Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

RAW ger överexponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Jag fotar RAW+jpg. Får alltså en rawfil och en färdig jpg ur kameran. Jpg-bilden ser vad jag kan avgöra välexponerad ut. När jag sedan öppnar ORF-filen (Olympus rawformat) i Camera Raw ser den i default-inställningen innan jag rört några reglage närmast överexponerad ut. Inte så att några ljusa omräden är utfrätta såklart, men anmärkningsvärt ljusare än jpeg:en. Jag får alltid dra ner exponeringen ett par steg innan jag konverterar till jpg eller tiff. Vad beror detta på. Bordde inte exponeringen vara identisk i den i kameran skapade jpg-bilden och den obearbetade rawfilen. Jag vet att kameran ju gör en egen bearbetning av datan för att skapa en bild, men trodde det berörde färgmättnad, kontrast och skärpa - inte exponeringsgrad.

Bifogar exempelbild.
/Jer.

Bilagor

• jpg_raw.jpg
    jpg_raw.jpg
    20.9 KB · Visningar: 225
Bocka ur alla "auto"-rutor så ser du hur filen såg ut direkt från kameran istället. Sen ställer du in lämpliga grundinställningar att utgå ifrån, som du sen sparar som nya default-inställningar.

Edit: I det här fallet ser väl visserligen jpg-filen underexponerad ut.

Makten skrev:
Bocka ur alla "auto"-rutor så ser du hur filen såg ut direkt från kameran istället. Sen ställer du in lämpliga grundinställningar att utgå ifrån, som du sen sparar som nya default-inställningar.

Edit: I det här fallet ser väl visserligen jpg-filen underexponerad ut.

Nej, ingen av bilderna är varesig över- eller underexponerad. Om man ser på bildernas respektive histogram visar det sig att båda bildernas vit och svartpunkt ligger inom intervallet utan att kapas. Raw-bildens graf bara något förskjuten åt höger jämfört med jpeg:en.
Annars ser det onekligen bättre ut med alla auto-rutor avbockade. Tänkte inte på dom, tack för det.
Mysteriet är löst.
/jer.

ANNONS