Annons

430ex "off-camera"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Basisten

Avslutat medlemskap
Hur löser jag det på bästa sätt? Tänkte använda synkuttaget på min 40d så att jag kan köra min 430ex off-camera, vilken sladd behöver jag? antar att jag behöver någon form av lös blixtsko att monterar på min blixt?

Anledningen till att jag vill använda sladd och inte trådlöst är att jag fortfarande vill kunna använda min inbyggda blixt samtidigt som den externa.

Vill komma undan så billigt som möjligt:)

Tack på förhand!
 
Men du har fel synksladd länkad! Du ska såklart ha en PC<-->PC, inte PC<-->3.5mm. Och det ska vara hane-hane, inte hane-hona.

Men annars är ju radio eller IR smidigt.
 
Var också inne ett tag på det här med sladdarna. Men är det inte så att om man inte har den oc-e3 eller vad den heter (canons egna sladd) så styrs inte blixten längre AUTOMATISKT (ljusmätning/ljusstyrka) etc.

Utan den sladden skickar mest en signal till blixten att avfyra en blixt. Sen är det upp till de manuella inställningarna huruvida det blixtljuste blir.

Men är osäker, något i den stilen är det iaf.
 
Var också inne ett tag på det här med sladdarna. Men är det inte så att om man inte har den oc-e3 eller vad den heter (canons egna sladd) så styrs inte blixten längre AUTOMATISKT (ljusmätning/ljusstyrka) etc.

Utan den sladden skickar mest en signal till blixten att avfyra en blixt. Sen är det upp till de manuella inställningarna huruvida det blixtljuste blir.

Men är osäker, något i den stilen är det iaf.

Jo så är det. oc-e3 bevarar all den automatik och alla funktioner du har med blixten placerad på kameran, det är med andra ord bara en förlängning av blixtskon. Helt super att använda, använder själv den rätt mycket.

En enkel synkkabel ger bara en inpuls, precis som då du använder studioblixtar. Dvs. du måste antingen ha en ljusmätare, eller så provar du dej fram genom att kolla resultat på displayn. Det funkar i och för sej också. Vad exakt är det trådskaparen vill åstadkomma med synkkabeln? Med andra ord, hurdant bruk kommer den till?

Ett minus för synkkablar är också att dom jämt är trasiga, går superlätt sönder. Så du får ha fler på dej om du ska va på den säkra sidan.
 
Alright, då blir det en pc-pc sladd dårå!

Nej, anledningen till jag vill ha synksladd är att hålla priset nere helt enkelt (inte så mkt pengar när man slavar för csn, hehe!).

Vill köra off-camera när jag kör porträtt samt vid macro, köra manuellt är inget hinder för min del.

Skulle en Cactus V-4 sändare som kaffebrus var bättre att lägga pengarna på?
 
Ett minus för synkkablar är också att dom jämt är trasiga, går superlätt sönder. Så du får ha fler på dej om du ska va på den säkra sidan.

Kan inte annat än skriva under på den! OM man envisas med att köra med synkkablar bör man inte köpa dom styckvis, utan lådvis! ;) Nästan i alla fall. Jag kör mest radio, men har ändå samlat på mig en sisådär 7-8 trasiga synkkablar på lika många år.
 
Alright, då blir det en pc-pc sladd dårå!

Nej, anledningen till jag vill ha synksladd är att hålla priset nere helt enkelt (inte så mkt pengar när man slavar för csn, hehe!).

Vill köra off-camera när jag kör porträtt samt vid macro, köra manuellt är inget hinder för min del.

Skulle en Cactus V-4 sändare som kaffebrus var bättre att lägga pengarna på?

Jag skulle absolut ha satsat på en sändare istället. Det finns både de som bara triggar, men det finns även de som behåller full E-ttl. Plånboken avgör :)
 
ANNONS