jag upplever Prohoto som något mer mättade och klara färger.
Är detta normalt?

Som sagt, det skulle vara kul om någon har jämfört riktig och hemmagjord.
Jag tänkte att jag skulle prova att göra en kalibrering med utskrifterna jag har, men jag vet inte om det kommer att hjälpa mig till mer korrekta färger. Det kanske blir motsatt effekt?
Vilken ska jag i så fall kalibrera mot?
AdobeRGB eller ProphotoRGB?

/Thomas

jtkarlsson skrev:

Nu använder jag inte PhotoShop själv så jag har inte järnkoll på hur det visar RGB-värden, men spontant tycker jag det där låter väldigt egendomligt. Hela poängen med olika färgsystem är ju att det ska bli olika siffror men samma färg... Men det kanske är jag som missförstår PhotoShop, som sagt.

Jag körde ut en syntetisk ColorChecker hos Proprint för ett tag sedan. Stämde hyfsat i dagsljus, betydligt sämre i glödljus om jag minns rätt (verkar rimligt, då färgerna på min syntetiska var uträknade för D65). Ska man få färgöverensstämmelse med en riktig colorchecker i alla ljus måste man lyckas få till samma reflektionsspektra på den hemmagjorda som på den riktiga, och det kräver nog i praktiken att man målar sig en egen med samma pigment som GretagMacbeth använder.

ture skrev:
Nu använder jag inte PhotoShop själv så jag har inte järnkoll på hur det visar RGB-värden, men spontant tycker jag det där låter väldigt egendomligt. Hela poängen med olika färgsystem är ju att det ska bli olika siffror men samma färg... Men det kanske är jag som missförstår PhotoShop, som sagt.

Jag körde ut en syntetisk ColorChecker hos Proprint för ett tag sedan. Stämde hyfsat i dagsljus, betydligt sämre i glödljus om jag minns rätt (verkar rimligt, då färgerna på min syntetiska var uträknade för D65). Ska man få färgöverensstämmelse med en riktig colorchecker i alla ljus måste man lyckas få till samma reflektionsspektra på den hemmagjorda som på den riktiga, och det kräver nog i praktiken att man målar sig en egen med samma pigment som GretagMacbeth använder.

Jag fyllde helt enkelt rutorna i PS med de värden som finns på den länkade sidan tidigare i tråden.
Jag gjorde två exakt lika, förutom att den ena var i AdobeRGB och den andra i ProphotoRGB.
Jag är kass på färghantering och förmodligen har jag gjort fel. Samma RGB värden i olika färgrymder ska alltså se olika ut?

Det verkar som vanligt inte finnas några genvägar till den perfekta färgen.

Om man tittar på hur kameran hanterar detta internt när man skjuter jpeg.
Kan man på något sätt få reda på vilka värden i Calibrate tab som motsvarar kamerans värden?
Eller är det lika med "allt nollat" i ACR???
Jag blir bara mer förvirrad ju mer jag tänker på detta.
Man kanske inte ska gräva ned sig alltför mycket i detta.

/Thomas

jtkarlsson skrev:

För skojs skull har jag låtit Crimson skriva ut två st hemmagjorda färgkartor.
Men tittar jag på utskrifterna så skiljer det en del. Ingen jätteskillnad men jag upplever Prohoto som något mer mättade och klara färger.
Är detta normalt?

Det är ju det som är meningen. Eftersom Prophoto använder mer mättade röda, gröna och blå färger så blir det ju en annan färg när du blandar lika mängd av Adobe RGB:s mattare röda, gröna och blå färg än om du använder Prophoto:s intensivare färger.

Jag tänkte att jag skulle prova att göra en kalibrering med utskrifterna jag har, men jag vet inte om det kommer att hjälpa mig till mer korrekta färger. Det kanske blir motsatt effekt?
Vilken ska jag i så fall kalibrera mot?
AdobeRGB eller ProphotoRGB?

Du måste i så fall definiera färgerna som Lab-färger och sedan konvertera dem till den RGB-kombination som du behöver använda för att skapa den färgen i den RGB-färgrymd som du valt att använda. En lösning är att använda de RGB-värden som finns på www.brucelindbloom.com I den del som kallas för ColorChecker Calculator finns en funktion där du kan skapa RGB-värden för en rad olika färgrymder.

Men det kommer ändå inte att fungera perfekt. Din karta stämmer bara under ett optimerat ljus på 5000K och med högt färgåtergivningsindex.

Stefan

jtkarlsson skrev:
Jag fyllde helt enkelt rutorna i PS med de värden som finns på den länkade sidan tidigare i tråden.
Jag gjorde två exakt lika, förutom att den ena var i AdobeRGB och den andra i ProphotoRGB.
Jag är kass på färghantering och förmodligen har jag gjort fel. Samma RGB värden i olika färgrymder ska alltså se olika ut?

Det verkar som vanligt inte finnas några genvägar till den perfekta färgen.

Om man tittar på hur kameran hanterar detta internt när man skjuter jpeg.
Kan man på något sätt få reda på vilka värden i Calibrate tab som motsvarar kamerans värden?
Eller är det lika med "allt nollat" i ACR???
Jag blir bara mer förvirrad ju mer jag tänker på detta.
Man kanske inte ska gräva ned sig alltför mycket i detta.

/Thomas

Ingen som vet hur man kan använda de inställningar som kameran skulle ha valt vid jpeg?
Eller ligger dessa inställningar med i RAW-filen och tolkas av konverteringsprogrammet?

/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto