Annons

Really Right Stuff, eller är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett problem...

I dagarna fick jag så äntligen mitt superdeluxe kulhuvud - en BH-55 från RRS (Really Right Stuff), med snabbfästet B2-AS II. d.v.s. den med armlåsning, inte skruv dito. Dessutom ett linsfäste, LCF-50, till en Canon EF 500/2.8, som f.ö. kommer nästa vecka. :)

Vilken lycka... Eller?

Jag har då aldrig läst något negativt om RRS. Har någon? Detta, plus allt positivt som skrivs om RRS grejor i diverse litteratur och på nätet, gjorde att jag glatt beställde grejorna.

Det positiva först

Först måste jag säga att huvudet, BH-55, är suveränt! Kontrollernas känsla och funktion lever verkligen upp till ryktet. De andas verkligen kvalitet. Extra kul var det att jag oombett fick en DVD med en timmes demonstration av det mesta ur deras sortiment. Sånt är faktiskt det nästa bästa, förutom att själv få känna på grejorna live. Dessutom ingår det en neorenpåse till huvudet, något som jag förstår att vissa i FS uppskattar mycket :)

Och så det lite trista - snabbfästet

På deras hemsida, och i deras katalog, står det att läsa att snabbfästet klarar 50 lbs, d.v.s. ca 23kg. Hmm... Eftersom jag saknar tidigare erfarenhet av s.k. Arca-Swiss fästen, var jag naturligvis sugen på att känna efter hur starkt snabbfästet klämde åt linsfästet. Sagt och gjort - jag monterade huvudet på en Gitzo 1325, linsfästet LCF-50 på snabbfästet, och tyckte sedan med tummen mot snabbfästet i linsaxelns riktning. Till min förvåning rörde den sig med tummkraft.

Jag mejlade till RSS om detta och fick till svar att snabbfästet är inställt att klara 40 lbs, d.v.s. ca 18kg, och att de gärna kunde byta ut det mot ett snabbfäste med skruvfattning.

Det gjorde mig tveksam. 23kg, 18kg?
Så mycket motstånd kändes det inte som, när jag testade med tummen eller pekfingret. Därför jag gjorde ett test med en digital hängvåg för fiskvägning. Samma upplägg, men nu fäste jag vågens krok i linsfästet (det finns ett par hål i änden) och drog... Resultat? Mellan 6 och 7kg (13 och 15 lbs), innan fästet rörde sig! På tok för lite för min smak.

Nåväl, jag skrev till RRS och tyckte att de kunde skicka mig några brickor så att jag kunde fixa till fästet själv, men var de inte sugna på. Måste väl skicka tillbaka det för utbyte till ett nytt och felfritt fäste med låsarm, eller en med skruvfattning, ett fäste man kan dra åt så mycket man kan... *suck*



Finns det någon på FS som har erfarenheter kring detta, positiva som negativa?



Mvh,
Juha
 
Hoppas att det är ok att svara utan att man har erfarenheter, utan bara teoreter:).

Efter att förskt läsa in mig på deras hemsida så vad jag förstår av att snabbt skummat så är de där kilona bara tryck rakt ner på kulan, dvs. fästen och belastningar i olika riktningar har jag inte sett något alls om.
 
bEPH skrev:
Hoppas att det är ok att svara utan att man har erfarenheter, utan bara teoreter:).

Efter att förskt läsa in mig på deras hemsida så vad jag förstår av att snabbt skummat så är de där kilona bara tryck rakt ner på kulan, dvs. fästen och belastningar i olika riktningar har jag inte sett något alls om.

Hur blir det då om man, med kameran monterad i snabbfästet, vinklar kulan 90° för att ta en stående bild? Då blir belastningen i snabbfästet i samma riktning som i min mätning. Jag tolkar deras belastningsvärde som något som med god marginal kan användas för alla normala konfigurationer av utrustningen, med ett gott och stabilt resutat.

Jag kan tänka mig följande fotoscenario med mitt nuvarande snabbfäste... Håller andan och tackar högre makter för det unika tillfället som uppenbarat sig med den synnerligen sällsynta och lättskrämda fågeln xxx xxx. För att få den perfekta kompositionen vinklar jag kameran försiktigt 90° för ett stående porträtt. Betraktar scenen genom sökaren. Finjusterar zoom och skärpa. Blir ett med utrustningen i ett fast grepp. Håller andan... Klånk! Kameran dunsar ner en cm och hejdas endast av säkerhetsskruven i kamerafästet. Pippi är väck. Liksom den fantastiska bilden. Och vore det inte för säkerhetsskruven...

Visst lever väl RRS på att skapa konturanpassade fästen för kameror och linser, med noll glapp. Att sedan komma dragande med ett snabbfäste som närmast är att likna vid en glidskena, är väl inget kul. Det måste vara något fel på just mitt snabbfäste.

Är det ingen på FS som kan berätta hur stadigt deras snabbfäste med låsarm greppar? Det behöver inte vara uppmätt med våg, det räcker gott med känslan. Jag behöver lite input för att fatta beslut om det trots allt måste bli ett snabbfäste med skruvlås.

Juha Leinonen skrev:
Canon EF 500/2.8

Menar förstås Canon EF 500/4,0 L IS USM :)

Mvh,
Juha
 
Du kanske skulle testa att fråga på fredmiranda.com Tror att det är ganska många som använder RRS BH-55 där.
 
Juha Leinonen skrev:
Hur blir det då om man, med kameran monterad i snabbfästet, vinklar kulan 90° för att ta en stående bild? Då blir belastningen i snabbfästet i samma riktning som i min mätning.

Så ställer du väl inte in stativhuvudet!?

Om du tar stående bildformat så vrider du objektivet i sitt stativfäste med ett tele. Och kulleden står rakt.

Om ett objektiv saknar stativfäste så blir det kameran som fästs i snabbfästet. Då behöver du tilta stativhuvudet 90gr i sidled. Dock så ligger snabbfästet horisontelt och kameran kan inte kasa ur.

För att få snabbfästets skena vertikalt så att kameran kan kasa ur så måste du endera fotografera rakt ner eller rakt upp.

Sen har du rätt i att snabbfästet ska kunna dras åt. Snäppfästen ratar jag helt.

/Erik
 
eon skrev:
Så ställer du väl inte in stativhuvudet!?

Om du tar stående bildformat så vrider duobjektivet i sitt stativfäste med ett tele. Och kulleden står rakt.

Jag förstår att man kan dra snabba slutsatser eftersom jag skrev om 500mm telet, men för tele ska jag använda ett Wimberly (som, förhoppningsvis, kommer i Mars). Och då är det precis som du säger.

eon skrev:
Om ett objektiv saknar stativfäste så blir det kameran som fästs i snabbfästet. Då behöver du tilta stativhuvudet 90gr i sidled. Dock så ligger snabbfästet horisontelt och kameran kan inte kasa ur.
Om jag har kameran framför mig, och tiltar stativhuvudet 90° i sidled, t.ex. åt vänster, då ligger snabbfästets "gridriktning" vertikalt, inte horisontellt. Detta eftersom snabbfästets gripspår ligger parallellt med "filmplanet". Med följd att kameran kan kasa ur.

eon skrev:
Sen har du rätt i att snabbfästet ska kunna dras åt. Snäppfästen ratar jag helt.

Det verkar som du gör rätt i det. Frågan är om jag borde göra likaledes.

Summa summarum så har jag nu ett suveränt kulhuvud, som kan bl.a. kan vinklas 90°, och ett snabbfäste därtill. Allt jag begär är att grejorna ska sitta fast.


Mvh,
Juha
 
Senast ändrad:
L-fäste för kameran är annars en lösning som många gillar. Ger ju fördelen att du även slipper den extra belastningen i sidled på armen. Det blir ju lite stadigare totalt.
 
ANNONS