Annons

Really Right stuff eller ekonomivariant?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fortfarande


Kan fortfarande inte fatta varfölr man väljer ett kulhuvud att användas tillsammans med ett 300:a eller längre objektiv (Hade förstått det om man använde 300:at att bara fotografera landskap med!) Det funkar ju inte att användas då man fotar något som rör sig det minsta.
 
Kan fortfarande inte fatta varfölr man väljer ett kulhuvud att användas tillsammans med ett 300:a eller längre objektiv (Hade förstått det om man använde 300:at att bara fotografera landskap med!) Det funkar ju inte att användas då man fotar något som rör sig det minsta.

Ok, jag lyckades iallafall plåta en flygande helikopter idag när jag var ute ;-)

Jag ifrågasätter inte om ett gimbalhead eller så är bättre, men jag måste ju iallafall börja med en kulled för allt annat? För övrigt pratade Hans om att han höll på att lura på något som skulle göra det lättare att fota rörliga mål med kulled.

Dessutom är det ju inte alltid nödvändigt att följa djuren med kameran, rådjursbilden i mitt förrförra inlägg tog jag med 1/8 sek på 420 mm och trådutlösare.

Vem vet, i framtiden kommer jag kanske att köpa till ett gimbalhead, men nu är jag nöjd för ett tag. Vore jag inte nöjd så är jag iallafall pank ett tag ;-)
 
Nu har jag pratat med Optipod i Vintrosa och det var ett lyckat samtal!

Imorgon skickar han ett RRS BH-55 huvud, några fästen och lite annat jox han tyckte skulle bli bra :)

För övrigt tyckte han inte att BH-40 var något att satsa på, det var lika bra att gå på BH-55 om man ändå ska upp i den klassen.

Jag återkommer när jag kikat närmare på grejerna!

Får man frågaa vad paketet kostade+ letar själv runt o är lite nyfiken på det du beställt. //Jens
 
Nu har jag pratat med Optipod i Vintrosa och det var ett lyckat samtal!

Imorgon skickar han ett RRS BH-55 huvud, några fästen och lite annat jox han tyckte skulle bli bra :)

För övrigt tyckte han inte att BH-40 var något att satsa på, det var lika bra att gå på BH-55 om man ändå ska upp i den klassen.

Jag återkommer när jag kikat närmare på grejerna!

Jag köpte av honom också. Men med BH-40 huvudet. Använder det till Gitzo lilla kolfiberstativ.
Totalvikt 1,5 kg. Jag prioriterar vikt framför stabilitet. Men jag tror att det är stabilt nog för mig.
Har numera samma objektivkombination som du.
För mig är det bättre med ett lätt stativ som jag orkar/har lust att släpa på, än ett tungt stabilt som står hemma hela tiden.
 
Jag köpte av honom också. Men med BH-40 huvudet. Använder det till Gitzo lilla kolfiberstativ.
Totalvikt 1,5 kg. Jag prioriterar vikt framför stabilitet. Men jag tror att det är stabilt nog för mig.
Har numera samma objektivkombination som du.
För mig är det bättre med ett lätt stativ som jag orkar/har lust att släpa på, än ett tungt stabilt som står hemma hela tiden.

Jag förstår dig på ett sätt, men jag tror det vill till väldigt mycket för att man ska uppfatta ett stativ som direkt tungt om man inte behöver gå långt med det.

Ok, otympligt och svårt att bära av andra orsaker är det helt klart, men jag tror storleken och längden betyder mycket mer än vikten där. Jag har hängt på en axelrem på mitt stativ så jag bär det antingen tvärs över ryggen ihop med en midjeväska eller över axeln som ett gevär ihop med en ryggsäck, det tycker jag fungerar riktigt bra! Även om det inte är helt att rekommendera fungerar det till och med att bära stativet med kamera och objektiv på så.

BH-40 lär vara ett riktigt fint huvud och det skulle räcka långt för mig också i nuläget men med tanke på framtiden köpte jag ett BH-55 istället.

Hur som helst tror jag inte att det kan bli särskilt fel med något av RRS huvud :)
 
Jag förstår dig på ett sätt, men jag tror det vill till väldigt mycket för att man ska uppfatta ett stativ som direkt tungt om man inte behöver gå långt med det.

Ok, otympligt och svårt att bära av andra orsaker är det helt klart, men jag tror storleken och längden betyder mycket mer än vikten där. Jag har hängt på en axelrem på mitt stativ så jag bär det antingen tvärs över ryggen ihop med en midjeväska eller över axeln som ett gevär ihop med en ryggsäck, det tycker jag fungerar riktigt bra! Även om det inte är helt att rekommendera fungerar det till och med att bära stativet med kamera och objektiv på så.

BH-40 lär vara ett riktigt fint huvud och det skulle räcka långt för mig också i nuläget men med tanke på framtiden köpte jag ett BH-55 istället.

Hur som helst tror jag inte att det kan bli särskilt fel med något av RRS huvud :)

Jag har också sedan många år ett stort Gitzo-stativ som jag aldrig tar utanför min trädgård p g a vikten och otympligheten.
Ytterligare ett skäl till mitt val av stativ var att kunna flyga med det. Har haft det med det till Arizona 2 ggr och tog nästan alla bilder med stativ. Var riktigt stolt över mig själv.
När det gäller RRS-huvuden så finns det knappast något bättre, möjligen lika bra.
 
Leif-Göran och Rickard, får jag fråga vilka stativ ni har valt?

Jag har länge funderat på att byta upp mig från mitt Manfrotto som varken är tillräckligt lätt (för den stabilitet jag får) eller tillräckligt stabilt för min utrustning. Även om jag sällan använder större objektiv än ett 70-200/2,8 så är jag inte helt nöjd med mitt 055-stativ så jag har funderat på några av Gitzos kolfibermodeller men är lite osäker på hur stora grejer jag behöver/vill ha.
 
Leif-Göran och Rickard, får jag fråga vilka stativ ni har valt?

Jag har länge funderat på att byta upp mig från mitt Manfrotto som varken är tillräckligt lätt (för den stabilitet jag får) eller tillräckligt stabilt för min utrustning. Även om jag sällan använder större objektiv än ett 70-200/2,8 så är jag inte helt nöjd med mitt 055-stativ så jag har funderat på några av Gitzos kolfibermodeller men är lite osäker på hur stora grejer jag behöver/vill ha.

Jag har valt GT1541T. Dyrt, usch ja, men ett väldigt trevligt stativ.
 
Jag har ett Benro C-258 i kolfiber. Det är helt klart ett bra stativ men det gör inte riktigt rättvisa till ett huvud som BH-55.

När jag köpte RRS-huvudet hade jag ett gammalt helt utslitet huvud på mitt C-258 så jag valde att börja med huvudet och byta stativet senare om/när jag börjar tröttna på det jag har nu. Än så länge duger C-258 gott, jag har inga problem med det på något sätt men det känns såklart skillnad mot ett Gitzo eller något liknande.
 
Senast ändrad:
ANNONS