Annons

Regnskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

CissiNyblom

Aktiv medlem
Jag kör med Canon EOS 10D och oftast 70-200/2.8L, fotar mestadels hästsport. Underbart att kunna fota utomhus nu under sommaren! (När vädret är bra...)

Så till problemet. Jag är ju ruskigt rädd om utrustningen och undviker att fota när det regnar. Har ibland vart ute i duggregn en liten stund, stoppar då kameran under jackan allt som oftast, tar bara fram precis när jag ska plåta. (Man ser nog ganska gravid ut med hus och stor optik under jackan, men det funkar skapligt! :))

Ibland har jag haft turen att kunna stå under tak i de värsta skurarna, inte alltid att man kan få de bästa bilderna dock.

Jag vill ju kunna plåta så mycket som möjligt, lever ju bl a på fotandet. Visst, jag borde ha en mer vädersäker kamera och optik, det försöker jag också spara till.

Finns det något man kan göra egentligen, för att skydda främst mot regn? Behöver egentligen inte kunna ändra så mycket inställningar under fotandet, mest bara kunna zooma, fokusera och trycka när jag är igång. Paraply verkar svårt att ha när man fotar...

Nån som har tips? :) Helst inte för stort och fladdrigt som kan störa ekipagen...

Mvh Cissi
 
Kan du inte bara stoppa kamera och objektiv i en genomskinlig plastpåse och fästa öppningen längst fram vid frontlinden med gummiband. Då kan du zooma, fokusera och trycka av med ganska så regnskyddad utrustning för en väldigt rimlig kostnad. Kanske inte så vacket och high-tech, men fungerar gör det.


mvh

Bent
 
Man kan sy en strut i lämlig storlek med en resår som man fäster runt linsens frontring.
Se till så du får in händerna ordentligt i struten så man kommer åt alla reglage smidigt samt ser displayen ordentligt.

Impregnera tyget.
Finns burkar att spreja eller medel man kör i tvättmaskinen.

Funkar helt ok och är ett betydligt billigare alternativ än färdiggjorda plastskydd.

mvh,Jan
 
Första gången i mitt liv jag varit den MINST pryltokiga!!!! Även om alla era regnskyddsvarianter är väldigt coola, så är ingen av dem bättre än en vanlig stor fryspåse och ett gummiband.

Det enda som fattas i listan är ett kameraregnskydd i Gore-tex, för att inte handfukten skall ställa till med imma på linserna!! Skulle säkert gå att sälja.

mvh

Bent (som härmed återgår till sitt vanliga prylmisbruk och kollar in vilket av de auktoriserade regnskydden som jag ska köpa ;).
 
Jag brukar plocka på mig duschhuvorna på hotell (dom man skall ha på huvudet).
Trä över kamera med öppningen runt objektivet.
Dessutom är gummibandet inbyggt.

/ E
 
Fryspåse modell 3 l eller större, ett motljusskydd och ett UV-filter bör kunna göra kameran och objektiv skyddat för regn. Trä på det hela bakifrån och fixera påsens öppning i motljusskyddet och eller UV-filtrets gängning mot objektivet, alternativt med hjälp av gummiband. UV-filtret skyddar även optikens frontlins mot skador av lerstänk.
 
ANNONS