Annons

Raw,Nef filer Hjälp någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian-R

Ny medlem
Jag har tagit lite bilder i raw-format med min D70. När jag sedan tankar in bilderna så blir dom i Nef-format. Vad är detta format? Jag kan nämligen inte kolla på bilderna heller? Nån som vet vad det kan vara? Jag behöver hjälp.
Tack.

Raw är inget format, det är en samlingsbenämning på olika format som har det gemensamt att de innehåller rådata från kamerasensorn istället för en tittfärdig bild i rgb-färg.

Nef är Nikons variant. Canons heter crw, Minoltas mrw och så vidare. Alla har sitt eget.

Du kan konvertera neffarna till bilder du kan titta på med massor av olika verktyg. Nikon View är ett av dem. Det kan du hämta kostnadsfritt på Nikons hemsida.

Nef är nikons raw format. För att se bilderna behöver du ett program som kan göra om dessa till tiff eller jpg.
T ex funkar nikon picture project (som jag inte begriper mig på), nikon view, nikon capture, photoshop cs med raw-plugin eller phaseone's capture one.

Som nikonägare kan du tanka hem nikon view eller picture projekt gratis från nikons hemsida.

Lycka till.

Jim hann före ;)

Ja, förslagsvis till tiff.

Såvida du inte har antingen Photoshop CS eller Photoshop Elements 3. Dessa har en inbyggd bra råkonverterare. Eller Photoshop 7 med tillköpt Camera Raw-plugin (om nu gamla CR har stöd för D70-neffar).

jimh skrev:
Eller Photoshop 7 med tillköpt Camera Raw-plugin (om nu gamla CR har stöd för D70-neffar).
Eller så använder man den plugin till Photoshop man får när man installerar Nikon View (följde med min kamera). Körde med den i Photoshop Elements 2 tills jag senare införskaffade Nikon Capture som är riktigt trevlig att arbeta med. Tyvärr suger den minne.

ANNONS
Götaplatsens Foto