Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW + tiff + jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

floyd

Aktiv medlem
I vilka format sparar ni era (från RAW) framkallade bilder? tiff och jpg? komprimering?

Hade man haft oändligt med hårddiskutrymme skulle man ju inte brytt sig så mycket hur mycket plats alla filer tar, men nu har man ju inte det :)

Kan man vara säker på att en CRW-fil (canon raw) även går att 'framkalla' om kanske 10år? Eller är photoshops raw-format något att titta närmare på?

Jag spar i Tiff/lzw om det är bra i långa loppet vet jag inte.Får hoppas på någon standardisering typ DNG format.

Jag gör JPEG med så lite komprimering som det går. Dock om jag skulle behöva nå annat så gör jag en ny framkallning till tex. TIFF. Sparar ju alltid negativen! ;)

tif. 8 bitar.. till gråskalebilder är 16 bitar bra. på färgbilder kan man inte se skillnaden mellan 8/16 bitar med ögat.

Funderar på att bara spara den färdiga bilden i tiff. (naturligtvis sparar jag RAW-filen). Men tiff är ju något otympligt format, dessutom tar ju många labb bara jpg-filer... därav har jag en tanke på att både spara i tiff och jpg. Det blir en väldig massa data bara...

Foto-Rickard skrev:
Jag gör JPEG med så lite komprimering som det går. Dock om jag skulle behöva nå annat så gör jag en ny framkallning till tex. TIFF. Sparar ju alltid negativen! ;)

Det är ju en variant, men då får man ju göra om alla korrigeringar man gjorde på bilden vid första tillfället...

(floyd) skrev:
men då får man ju göra om alla korrigeringar man gjorde på bilden vid första tillfället...
Det är ju en fördel om man kan spara inställningarna man väljer vid råkonverteringen. Jag lagrar enbart råfilen och tänker mig att jag aldrig ska göra något med bilden som inte går att formulera som enkelt lagrade parametrar.

I det ingår t ex att kunna lätta upp skuggor, medan mer avancerade grejer går bort; som retuschering, lägga på oskärpa på vissa delar, eller vad man nu kan tänka sig.

Senast redigerad av en moderator:
kaw skrev:
Det är ju en fördel om man kan spara inställningarna man väljer vid råkonverteringen. Jag lagrar enbart råfilen och tänker mig att jag aldrig ska göra något med bilden som inte går att formulera som enkelt lagrade parametrar.

I det ingår t ex att kunna lätta upp skuggor, medan mer avancerade grejer går bort; som retuschering, lägga på oskärpa på vissa delar, eller vad man nu kan tänka sig.

Vad menar du med "enkelt lagrade parametrar". exempelvis oskarp mask och kurvor görs ju efter raw-filen är konverterad. Så detta kan väl ej sparas i RAW-filen eller har jag fel? Är inte så haj på RAW ännu...

När man öppnat (konverterat) en RAW-fil till PS och stänger ner den utan att spara så liggar samma inställningar kvar när man öppnar filen i adobe RAW nästa ggn. Är denna information sparad i RAW filen eller i nån sorts PS-cache?

(floyd) skrev:
exempelvis oskarp mask och kurvor görs ju efter raw-filen är konverterad. Så detta kan väl ej sparas i RAW-filen eller har jag fel?
Jodå, det går att lägga in vad för info som helst i en råfil, men jag vet inte hur många kameratillverkare som gör det. Nikon gör det.

Är denna information sparad i RAW filen eller i nån sorts PS-cache?
Den ligger inte i RAW-filen, jag vet inte hur du gör backup på inställningarna, det kan säkert någon annan berätta. Med Capture One finns det speciella filer som heter ".work" för varje råfil man öppnat.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens Foto