Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Red-eye och 430EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfgus

Aktiv medlem
Har just börjat plåta med min nya 430 EX på en 350D kamera. När jag experimenterar med blixten slår det mig att anti red-eye lampan inte tänds när jag kör med 430 blixten monterad. Jag har dubbelkollat att funktionen är aktiverad i menyn och har testat med att skruva av blixten och köra med den inbyggda, då funkar lampan som vanligt.
Är alltså red-eye lampan bara aktiv tillsammans med den inbyggda blixten?

Någon som vet något om detta?

/Affe

PS Red-eye indikatorn i sökaren lyser även när externa blixten är monterad DS

Behovet av en Red Eye funktion är inte lika stor med en extern blixt, därför kanske den inte finns på externa blixtar. Jag har en likadan blixt på min 20D men jag har ärligt aldrig tänkt på den funktionen och jag tror inte jag har några bilder med röda ögon heller.

/Roger

Du har säkert rätt i att det inte behövs, blixten sitter ju bra mycket mera skild ifrån objektivets centrumlinje ämfört med den inbyggda. Det är väl bara att plåta så få man se.

Tack för responsen.

/Affe

Även den inbyggda blixten sitter så pass högt upp på 350D att man mycket sällan får problem med röda ögon. Min 430EX har jag nog aldrig fått röda ögon med...

Samma här, har 20D och 430 EX men aldrig sett röken av röda ögon. Faktum är att jag aldrig sett det ens med den inbyggda blixten.

ANNONS
Götaplatsens Foto