Annons

reflexskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Joel Höglund skrev:

Hur bra beter sig en extern blixt med "omni bounce" (diffusor) jämfört med de alternativ ni radat upp eller ska man använda både och? Känns lite mycket att meka med jämfört med att bara använda extern blixt och studsa mot en ljus vägg.

Fördelen med en reflexskärm är ju bland annat att man inte behöver någon vägg att slå blixten i. Utomhus kan det ju vara ont om ljusa väggar och tak t.ex.
Dessutom går det att styra ljuset på ett helt annat sätt med en skärm + att man ser resultatet direkt.

Jag har också köpt en skärm från Kaffebrus på Tradera. Jag blev glatt överraskad av kvalitén!
Jag skaffade den med vändbar klädsel och den funkar mycket bra. Den har även en mjölkvit genomskinlig stomme som är bra för att skugga motivet men ändå släppa igenom ett mjukt men difust ljus.

Ett problem när det är ljust ute är att modellen blir väldigt bländad av en så stor skärm. Speciellt om man skulle få för sig att använda guld- eller silverytan.

arvro395 skrev:
Fördelen med en reflexskärm är ju bland annat att man inte behöver någon vägg att slå blixten i. Utomhus kan det ju vara ont om ljusa väggar och tak t.ex.
Dessutom går det att styra ljuset på ett helt annat sätt med en skärm + att man ser resultatet direkt.

Jag har också köpt en skärm från Kaffebrus på Tradera. Jag blev glatt överraskad av kvalitén!
Jag skaffade den med vändbar klädsel och den funkar mycket bra. Den har även en mjölkvit genomskinlig stomme som är bra för att skugga motivet men ändå släppa igenom ett mjukt men difust ljus.

Ett problem när det är ljust ute är att modellen blir väldigt bländad av en så stor skärm. Speciellt om man skulle få för sig att använda guld- eller silverytan.

Stora ljusa väggar är ju kanonbra om man hittar ett bra ställe. Där jag bor i Vänersborg finns t.ex ett par guldställen för porträttfotografering ute. Mycket jämn och fin belysning som inte stör modellerna. Ljuset bara finns där.

//Peter

mill skrev:
har du handlat därifrån?

Nä, men jag har varit i kontakt med honom. Verkar vara en väldigt seriös kille. Jag kommer köpa en OCTA-softbox av honom en vacker dag. Dessa ger mkt snygga reflexer i ögon och kostar hos kaffebrus runt 800:- istället för de 4600 (+ moms) som man får betala för orginalet från ProFoto... Dock inte i närheten av samma kvalitet... men va tusan. Ibland får man ge piratmarknaden en chans =o)

//Peter

Ja, jag har handlat av kaffebrus :)
Han är kanonseriös, levererar snabbt och säkert, och grejerna är kanonbra.

Har köpt pol-filter av honom också, skitbra!

mill skrev:
har du handlat därifrån?
Jag har handlat av honom några ggr via Tradera och det har aldrig varit några problem.
Om man tittar på omdömesöversikten på honom på Tradera så ser man att han inte har några negativa omdömen de senaste 12 mån, det borde väl betyda nått. :)

En handhållen blixt som du reflekterar i paraply från sidan är en trevlig upplättning som funkar kanonbra utomhus. Mer mobilt kan det inte bli!

//Peter

jag fick tag pa paraply fran ebay for 0.25$ fast sen blev ju frakten 7$ men det ar ju fortfanade 50 spann for ett randigt hel ok paraply,

Jag funderar pa om det finns nagon slags metallfolie i hobbyhandeln som man kan anvanda till att bygga en egen reflektor. Tankte limma pa tunn plywood.

Vicket paraply

Skall fota bröllopsporträtt och har tillgång till två blixtar där den ena kan styra den andra. Skall fota utomhus (om vädret är med oss) och kommer ha med blixtar. Har funderat på om det behövs paraply för att få ett trevligare reflekterat ljus. I så fall tror jag på vit reflektor för neutralt ljus.

På kaffebrus fins dels vita (helvita) och dels vit/svart paraply. Är det någon som har koll på skillnader mellan dessa. Det helvita kanske kan användas som "soft-box" ???

Kanske man kan mecka i hopp någon annan reflektoranordning. Är det någon som har tips??

Det är alltid trevligt med svar, ju!

/Tomas

Re: Vicket paraply

Stuga skrev:
På kaffebrus fins dels vita (helvita) och dels vit/svart paraply. Är det någon som har koll på skillnader mellan dessa. Det helvita kanske kan användas som "soft-box" ???

maila o fråga är nog enklast och snabbast.

IKEA

Köpte silver & guldfärgat tyg förra julen på IKEA. Fungerar ypperligt som reflexskärmar. Men är man märkesbög så duger det nog inte...

40 cm

Tjock kartong (2 mm silkboard) + spraylim + hushållsfolie. Inte vikbar förstås, men vad f-n - den kostade ju inte en spänn, bara 10 min jobb.
Gjorde den bara för en makrobild, men har funkat bra till annat också.

Har en stor rektangular skärm (90 x 120) också, gjord på samma sätt. Fast den är knappast att betrakta som portabel. Använder den ihop med blixt i studion.

Jag skulle behöva hjälp med reflexskärm, jag ska ta porträtt utomhus, ska jag köpa silver/guld eller vit/silver? och räcker 56cm?

En tumregel är att skärmen ska vara minst lika stor som det man plåtar. Annars kan den inte lysa upp hela motivet. Så 56cm funkar om du gör "headshots" men inte halv- eller helporträtt (om du inte plåtar mycket små människor). Vilken färg ska du välja? Ja, vad tror du att du vill ha. Alla tre "färger" du nämnt är användbara guld och silver ger lite hårdare ljus, vitt mjukare. Guld varmare, silver kallare. Olika användningsområden. Du kan ju prova dig fram. Både silver och vit kan du "göra själv" med en vit kartongbit och en som du klär med aluminiumfolie. Billigt och bra att börja med.

Varför inte köpa ett 5-in-1? Tex portaflash säljer sådana där man har en diffusor i grund som man kan dra ett hölje över. Höljet har två sidor och in/utsida. Dvs guld, silver, svart och vitt. Jag har en sådan och är mycket nöjd med den.

maxzomborszki skrev:
Varför inte köpa ett 5-in-1? Tex portaflash säljer sådana där man har en diffusor i grund som man kan dra ett hölje över. Höljet har två sidor och in/utsida. Dvs guld, silver, svart och vitt. Jag har en sådan och är mycket nöjd med den.

Kaffebrus, som nämnts tidigare, säljer något sådant, http://www.tradera.com/auction/ovrigt/aid_16314232 Kanske kan vara något.

Har själv handlat av Kaffebrus. Snabb leverans.

Byggbutiken...

..kanske säljer stora frigolitskivor, där finns nog även färdigmålad vit masonitskiva som kan sågas upp i lämpliga bitar. Håller länge. Jag har inte testat själv, men vet i alla fall att frigolitskivor används vid div filminspelning så det borde funka.
Nån som vet??
/Tomas

ANNONS
Götaplatsens Foto