Annons

raw och adobe-rgb med "gröna rutan"

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Har kameran (40D) inställd på att köra raw+jpg och i färgrymden adobe rgb.
Har upptäckt att när man kör på gröna rutan så blir filnamnet IMG_... (vilket indikerar att bilden är i färgrymden s-rgb) istället för _MG... (adobe-rgb). Och så saknar jag rawfilerna. Varför är det så? Går det att ställa om? (Har inte tillgång till manual just nu varför jag frågar här).

/jer.
 

RG

Avslutat medlemskap
Idiotlägena är inställda så att ej raw går att använda varken du vill eller ej.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Nej, det går inte at ställa om utan blir alltid jpeg i sRGB.

Jag förmodar att Canon förutsätter att dom som använder gröna rutan och motivprogrammen inte känner till raw konvertering och färgrymder.
 

Jewster

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Idiotlägena är inställda så att ej raw går att använda varken du vill eller ej.
Töntigt att kalla det för idiotlägen, Robin.
Men du svarade ju iallafall koncist på frågan för en gångs skull. Det tackar jag för.

BugEyes skrev:
Jag förmodar att Canon förutsätter att dom som använder gröna rutan och motivprogrammen inte känner till raw konvertering och färgrymder.
Antagligen, även om det är feltänkt. För dessa "ovetande" lär ju inte som jag ha förinställt kameran till raw eller adobe-rgb även då de tillfälligtvis fotar manuellt. Så Canon har om antagandet stämmer skapat en "lösning" på ett icke-problem.

Synd då jag anser att man bör kunna använda "gröna rutan" för enkelhets skull och ändå ha kontroll över bildsparningen. Automatlägen för mig innebär att automatiken tar över exponeringsparametrarna, inget annat.

Tack båda två för svaren.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Som sagt, kör i "P" läget, det är exakt samma sak som att köra i "gröna rutan", fast med den skillnaden att du kan ändra bländarvärdet men främre hjulet till något annat än det kameran erbjuder dig om du önskar, sen poppar inte den inbyggda blixten upp i tid och otid heller, utan den får du slå på när du själv önskar.

/kent
 

RG

Avslutat medlemskap
Jewster skrev:
Töntigt att kalla det för idiotlägen, Robin.
Men du svarade ju iallafall koncist på frågan för en gångs skull. Det tackar jag för.
Tycker de är idiotiska. Hatar när popupen hoppar upp hela tiden. Bättre med p sådana fall.
Men av dina bilders kvalite så verkar det konstigt att du kör på gröna rutan,
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med herr doktor Gyllander i denna fråga; Idiotläge är en vedertagen benämning. Amerikanerna skriver "idiot modes".
Men det är inte lägena de syftar på, utan de som använder dem.
Om det kan man sen ha egna uppfattningar.

Det verkar i högsta grad rimligt att RAW och Adobe försvinner när man vrider in grön ruta. Då ska det ju vara grundinställt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vi har ju disktuerat det här nyligen i en annan tråd och visst finns det lägen där det vore praktiskt med raw. Det är ju inte bara i gröna rutan som det försvinner, även scenlägena.

Ibland låter jag grabben leka med min kamera, då är det ju lätt för honom att använda gröna rutan eller scenlägena. Det är dock jag som kommer att ta hand om filerna i datorn och då är det ju trevligt med raw.

Jag tycker raw och färgrymd borde vara frikopplat från programvalet. Den som är helt novis kommer ju aldrig att ändra kamerans grundläge från sRGB så för den personen gör det ingen skillnad.

P är ju ett bra alternativ. Själv har jag gjort ett eget "idiot"-läge på min 40D, det är P med auto iso. Det har jag lagt på C1 så grabben kan använda det.

Mvh
Anders
 

apersson850

Aktiv medlem
AFJ skrev:
Vi har ju disktuerat det här nyligen i en Den som är helt novis kommer ju aldrig att ändra kamerans grundläge från sRGB så för den personen gör det ingen skillnad.
Det där tror jag inte ett ögonblick på. Läser man lite på olika forum hittar man åtskilliga frågor i stil med "Varför kan min 40D bara ta sex bilder i serie, sen blir det stopp?" eller "Varför kan jag bara ställa in ISO 200, inte ISO 100 på min 40D?".

När svaren blir "Du har ställt in brusreduktion vid höga ISO" resp. "Du har aktiverat högdagerprioritet" blir kommentaren "Åh f-n, det hade jag ingen aning om att jag gjort."
 

BugEyes

Aktiv medlem
Det kunde gott ligga som en custom function så man kunde bestämma hur motivprogrammen ska bete sig i fråga om färgrymder och bildformat.

Jag gillar inte benämningen idiotlägen, min fru brukar till exempel låna någon av mina kameror ibland och använder motivprogrammen då. Hon är inte en idiot utan bara inte tillräckligt intresserad av fototekniken för att lära sig att ställa in allting, hon tar fina bilder ändå.
 

Florestan

Avslutat medlemskap
BugEyes skrev:
Jag gillar inte benämningen idiotlägen, min fru brukar till exempel låna någon av mina kameror ibland och använder motivprogrammen då. Hon är inte en idiot utan bara inte tillräckligt intresserad av fototekniken för att lära sig att ställa in allting, hon tar fina bilder ändå.
Kanske läge att bli mindre lättstött å fruns vägnar?
 

Florestan

Avslutat medlemskap
BugEyes skrev:
Det var bara ett exempel på att man inte behöver vara idiot för att välja gröna rutan, bara mindre intresserad.
Eller så behöver man inte vara idiot för att använda idiotläget. Låt lillkillen kalla det vad han vill, om inte annat för den bräckliga forumfridens skull.
Men är det så att vi som plåtar manuellt enbart är vådligt intresserade av fototeknik? Resonemanget faller lite.
 

RG

Avslutat medlemskap
AFJ skrev:

P är ju ett bra alternativ. Själv har jag gjort ett eget "idiot"-läge på min 40D, det är P med auto iso. Det har jag lagt på C1 så grabben kan använda det.
DU får lära honom så han kan använda andra lägen. ;P
 

AFJ

Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Det där tror jag inte ett ögonblick på. Läser man lite på olika forum hittar man åtskilliga frågor i stil med "Varför kan min 40D bara ta sex bilder i serie, sen blir det stopp?" eller "Varför kan jag bara ställa in ISO 200, inte ISO 100 på min 40D?".

När svaren blir "Du har ställt in brusreduktion vid höga ISO" resp. "Du har aktiverat högdagerprioritet" blir kommentaren "Åh f-n, det hade jag ingen aning om att jag gjort."
Jämförelsen haltar väl lite. Att man skall förstå att högdagerprio påverkar möjliga ISO lägen kräver att man antingen kan väldigt mycket om fototeknik eller har läst manualen.

Att förstå att om man ändrar filformat från JPG till RAW så innebär det att bilderna kommer att vara i RAW känns ju lite mer logiskt och lättfattligt! :)

Men visst har du en poäng. Jag tror tillverkarna hela tiden måste ta ställning till i vilken grad användaren skall kunna "ställa till det" kontra flexibiliteten. Ingen lätt balansgång och säkert utgör vi på fotosidan ett skevt urval av köparna.

mvh
Anders
 

apersson850

Aktiv medlem
AFJ skrev:
Att förstå att om man ändrar filformat från JPG till RAW så innebär det att bilderna kommer att vara i RAW känns ju lite mer logiskt och lättfattligt! :)
Jovisst, men det är inte det som är problemet.
Problemet är istället att en lite intresserad nybörjare/mindre kunnig/[sån som somliga med vänligt menad skämtsam ironi kallar för idiot (var den salongsmässig nog?)] ofta går på upptäcktsfärd bland menyer och inställningar, provar att mixtra med det mesta och sen glömmer 90% av vad de har gjort.

Sen står de där när det ska fotograferas något väsentligt, kastar in gröna rutan för att vara säkra på att det blir som de tänkt sig och sen tog minneskortet slut efter alldeles för få bilder, för den stod i RAM+JPEG L och dessutom blev bilderna konstiga för det var AdobeRGB och för mörka för den stod på - 1 2/3 steg och oregelbundet exponerade för det var spotmätning och konstigt fokuserade för det var nedre vänstra fokuspunkten och det gick ändå att trycka av för det var Servo AF och ibland helt oskarpa för fokuseringen låg på AF-ON och så vidare, inte i all oändlighet men nästan.

För övrigt anser jag att man redan har löst balansgången, genom att ha dessa -d--tl-g-n, med början vid gröna rutan, och sen skyll-dig-själv från P och framåt på andra hållet.
 
ANNONS