Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

redigerade i mac, överförda till pc

Produkter
(logga in för att koppla)

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
diskussionen har antagligen varit uppe förrut då jag antar att det är nåt många noobs stöter på men hittade tyvärr inte svaret...


har suttit och redigerat bilder på min iMac 24tummare... nöjd med bilderna så brände jag ut dem för att ta med dem till bekanta... pular in bilderna i deras bärbara PC och bilderna är nu så dåliga att jag blir rädd...
bilderna är väldigt blå (WB åt pipan) och saknar all den extra kontrast jag gett dem i efterbehandlingen...helt oanvändbara filer... pure crap.... ser ut som helt obehandlade råfiler med fel vitbalans

men nu till frågan: min iMac är inte kalibrerad (vilket jag ska fixa first thing monday när lokala foto/databutiken öppnar så jag kan köpa lite utrustning...) MEN vad har hänt med kontrasten????????

påverkar en kalibrering av skärmen kontrasten eller har det nåt att göra med att det är någon skillnad i bildrenderingen i mac vs PC?

tacksam för svar
 
Hej
Vad har du för färgrymd, adobeRGB?

PC tar inte hänsyn till detta generellt, så de måste vara sRGB.

För att PC skall ta hänsyn krävs att visningsprogrammet har profilstöd, tex Photoshop
 
Hej
Vad har du för färgrymd, adobeRGB?

PC tar inte hänsyn till detta generellt, så de måste vara sRGB.

För att PC skall ta hänsyn krävs att visningsprogrammet har profilstöd, tex Photoshop


info om bilden säger sRGB och öppnar man dem i photoshop elements på den bärbara PCn så förrändras ingenting... pure crap
...



använde förresten Aperture och raw innan jag exporterade som jpg och RGB... om det säger nåt... men det borde de inte göra för de exporterade filerna såg fina ut på min mac...
 
diskussionen har antagligen varit uppe förrut då jag antar att det är nåt många noobs stöter på men hittade tyvärr inte svaret...


har suttit och redigerat bilder på min iMac 24tummare... nöjd med bilderna så brände jag ut dem för att ta med dem till bekanta... pular in bilderna i deras bärbara PC och bilderna är nu så dåliga att jag blir rädd...
bilderna är väldigt blå (WB åt pipan) och saknar all den extra kontrast jag gett dem i efterbehandlingen...helt oanvändbara filer... pure crap.... ser ut som helt obehandlade råfiler med fel vitbalans

men nu till frågan: min iMac är inte kalibrerad (vilket jag ska fixa first thing monday när lokala foto/databutiken öppnar så jag kan köpa lite utrustning...) MEN vad har hänt med kontrasten????????

påverkar en kalibrering av skärmen kontrasten eller har det nåt att göra med att det är någon skillnad i bildrenderingen i mac vs PC?

tacksam för svar

Det ska inte vara några problem att visa Mac-redigerade bilder i en PC. Alla profiler fungerar både i Mac och PC. Den enda skillnaden är att vissa program i PC:n inte hanterar profiler alls (och tvärt om).

Innan du springer iväg och skaffar en kalibrator kan du testa att att använda det inbyggda verktyget (systeminställningar - bildskärmar). Jag menar inte att det är bättre än ett kalibreringsverktyg, men det kan vara värt ett försök.
 
Innan du springer iväg och skaffar en kalibrator kan du testa att att använda det inbyggda verktyget (systeminställningar - bildskärmar). Jag menar inte att det är bättre än ett kalibreringsverktyg, men det kan vara värt ett försök.

Denna visuella kalibrering fungerar alldeles utmärkt OM du sitter under en belysning på 5000K med ett högt Ra-index och vet vilka primärfärger som din skärm har. Om du inte har koll på belysningen kommer ditt färgseende att adapteras mot ett felaktigt ljusförhållande och då är alltså din kalibrator (dina ögon) felaktigt kalibrerad.

Det är alltså svårt att kalibrera skärmar visuellt. Så satsa du på en kalibrator.

Stefan
 
jag har tänkt att köpa en kalibrator länge så jag gärna vill syssla lite mer seriöst med foto men det var bara att det här gjorde att jag gick från att "skaffa nångång i framtiden" till "måndag"
 
Jag känner igen det här problemet och har också undrat vad det hela beror på. (ursäkta om jag lånar tråden lite) Framför allt märker jag det när jag laddar upp bilder på nätet att all kontrast försvinner och färgerna tappar sin mättnad. Är det ett annat problem eller har det också att göra med min skärmkalibrering?
Jag kör förvisso Mac's orginal kalibrering vilket jag vill minnas ger en allt för kall färgtemperatur, men det är alltså inte det här som jag har problem med när jag laddar upp, utan snarare att kontrasten försvinner tillsammans med en stor del av färgmättnaden.

mvh/ Samuel
 
IMacen har en stor nackdel och det är att den är svår att kalibrera pga skärmens konstruktion. Jag har kalibrerat skärmarna till både min Power Mac G5 och min frus PC med Spyder 2 Proffesional och jag kan inte se någon som helst skillnad på fotona från Macen på PC'n och vise versa.

Vill du ha en mac som går att kallibrera riktigt så ska du kika på MacMini eller Macpro.
//Chasid
 
Jag känner igen det här problemet och har också undrat vad det hela beror på. (ursäkta om jag lånar tråden lite) Framför allt märker jag det när jag laddar upp bilder på nätet att all kontrast försvinner och färgerna tappar sin mättnad. Är det ett annat problem eller har det också att göra med min skärmkalibrering?
Jag kör förvisso Mac's orginal kalibrering vilket jag vill minnas ger en allt för kall färgtemperatur, men det är alltså inte det här som jag har problem med när jag laddar upp, utan snarare att kontrasten försvinner tillsammans med en stor del av färgmättnaden.

mvh/ Samuel

För det första, den visuella kalibrering som används är mer eller mindre oanvändbar om du inte sitter under perfekta ljusförhållanden. För det andra är ju rekommendationen att du ska konvertera alla bilder som du ska publicera på webben till sRGB. Nu kommer detta inte ge ett perfekt resultat mer än på de skärmar som verkligen har exakt samma färgrymd som sRGB och det är rätt få som har de egenskaperna. Så är du mest intresserad av att se på din egen skärm att färger stämmer överens mellan Photoshop och din webbläsare, konverterar till din skärmprofil. Men är du mer angelägen att flertalet ser din bild någorlunda OK, konvertera till sRGB.

Stefan
 
Bara en fundering

..och hur ser dina bekantas bärbara PC ut för övrigt?
KAn du inte ta någon av deras bilder som du tycker ser OK ut och öpnna upp på din iMac.

Mvh
Pa
 
Vad är det i konstruktionen som försvårar kalibrering och profilering? Är det inte en vanlig skärm i en iMac? Eller är det den blanka ytan som ställer till det?

Det är glaset som ligger utanpå LCD-displayen som ställer till det. Jag fick i alla fall rådet i en Macbutik att antingen köpa en MacMini eller en MacPro om jag ville kalibrera skärmen. Nu blev det en bättre begagnad G5'a för mig istället pga att jag inte har råd att uppgradera till CS3 för tillfället.
//Chasid
 
ok är lite lugnare nu...

1: kollade på samma bilder hos ett par andra bekanta (bröllopsparet som skulle ha de bröllopsbilder som jag höll på bli ledsen över... alltså de bilder som jag diskuterat utifrån hela tiden..)
färgerna på deras dator var ganska ok men kontrasten var lite svag

2: köpte en skärmkalibrator
det var viss skillnad på före och efter i färgerna men inget dramatiskt
kontrasten gick ner nåt dock så jag fick gå igenom bröllopsbilderna en gång till och dra upp kontrasten på flertalet...


slutsatser:
-skärmen hos de första bekanta (då jag startade tråden) var waaaaaaaaay off i färger och det är inget jag kan göra nåt åt (förrutom att kalibrera deras skärm)

- min dator var lite överoptimistisk vad gäller kontrasten men det hoppas jag ska vara fixat nu...
 
och vad har vi lärt oss av det här:


KALIBRERA SKÄRMEN OM DU HÅLLER PÅ MED FOTO.... DET BORDE VARA OBLIGATORISKT.....!!!!!!!!

trodde faktiskt inte det var så viktigt med skärmkalibrering utan trodde egentligen det var nåt för pixelpeepers... nu känner jag att det är helt meningslöst att redigera några bilder alls (som ska ses på något annat sätt än i egna datorn) utan en kalibrerad skärm...
att sitta med en skärm som mina första bekanta och redigera bilder är ju inget kort om katastrofalt om man inte är färgblind...


hoppas bara min skärm är bra kalibrerad nu....
 
och vad har vi lärt oss av det här:


KALIBRERA SKÄRMEN OM DU HÅLLER PÅ MED FOTO.... DET BORDE VARA OBLIGATORISKT.....!!!!!!!!

hoppas bara min skärm är bra kalibrerad nu....

Kan bara instämma. Jag brukar rekommendera att om man inte har en kalibrerad skärm kan man lika bra använda ögonbindel samtidigt.

Att skärmen är bra kalibrerad kan man kontrollera. Jag kommer ha ett seminarium på Fotomässan om detta.

Stefan
 
ANNONS