Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

rawshooter essentials

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen blivit frälst i Rawshooter och njuter av att enkelt kunna dra i reglagen för kontrast i högdagrar samt lågdagrar.

Nu till frågan: Finns denna funktionalitet i photoshop någonstans (jag menar inte fladdra med kurvor) på samma enkla sätt som i rawshooter?

/Oscar

japp, i nya cs2

men det är inte samma sak, det du gör i konverteringsögonblicket tror i vart fall jag är mer värdefullt än senare i kedjan.

Kör dock fortfarande Capture 1, då den hittentills gett mest produktivet, jag kan justera levels, färg, lutningsar o beskära samt skapa prooff bilder direkt, har CS2 o C1 Pro. Har testat rawshooter, men tycker bildernas färg blir luriga o saknar att jag kan rätta upp lutningar o magndes färgprofil o proof bilder.

Roine

ok...jag testade rawprogrammet i cs2 hos en kompis och jag tyckte inte att jag såg nån större skillnad faktiskt....

Hej

HAr inte provat mod CS2, utan mot C1
nu har jag kaliberard skärm o kör Magnes C1 profiler. DVS kalibrerat även där för D60 o 1D mk2

Roine

roinek skrev:
Hej

Tycker de blir urvattnade o saknar stuns för mig.

Roine
Ja, det är precis vad jag kommit fram till med Rawshootern och även C1. Har inte provat CS2 men CS är ju totalföråldrad och senil i sin långsamhet.
Canon DPP är också gammal och omständig.

Jag har börjat använda Canon Zoombroserns RAW Image Task som faktiskt är helt perfekt. Man får utmärkt briljans i bilderna. I den kan man bl.a. justera kameraparametrarna innan konverteringen. Dessutom har den en mycket bra batchfunktion. Så varför gå över ån efter vatten? Det är viktigt att det är ZB 5.2.1. Det är först i den som dom bra funktionerna finns.

Arbetsflödet i ZB är föredömligt enkelt och snabbt genom hela processen från sållning till Rawbearbetning och konvertering.

Sedan är det ju inte fel att den är gratis.

Passa er för viewern i ZoomBrowser

Christer1 skrev:Arbetsflödet i ZB är föredömligt enkelt och snabbt genom hela processen från sållning till Rawbearbetning och konvertering.
Observera dock att man tyvärr inte kan lita på viewern med raw-filer från 20D. Trots att det står att bilderna visas som 100% ser man i själva verket bara hälften (eller något ditåt) av informationen. Det går alltså inte att göra ett tillförlitligt bildurval med viewern då man bara tittar på någon form av reducerad bild när man kör raw. Jpeg funkar som det skall men det kör jag bara i undantagsfall. Tydligen fungerar det med 300D men det vore ju intressant att veta om raw-filer från 350D misshandlas på samma sätt i ZoomBrowsern.

Efter att jag till slut lyckats övertyga Canon-support om att det var så här (i sitt första svar svamlade de om dpi!) konstaterar de bara att viewern har den begränsningen, och uttrycker ingen ambition om att fixa detta. Märkligt att ingen annan klagar men det är kanske inga andra med 20D som använder ZB?

Jag har alltid trott att 100% innebär att man visar varje pixel i bilden som en skärmpixel och att detta därmed är en solklar bugg men det är möjligt att jag missförstår saken. Någon som är kunnig får gärna förklara.

Pelle,
Vilken av viewerna menar du? Den i "sållningsdelen" där man kan titta på både raw och jpg samtidigt eller den i Raw Task delen, där man kan ställa in 100% 200% o.s.v.

När jag sållar bilder tar jag upp dom nästan i helskärm, 19",och kan då synk-zooma upp till 4 bilder samtidigt och jag har inget problem att utvärdera vilka bilder i en Raw- eller Jpg-serietagning som är suddiga eller brusiga och det gäller också med min nya 20D. Jag tycker ZB presenterar bilderna lika för 300D och 20D. Det är väldigt viktigt att vi talar om version 5.2.1 av ZB för det är stor skillnad mot 4.2 och 5.0 versionerna.

När jag kommer över i Raw task delen har jag inte längre så stort behov av att zooma eftersom jag då redan har sållat. Då är det mer finlir med exponering, vibalans, kontrast, färgmättnad, ton och skärpa i konverteringen. Det här att kunna justera kameraparametrarna och omedelbart se skillnaden har också gjort att jag numer lärt mig ställa in parametrarna i kameran (stor inställnings-skillnad mellan 300D och 20D).

Numera behöver jag justera väldigt lite. Det blir mest finlir med exponeringen och histogrammet.

Jag var ju en stor beundrare av Rawshootern men nu kör jag allt i ZB med lika effektivt arbetsflöde och jag får bättre briljans i bilderna.
Christer

Senast ändrad:
Henrik_L skrev:
en pyttefråga. var får man tag på ZB :p
Jag brukar hämta hem här:

Det är program nummer 54 som du skall hämta hem.

http://software.canon-europe.com/Cameras/Digital_Cameras/PowerShot_S20585.asp

Innan du installerar ZB update skall du ha läst in Canon´s CDskiva du fått med kameran. Den måste finnas där för att verifiera att du har köpt en Canonkamera.

Nu kan du installera ZB update 5.2.1 och den kommer då undan för undan att byta ut modul efter modul till den nya som ingår i ZB 5.2.1.

När du är klar kan du börja med att ansluta kameran via kabeln och skriva in ditt namn i kameran. Det är mycket bra om den blir stulen. Tjuven kan inte ändra namnet utan dator och ZB.

Clas Olsons Flashminnesläsare som du kan se på min sida är bra och kan rekommenderas. Den läser in en 20D bild på lite över en sekund och en 300D på lite under.

Ta ett antal RAWbilder och stoppa i minnet i läsaren och anslut till datorn. I ZB väljer du nu Aquier Images och då kommer bilderna snabbt in i dagens mapp i ditt angivna fotoalbum.
Sedan är det bara att testa dig fram. Under View Image hittar du sållningsverktygen och fokuschecken längst till höger. Raw verktyget hittar du under Tools.
Lycka till.

Christer1 skrev:Vilken av viewerna menar du? Den i "sållningsdelen" där man kan titta på både raw och jpg samtidigt eller den i Raw Task delen, där man kan ställa in 100% 200% o.s.v.
Den i "sållningsdelen" (där man också kan ställa visningen i %).

1. Starta ZB och peka på valfri bild (raw utan jpeg).
2. Välj View image. Maximera inte viewern utan ha den som den öppnas och titta bara på en bild.
3. Dra zoomreglaget tills det står "Zoom ratio: 100%" nere i vänstra hörnet på fönstret.
4. Gå tillbaka till huvudfönstret, högerklicka på samma bild och välj "Process Raw Images". Visa också den bilden i 100%.
5. Ta nu fram den vanliga visningsviewern och då är åtminstone för mig storleken ungefär hälften där. Det är tyvärr inte heller bara procentsiffran som är fel, för när man drar upp till 200% i detta fönster blir det pixligare än i Raw Image-fönstret. Viss information är alltså bortfiltrerad ur bilden.
När jag sållar bilder tar jag upp dom nästan i helskärm, 19",och kan då synk-zooma upp till 4 bilder samtidigt och jag har inget problem att utvärdera vilka bilder i en Raw- eller Jpg-serietagning som är suddiga eller brusiga och det gäller också med min nya 20D.
Ja att titta på fyra bilder samtidigt är jättebra vid serietagningar men åtminstone jag skulle aldrig våga välja bild när jag tittar på något filtrerat/reducerat. 100% måste visa hela bilden!
Jag tycker ZB presenterar bilderna lika för 300D och 20D.
300D kan jag inte uttala mig om men för 20D är det nog som jag säger. Canon support bekräftade det som sagt så jag är inte ensam. Men om du inte har felet skulle jag bli jätteglad, för då kanske du kan hjälpa mig att fixa min installation på något vis.
Det är väldigt viktigt att vi talar om version 5.2.1 av ZB för det är stor skillnad mot 4.2 och 5.0 versionerna.
Vi hade samma diskussion tidigare, just när 5.2.1 med sitt (bristfälliga) stöd för 20D dök upp, så visst är det den jag har. 5.2.1.16 för att vara exakt.

P.R. skrev:
Ta nu fram den vanliga visningsviewern och då är åtminstone för mig storleken ungefär hälften där. Det är tyvärr inte heller bara procentsiffran som är fel, för när man drar upp till 200% i detta fönster blir det pixligare än i Raw Image-fönstret. Viss information är alltså bortfiltrerad ur bilden.
Ja Pelle, ja det stämmer det blir lika på min skärm också.
Det här har jag aldrig tänkt på.

Nu är jag för det mesta inte så noga med bilderna.
Det är ibland när jag lyckats plåta något speciellt som jag lägger ner extra jobb per bild och då sparar jag alltid Rawbilderna så att jag kan börja om från början igen om editering, skärpning och brusbehandling inte blir tillräckligt bra.

Men när jag kommer hem med 100 fotbollsbilder som skall reduceras till cirka 10 då är bulksållning i ZB suverän. Jag jobbar alltid i RAW utan JPG-tumnagel (det går ju lika fort i ZB) även vid fotboll och konverterar sedan dom utvalda till JPG och kastar för det mesta dom RAW-bilderna.

Sedan är det ju så att 20D ger mycket bättre bilder än 300D och fordrar mycket mindre efterbehandling.

Redan vid parameterinställning 0000 har man en korrekt och briljant bild i 20D. 300D fick man maxa och stretcha för att få liknande resultat.
Exponeringen fungerar exaktare och fordrar mindre efterjustering.
Redan vid ISO800 fick man börja brusbehandla 300:ans bilder. 20:an har bra bilder ända till ISO1600. På 3200 behöver man egentligen först brusbehandla 20:an om bilderna har mycket mörka partier.

Följning av rörliga mål är oerhört mycket bättre och ger skarpare bilder som för det mesta inte behöver efterbehandlas m.m.

lite mysko men jag ser faktiskt ingen större skillnad i ZB mot rawshootern. jag tycker ZB är mindre användarvänligt. Tex så ser man ju inte hur bilden förändras när man drar i staplarna. Synd faktiskt :/

Med bilder från 300Dkameran fick jag skjuta Saturation reglaget i stort sett längst till höger för att inte få urvattnade bilder.

Jag har faktiskt inte testat Rawshootern med 20:an än men rimligen skall bilderna bli korrekta utan att skjuta på några reglage eftersom den i sin grundinställning är mycket närmare verkligheten än 300:ans bilder. Och är det så, då håller jag med om att den är attraktiv. Skall prova några nya bilder från 20:an i den.

Christer1 skrev:
Skall prova några nya bilder från 20:an i den.
Har tagit en bild på rosor i trädgården och tagit med mig några in till datorn för en exakt jämförelse. Den blir inte fullt så urvattnad med 20:an i shootern som det blev med 300:an.
För att bilderna skall bli som verkligheten fick jag öka exponeringen med 0,28 och saturation med +69.
Bilderna i ZB är korrekta från början.

Nu vill ni väl prata bildskärm och säga att det kan bero på den. Men den råkar vara marknadens absolut bästa, Sony SDM-HS95P, 19", med kontrast 1:1000, 450 CD/kvm och total autoinställning m.m. Den står i en klass helt för sig och är bara 2 månader gammal.

Så jag skulle vilja fortsätta resonemanget nu med mer kött på benen:

Jag måste ta in bilderna i ZB för då får jag dom med ÅÅÅÅ_MM_DD mapp automatiskt in i fotoalbumet.
För mig är det ett måste, jag har 10.100 bilder i datummappar sedan tidernas begynnelse.

Om jag väljer Rawshootern för jämförelse i sållningen kan jag inte samtidigt i synk-zoom jämföra 2, 3 eller 4 bilder och inte få kamerans fokus i form av röd fyrkant presenterat. Där förlorar jag en massa beslutsinformation och tid.

Raw-editeringen i shootern är lite snabbare om man inte måste justera varje enskild bild.
Batchprocessen tycker jag är likvärdig dom emellan.

Jag har nu 20:an justerad så att den ger verklighetstrogna bilder genom parametersättningen. Det råkar vara 20:ans standardvärden. Det vore väl skit annars.
Vitbalansen fixar den bäst själv.
Det är egentligen bara exponeringen som man då och då behöver justera en aning. Just därför tycker jag att jag kan ligga kvar i ZB och göra raw-editerings-jobbet där.

Men jag har full förståelse för att man kan välja shootern i stället.

Jag använder Rawshooter när jag skall göra lite mer "extrema" grejer, tycker Fill light är användbar och de olika Indoor och outdoor-lägena är roliga att leka med. Slutresultatet lämpar sig bra för skärm, men den konstiga "ojämnheten" som man ser om man zoomar in till 100% eller mer gör mig lite skeptisk att verkligen använda Rawshooter till produktion.

Det gläder mig att äntligen se någon prata gott om ZoomBrowsers raw-konvertering, tycker också att den ger väldigt rena och fina bildresultat. Inte samma "extrema" redigeringsmöjligheter, men för att få fram neutrala utgångsbilder inför Photoshop funkar det finfint.

(Kör 350d.)

ANNONS
Götaplatsens Foto