Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexskärm, 2 i 1 vs 5 i 1 och lite andra frågor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Sitter och skall beställa en reflexskärm precis.

Sitter dock och tvekar.
Skall man köpa en med 2 sidor i olika färg, eller skall man köpa en som är "5 i 1"?

Som jag har förstått det är det en transparant vit som är på ramen, och sen trär man över olika "fodral" med olika färger.
Blir detta inte bökigt?
(Extra grejer att släpa med sig/sätta på/ta av etc)?

Jag har kikat på www.kaffebrus.com och tänkte köpa därifrpn, om inte nån har nått annat tips på vart man kan köpa billiga reflexskärmar!
(Vill inte lägga massor med pengar på det innan jag testat, så de billiga duger för att exprimentera med).

Tänkte satsa på en 100cm, då de går att fälla ihop till 1/3 av storleken verkar de inte spec knöliga att ta med sig.
Desto större desto bättre är det som gäller, om jag förstått rätt?

/Jocce

Jocce skrev:
Ingen som har koll på detta?
Ingen som provat en "5 i 1" skärm?

/Jocce

Har en 5 i 1 från Kaffebrus. Den funkar förträffligt, har dock inte testat någon från "fina gatan" så jag har inget annat att jämföra med.

I jämförelse med en 2 i 1 är väl skillnaden att den blir mindre "bulsig" ihopfälld.

// Johan

behöver du en 5in1? eller räcker det med tex guld och silver? det är bara du som kan bestämma...

skillnaden är att det finns fler färger i en 5in1... en negativ reflektor brukar också finnas.

Maxe skrev:
Har en 5 i 1 från Kaffebrus. Den funkar förträffligt, har dock inte testat någon från "fina gatan" så jag har inget annat att jämföra med.

I jämförelse med en 2 i 1 är väl skillnaden att den blir mindre "bulsig" ihopfälld.

// Johan

Hur funkar den i verkligheten? Går den att fälla ihop med "överdraget" på?

Andra tankar kring den?

/Jocce

hailstorm skrev:
behöver du en 5in1? eller räcker det med tex guld och silver? det är bara du som kan bestämma...

skillnaden är att det finns fler färger i en 5in1... en negativ reflektor brukar också finnas.

Nja, tanken med en "5 i 1" var att då kan jag kanske prova mig fram för att se vilken/vilka färger jag kommer använda mest.

Så lär troligen inte behöva 5 färger, så sät att jag bara skulle köpa en "2 i 1", vilka färger borde jag välja då?

/Jocce

Jocce skrev:
Nja, tanken med en "5 i 1" var att då kan jag kanske prova mig fram för att se vilken/vilka färger jag kommer använda mest.

Så lär troligen inte behöva 5 färger, så sät att jag bara skulle köpa en "2 i 1", vilka färger borde jag välja då?

/Jocce

jag personligen skulle valt guld/silver... men helst av allt skulle jag vilja ha en sunfire/vit... men guld/silver = fina fisken.

Jag har haft alla möjliga färger (vit, silver, guld, transparent, svart) och jag återkommer alltid till min silver/vit reflexskärm. Guld behövs inte längre eftersom jag kan ändra vitbalansen i kamera/dator. Egentligen använder jag mest den vita sidan men silver fungerar bra då det är molnigt.

Patrik

Jag äger en reflexskärm från Scandinavian, med 7 i 1.
Har inget att klaga på när det gäller den. Lätt och smidig att ta med sig och mycket användbar.
Själva reflexfodralet tycker jag inte är så jobbigt att släpa på då det lätt går ner i samma väska som skärmen.
En smart lösning med reflexerna är att det är inga lösa bitar utan allt sitter ihop i ett stycke.
Genom att vända och vränga dessa så väljer du vilken yta du vill använda.

Frågan man kan ställa sig är ju om man verkligen behöver så många olika ytor.
Så här i efterhand skulle jag nog säga nej.
Jag använder mest guld, silver och vit.

ANNONS
Götaplatsens Foto