Annons

RAW ger överexponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Jag fotar RAW+jpg. Får alltså en rawfil och en färdig jpg ur kameran. Jpg-bilden ser vad jag kan avgöra välexponerad ut. När jag sedan öppnar ORF-filen (Olympus rawformat) i Camera Raw ser den i default-inställningen innan jag rört några reglage närmast överexponerad ut. Inte så att några ljusa omräden är utfrätta såklart, men anmärkningsvärt ljusare än jpeg:en. Jag får alltid dra ner exponeringen ett par steg innan jag konverterar till jpg eller tiff. Vad beror detta på. Bordde inte exponeringen vara identisk i den i kameran skapade jpg-bilden och den obearbetade rawfilen. Jag vet att kameran ju gör en egen bearbetning av datan för att skapa en bild, men trodde det berörde färgmättnad, kontrast och skärpa - inte exponeringsgrad.

Bifogar exempelbild.
/Jer.
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
Bocka ur alla "auto"-rutor så ser du hur filen såg ut direkt från kameran istället. Sen ställer du in lämpliga grundinställningar att utgå ifrån, som du sen sparar som nya default-inställningar.

Edit: I det här fallet ser väl visserligen jpg-filen underexponerad ut.
 

Jewster

Aktiv medlem
Makten skrev:
Bocka ur alla "auto"-rutor så ser du hur filen såg ut direkt från kameran istället. Sen ställer du in lämpliga grundinställningar att utgå ifrån, som du sen sparar som nya default-inställningar.

Edit: I det här fallet ser väl visserligen jpg-filen underexponerad ut.
Nej, ingen av bilderna är varesig över- eller underexponerad. Om man ser på bildernas respektive histogram visar det sig att båda bildernas vit och svartpunkt ligger inom intervallet utan att kapas. Raw-bildens graf bara något förskjuten åt höger jämfört med jpeg:en.
Annars ser det onekligen bättre ut med alla auto-rutor avbockade. Tänkte inte på dom, tack för det.
Mysteriet är löst.
/jer.
 
ANNONS