Annons

raw och adobe-rgb med "gröna rutan"

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Hur gammal?
Fyller 12 i sommar.

Han har börjat greppa det där med att man måte ha höga ISO när man fotar inne i Skansens terrarium men lågt ISO när man fotar ute så det börjar arta sig! :)

Min gamla 400D tycks i alla fall ha hittat ett nytt hem! ;)

Mvh
Anders
 

RG

Avslutat medlemskap
AFJ skrev:
Fyller 12 i sommar.

Han har börjat greppa det där med att man måte ha höga ISO när man fotar inne i Skansens terrarium men lågt ISO när man fotar ute så det börjar arta sig! :)

Min gamla 400D tycks i alla fall ha hittat ett nytt hem! ;)

Mvh
Anders
Då borde väl ungen fatta, det är ju inte mer avancerat än en dator.
 

cecber

Aktiv medlem
Är det inte så att "gröna rutan" gör att kameran funkar lite som en kompakt? Och att kameran då gör en viss efterbehandling av bilden, som en kompakt? och då går det ju bara i jpeg?? Skulle vara en rimlig orsak till att raw-inställningen automatiskt försvinner när man går över i "gröna rutan" Detta är bara en gissning ... jag har ingen aning.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Gå med i en Fotoklubb

Mitt bästa råd för er som sitter på kammaren och undrar hur man skall göra och hur kameran fungerar är att: Gå med i en FOTOKLUBB.

I våran klubb har vi kört fyra kurser nu under våren och haft 16 deltagare. Dessa har fått lära sig dels grundläggande kamerateknik och dels avancerad fototeknik. Det har givit bra klirr i klubbkassan och vi har utnyttjat pensionärer eller arbetslösa som lärare på kurserna, som pågått både dagtid och kvällstid. Alla som gått på kurserna har lärt sig sina kameror och vad dem kan göra för att få till roligare, intressantare och mer spännande bilder.
 

AFJ

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Då borde väl ungen fatta, det är ju inte mer avancerat än en dator.
Robin, någon gång i livet kanske du själv blir pappa, då kommer du att förstå... :)

Skämt åsido, visst KAN en 12-åring lära sig hur det funkar med blänare, slutare, ISO, mätmetoder, fokuspunkter mm. Precis som ens fru, flickvän, farfar, bror kan. Problemet är ju att vissa inte VILL lära sig om hur en kamera fungerar men ändå vill använda den utan att gå med i fotoklubbar, läsa manualer mm.

För dessa användare finns gröna rutan, jag ser absolut inget fel i det.

Vad jag - och några till - efterlyser är en möjlighet - gärna i någon custom function - att gå in och ställa om själva filformatet utan för dens skull förändra hanteringen för användaren.


Mvh
Anders
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en "Självlärande" kamera som känner av vad jag kan, vilka bilder jag vill kunna ta och under vilka betingelser, så att den själv ställer in sig till att producera toppenbilder som jag gillar allt efter som jag lär mig själv... Allt jag skall behöva göra är att lära mig hitta själv till "Den Gröna Rutan".
Hoppas att många här i forumet vill hjälpa till så fort jag inte klarar av någonting på egen hand.
 

AFJ

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Som sagt, kör i "P" läget, det är exakt samma sak som att köra i "gröna rutan", fast med den skillnaden att du kan ändra bländarvärdet men främre hjulet
Detta är ju inte riktigt hela sanningen. Det enda som gröna rutan och P har gemensamt är att exponeringen väljs automatiskt.

Allt annat är i princip OLIKA eftersom man i P kan ställa in ISO, vitbalans, matningslägen, välja fokuspunkter, mätmetod mm, mm.

Egentligen är ju P betydligt mer likt M, Av och Tv än "gröna rutan".

Mvh
Anders
 

apersson850

Aktiv medlem
Bruksanvisningen ägnar en sida åt att reda ut vad som går att ställa in i P, men inte i grön ruta.

Självlärande, jo, det vore något. Sen får vi självfotograferande, så attt man laddar batteriet och släpper ut kameran ungefär som man släpper ut katten. När den blir hungrig kommer den hem med bra bilder (kameran alltså, inte katten).
 
ANNONS