Annons

Regnskydd vid handhållen fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

erikasmed

Aktiv medlem
Det där med regnskydd verkar vara en djungel. Finns alla möjliga vad jag sett, allt från "engångs" till robustare saker. Tycker det mesta dock verkar demonstreras som användning till när man har stativ.

Kör just nu med Nikkor lins som man ju låser upp med en knapp och zoomar / fokuserar manuellt (om man vill). Kan det bli mer bök att ha på ett regnskydd om man kör handhållet? Tänkte svårighet i att reglera linsen osv...

Paraply kan ju vara en idé men var hittar jag en assistent som håller i det åt mig? :)

Det där med regnskydd verkar vara en djungel. Finns alla möjliga vad jag sett, allt från "engångs" till robustare saker. Tycker det mesta dock verkar demonstreras som användning till när man har stativ.

Kör just nu med Nikkor lins som man ju låser upp med en knapp och zoomar / fokuserar manuellt (om man vill). Kan det bli mer bök att ha på ett regnskydd om man kör handhållet? Tänkte svårighet i att reglera linsen osv...

Paraply kan ju vara en idé men var hittar jag en assistent som håller i det åt mig? :)

En fotokompis!

Minns inte nu var jag såg det men det var ett paraply som satt som en ryggsäck alltså på Dig men täckte som ett vanligt paraply så även kameran får tak och Du har ändå händerna fria om det kan vara något?

Inte det jag mindes men en GDS lösning som kan funka https://www.google.se/search?q=para...=P66UWKHUI-fF6QTf4aOABQ#imgrc=elA8zr20eIKCqM:

Annars tål kameror mer än man tror och lite regn brukar vara ofarligt men det kanske är jag som är bortskämd med Pentax som är vädertätade men jag har aldrig haft skydd på min kamera och den har överlevt många regnskurar och även saltvattenöversköljningar i båten, men som sagt Du har ju ett annat fabrikat som jag inte känner så bra men tipset ovan kanske kan hjälpa Dig.

En fotokompis hade varit bra men är tyvärr alltför ofta själv ute med kameran (folk har väl inte tålamod med mig, är rätt omständig... haha...)

Tyvärr har jag ingen vädertätning på kameran, Nikon hus och lins.

Ska fota på en plats där det regnar ganska mycket, förvisso är man i en skog och vandrar så kan ju skydda något men vill ju kunna ta några fina bilder iaf.

Nu är jag inte säker på om jag verkligen kommer ta med finkameran in där med risk för halka och slå sönder objektivet om det regnar (tar med en kompaktkamera som reserv), men vill ju inte stänga ute möjligheterna för att det regnar.

Finns ju nån typ sånt här:

https://www.kamda.se/regnskydd-for-spegellosa-systemkamera

Eller lite dyrare:
https://www.kamda.se/jjc-regnskydd-kamoflage-systemkamera

Men frågan är just hur lätt det blir att använda utan bök och risk för att det "regnar in"...

Appropå det, en blöt lins... ska man låta det självtorka eller kan man ta en sån där torkduk? Damm ska ju blåsas bort, vatten... en annan fråga.

Som nämnts tidigare i tråden - kameror tål mer än vad många tror. Regnar det mycket kan en tunn genomskinlig plastpåse (typ fryspåse) fungera bra. Gör hål för frontlinsen och tejpa fast påsen i motljusskyddet och "trä" den över objektivet och kamerahuset. Fungerar bra och är rätt billigt:). Håll kameran innanför jackan/regnkappan (eller i väska) när den inte används.

Regndroppar eller annat "skit" på frontlinsen brukar jag torka bort med det som finns tillhands, t ex pappersnäsduk, skjortärm eller liknande. Det krävs rätt mycket våld för att repa eller skada frontlinsen på ett objektiv. Men var försiktig när du kommer in i värme om det varit väldigt kallt ute. Låt i så fall kameran ligga kvar i väskan eller i en plastpåse tills den nått rumstemperatur. Annars kan det bildas kondens inuti kameran och det kan i värsta fall skada elektroniken. Det är ett betydligt större riskmoment än lite regn på utsidan,

Såpass. Nu har jag bara använt den i finväder (tog med den till kanarieöarna i fjol) och inomhus. Det man mest tänker på är om det skulle bli oxider eller rost inne i kameran, men det kanske är överdriven noja?

Väska har jag i varje fall. Tyvärr inte regelrätt regnskyddad, så får väl klä in den i lämplig plastpåse/ar om jag inte har den i ryggsäcken.

Kameran ligger i väskan i stort sett alltid när den inte används. Går ogärna runt med den runt halsen hursomhelst när jag går länge sträckor.

Men det går bra att ta in väskan i värmen ändå? Nu vet jag inte hur kallt det blir dit jag ska, regn brukar ju föra med sig lite kyla. I regel kan man räkna med viss högre luftfuktighet också, finns det något jag bör tänka på när jag väl tar ut kameran ur huset?

Som nämnts tidigare i tråden - kameror tål mer än vad många tror. Regnar det mycket kan en tunn genomskinlig plastpåse (typ fryspåse) fungera bra. Gör hål för frontlinsen och tejpa fast påsen i motljusskyddet och "trä" den över objektivet och kamerahuset. Fungerar bra och är rätt billigt:). Håll kameran innanför jackan/regnkappan (eller i väska) när den inte används.

Regndroppar eller annat "skit" på frontlinsen brukar jag torka bort med det som finns tillhands, t ex pappersnäsduk, skjortärm eller liknande. Det krävs rätt mycket våld för att repa eller skada frontlinsen på ett objektiv. Men var försiktig när du kommer in i värme om det varit väldigt kallt ute. Låt i så fall kameran ligga kvar i väskan eller i en plastpåse tills den nått rumstemperatur. Annars kan det bildas kondens inuti kameran och det kan i värsta fall skada elektroniken. Det är ett betydligt större riskmoment än lite regn på utsidan,

Brukar också använda mig av en fryspåse där jag gör ett hål för frontlinsen. Bruka dock inte säkra påsen med tejp utan använder en vanligt gummisnodd. Använder också uv-filter på objektivet. Sedan sticker jag in händerna i fryspåsen och håller direkt i kameran. Det är inte precis high tech men fungerar förvånansvärt bra.

Brukar också använda mig av en fryspåse där jag gör ett hål för frontlinsen. Bruka dock inte säkra påsen med tejp utan använder en vanligt gummisnodd. Använder också uv-filter på objektivet. Sedan sticker jag in händerna i fryspåsen och håller direkt i kameran. Det är inte precis high tech men fungerar förvånansvärt bra.
Det enkla är ofta det smarta:) Däremot tycker inte jag att UV-filter är någon bra idé. Det försämrar bildkvaliteten och vid regn är det dessutom lätt att få vattendroppar på glaset eftersom ett filter sitter längst ut. Däremot bör motljusskyddet alltid sitta på (både inne och ute och framför allt - rättvänt:). Det både skyddar objektivet, förbättrar bildkvaliteten och fungerar bra som regnskydd. Men det finns massor med trådar med argument för och emot UV-filter så jag ska inte dra igång någon ny:)

Till TS: Det jag skrev om att vara försiktig när man kommer in när det är kallt ute gäller när det är riktigt kallt (många minusgrader). Om du har glasögon kanske du har märkt hur de immar igen vid sådana tillfällen. Samma kan hända med en iskall kamera som kommer in i värme. Men om den får ligga kvar i en väska eller man stoppar den i en plastpåse tills den blivit lite uppvärmd slipper man kondens på och i kameran. Men som jag nämt tidigare - använd kameran! Den tål nog mycket mer än du anar:)

Använde UV-skydd på resan men märkte inte av så mycket fel i bilden, nån enstaka dubbelexponering när man var i solens blickfång (ghosting?). Men den sitter främst på för att skydda linsen.

Var lite sugen på att skaffa en sån där polarisationsfilter (?) som sägs ta bort reflexer. Hade varit fränt om man fotograferas vattenytan t.ex.

Motljusskyddet märkte jag däremot ingen skillnad av. Jag trodde det skulle ta bort sånt där "sun flare" eller vad det kallas i folkmun.

Nu blir det nog inte minusgrader vid kusten men vandringslederna ligger uppe på höjden, kring 700-1200 meter, och brukar ju sjunka temperatur med höjden med cirka 0,6 grader per 100 meter, så blir väl en och annan luva på.

Läste att man ska hålla reda på det som kallas dew point. Över den temperaturen sägs det vara "riskfritt" för att få kondens i kameran, men rätta mig gärna om jag har fel. Igår låg den på 7 *C med en min temp på 11 *C, så torde inte vara någon risk. Eller finns det sätt att skydda sig där också? Plastpåse eller ner i väskan oavsett?

Du har en rätt så stor fryspåse i så fall antar jag? Vad brukar du använda för storlek på fryspåsar? Typ 5 liters? Bara lite nyfiken...

Problemet med kondens är att daggpunkt och relativ fuktighet ändras snabbt när man flyttar sig från en kall omgivning (utomhus) till en varm (inomhus). Den varma inneluften innehåller mer fuktighet än den kalla och när den varma luften kyls ner (genom att träffa den kalla kameran) så kondenserar fukten i luften på den kalla ytan.

Risken att det ska bildas kondens även inuti kameran är i allmänhet inte så stor såvida inte kameran har stora öppningar som tillåter luften att flöda fritt.

Säkrast är dock att lägga kameran i en väska medan man befinner sig utomhus och sen inte ta upp kameran ur väskan inomhus förrän temperaturen har utjämnats.

Använde UV-skydd på resan men märkte inte av så mycket fel i bilden, nån enstaka dubbelexponering när man var i solens blickfång (ghosting?). Men den sitter främst på för att skydda linsen.

Var lite sugen på att skaffa en sån där polarisationsfilter (?) som sägs ta bort reflexer. Hade varit fränt om man fotograferas vattenytan t.ex.

Motljusskyddet märkte jag däremot ingen skillnad av. Jag trodde det skulle ta bort sånt där "sun flare" eller vad det kallas i folkmun.

Nu blir det nog inte minusgrader vid kusten men vandringslederna ligger uppe på höjden, kring 700-1200 meter, och brukar ju sjunka temperatur med höjden med cirka 0,6 grader per 100 meter, så blir väl en och annan luva på.

Läste att man ska hålla reda på det som kallas dew point. Över den temperaturen sägs det vara "riskfritt" för att få kondens i kameran, men rätta mig gärna om jag har fel. Igår låg den på 7 *C med en min temp på 11 *C, så torde inte vara någon risk. Eller finns det sätt att skydda sig där också? Plastpåse eller ner i väskan oavsett?

Du har en rätt så stor fryspåse i så fall antar jag? Vad brukar du använda för storlek på fryspåsar? Typ 5 liters? Bara lite nyfiken...

Ja, jag brukar använda en fem liters fryspåse. Det är faktiskt ganska bekvämt att ha med sig några fryspåsar och ett par gummisnoddar i fickan om man tror det kan bli regn. Det brukar också vara bra att ha flera med sig om man vill bli populär bland alla som inte har med sig något regnskydd till sin kamera... Håller också med om att ett motljusskydd är bra sätt att slippa vattendroppar på frontlinsen.
Angående kondens brukar jag titta på hur mycket imma jag får på mina glasögon. Det ger en ganska bra indikation på hur mycket kondens bildas vid de aktuella förutsättningarna.

Angående kondens brukar jag titta på hur mycket imma jag får på mina glasögon. Det ger en ganska bra indikation på hur mycket kondens bildas vid de aktuella förutsättningarna.
Om du inte lämnar kameran ute och hämtar den efter denna koll, så är det ju lite sent att kolla när du har gått inomhus. :)

Motljusskyddets syfte är att hindra ljus som träffar frontlinsen, men inte kommer med i bilden. Även sådant ljus kan ge interna reflexer i objektivet, antingen med synliga reflexer i bilden eller mer eller mindre kraftiga kontrastfall som effekt. Det hindrar däremot inte, av förklariga skäl, trots namnet, reflexer som uppstår på grund sådant som är med i bilden. Man kan också notera att på de flesta objektiv är motljusskyddets storlek valt efter den kortaste brännvidden. Undantag finns dock där den främre linsen flyttar sig inuti motljusskyddet. Nikons 24-70/2,8 är ett sådant exempel. Jag har i och för sig inte tittat på E-varianten, men jag antar att det är ett liknande arrangemang där.

Fördelen med motljusskydd är att det förutom ovanstående försvårar att slå i den främre linsen i något, kladda på den samt att det i viss mån hindrar vattendroppar samt även annan smuts att hamna där. Detta utan att det försämrar bildkvaliteten, vilket är en risk med filter, utan i bästa fall blir det tvärtom.

Ja, jag brukar använda en fem liters fryspåse. Det är faktiskt ganska bekvämt att ha med sig några fryspåsar och ett par gummisnoddar i fickan om man tror det kan bli regn. Det brukar också vara bra att ha flera med sig om man vill bli populär bland alla som inte har med sig något regnskydd till sin kamera... Håller också med om att ett motljusskydd är bra sätt att slippa vattendroppar på frontlinsen.
Smart tänkt. Kanske nöter mindre på kameran än de där JJC jag skickade, såg lite ut som transparanta galonbyxor.

Smiter ner på Handlarn och köper en rulle.

Du har inga glasögon till övers att låna ut förresten? :)

Om du inte lämnar kameran ute och hämtar den efter denna koll, så är det ju lite sent att kolla när du har gått inomhus. :)

Börjar kameran imma kan man snabbt gå ut igen vänta någon minut och sen stoppa ner i ryggsäcken. Kondensen hamnar först på frontlinsen (och glasögonen om man har) och den/de ser man ju.

Kondensen på utsidan är inte jag orolig för, det är den som är inuti som kan hamna på elektronik etc.

När det gäller kondens när man går in till värmen från kylan utomhus, så är det alltid torrare inuti kameran än utanför. Därför ser man vatten bildas på kamerahuset och frontlinsen. Innanför är mer elle rmindre säkert. Men efftersom jag inte gillar kondens på kameran heller (Kör också med 5L fryspåsar även på vädertätade hus) har jag alltid kvar kamerahuset i väskan när jag kommer in. Där får den konditionera sakta. Är väl bara minneskortet jag tar ut först.

/Stefan

När det gäller kondens när man går in till värmen från kylan utomhus, så är det alltid torrare inuti kameran än utanför. Därför ser man vatten bildas på kamerahuset och frontlinsen. Innanför är mer elle rmindre säkert. Men efftersom jag inte gillar kondens på kameran heller (Kör också med 5L fryspåsar även på vädertätade hus) har jag alltid kvar kamerahuset i väskan när jag kommer in. Där får den konditionera sakta. Är väl bara minneskortet jag tar ut först.

/Stefan

Vi ska inte överdriva faran, jag är inte speciellt orolig för kondensen, har vädertätade grejer, men det är inte riktigt så enkelt, det finns elektronik och mekanik som luften kommer åt och ändå är kamerans utsida speciellt på äldre och enklare objektiv.

Om minneskortet, att öppna kamerans luckor skulle jag definitivt undvika, det finns en anledning till att de ofta är av gummi och/eller tätade. Du bryter vädertätningen.

Kameran kan gott ligga i ryggsäcken en stund.

"Plastpåsetricket" fungerar utmärkt. Istället för gummisnoddar använder jag sådana där hårsnoddar som är lite kraftigare och som håller hur länge som helst. Till en början nallade jag dom i badrumsskåpet men det var inte så populärt.....🙄. Så nu köper jag mina egna....

Om minneskortet, att öppna kamerans luckor skulle jag definitivt undvika, det finns en anledning till att de ofta är av gummi och/eller tätade. Du bryter vädertätningen.

Minneskort, byte av objektiv etc görs såklart utomhus. När man kommer in i den varma fuktigare luften så förblir väskan orörd såvida man inte måste använda den såklart. Men är man på uppdrag, inte har alternativet att ha en backupkamera i värmen, så rekommenderas att välja ett objektiv man kan ha på ett tag tills kameran "tinat" upp.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto