Annons

regplåtar vid fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Hildingsson

Aktiv medlem
Hej, har inte hållt på med bilfotografering så speciellt mycket, men har bara en fundering.

till en stor del så photoshoppar folk bort reg.numret , men personligen så tycker jag att det ser lite halvtaskigt ut, dels för att det blir en vit utstickande fläck i bilen.

inte bättre att plocka av plåten för det korta tillfället man ska fotografera bilen?
 

paaven

Aktiv medlem
Håller med dig här.

Den vita skylten drar till sig för mycket uppmärksamhet i bilden tycker jag!

/Martin
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Plocka av skylten om det går ja, ingen tvekan om att det blir snyggast, men det är inte alla som vill/kan det. Ofta ska man fota på många olika platser under samma session så det är opraktiskt om man ska köra lagligt mellan dessa.

Hursomhelst så ska den inte synas, för man gör ägaren en otjänst.
 

JojjoGbg

Aktiv medlem
Absolut bästa är att fejka den! Typ ABC 123 blir BBA 223...
Ser ofta så bra ut att man inte tänker på det!
Personligen tycker jag det ser det konstigt ut utan skylt,speciellt bak!
 

Jocce

Aktiv medlem
Generellt låter jag skylten vara kvar, orörd. Tycker precis som du att det ser konstigt ut med helt vitt, eller "blurrat" osv...

Har jag möjligheten plockar jag av skylten, om det inte ser för dåligt ut utan (vilket det ofta gör om det inte är en showbil...)

Om ägaren inte vill ha regnumret synligt kan man ha med sig sin egen vid plåtning, alternativt att man "klonar" över en boksav eller två (ABC123 kan lätt göras till ABB123 t.ex.)


/Jocce
 

snowbear

Aktiv medlem
varför vill dom inte ha med sin regplåt ?
säg att det är en utställnings bil alla på plats ser ju skylten och om bilden kommer upp på internet eller i en tidning så står det säkert "Arne Svenssons från byske med sin PV" och då vet man ändå vem det är och var han bor inte alls svårt att kolla upp det.?

finns den nån annan anledning att inte vilja visa skylten som jag missar ?
 

JojjoGbg

Aktiv medlem
varför vill dom inte ha med sin regplåt ?
säg att det är en utställnings bil alla på plats ser ju skylten och om bilden kommer upp på internet eller i en tidning så står det säkert "Arne Svenssons från byske med sin PV" och då vet man ändå vem det är och var han bor inte alls svårt att kolla upp det.?

finns den nån annan anledning att inte vilja visa skylten som jag missar ?
Om man har en bil med lite exlusiva delar så vill man inte att det skall vara hur lätt som helst att söka upp infon.
 

Saeco12

Aktiv medlem
När jag fotar mc brukar jag blurra plåten, men det är inte snyggt ... men varför vet jag egentligen inte.

Vill man sno en hoj är det väl bara att åka till tex Waxholm och skriva av regnummer på de hojar som står där?
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag brukar alltid undvika, att få med reg.plåten på bild, eftersom alla mina vänner har "lånade" bilar eller mc, betydligt billigare än att köpa nytt!
Berra, min granne, kör bil riktigt bra, han är endast 7 år gammal, sitter på två telefonkataloger!
 

snowbear

Aktiv medlem
Om man har en bil med lite exlusiva delar så vill man inte att det skall vara hur lätt som helst att söka upp infon.
det är ju endast marginell skillnad visst finns det säkert dumma tjuvar som sitter och kollar på bilder och motortidningar efter nått att stjäla men tror det allra flesta skulle fara till en bilutställning eller glida runt på stan och kika lite.
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Jag brukar lägga en gradient som jag gjort efter omkringliggande material.
Denna är visseligen inget superbra exempel, men det blir oftast bra.

 

bilbilder.se

Aktiv medlem
det är ju endast marginell skillnad visst finns det säkert dumma tjuvar som sitter och kollar på bilder och motortidningar efter nått att stjäla men tror det allra flesta skulle fara till en bilutställning eller glida runt på stan och kika lite.
Det tar väldigt lite tid att plocka bort regplåten och det minimerar risken till att någon hittar bilen med hjälp av dina bilder iaf. Tror inte det är helt ovanligt att tjuvar rekar bilar på internet.
 

Puggen

Aktiv medlem
Detta har diskuterats förut på andra, mer bilrelaterade forum. Erfarenheterna därifrån är att risken för inbrott/stöld ökar markant ifall man väljer att lägga ut bilder på sin eller någon annans bil med regnummer synligt. Tydligen har flertalet fått sina dyra, fina fälgar stulna mm kort efter att bilen blivit publicerad på bild.

Så ifall man tar bilder på sin egen bil och väljer att publicera dessa så bör man tänka om en eller två gånger angående detta.
Via ett Regnummer går det att få fram mycket känslig information. När man väl fått fram första omgången via bilregistret finns det inget som hindrar en från att fortsätta skaffa sig information om inkomst osv. Nej, offentlighet är bra men ibland blir det löjligt. Här lutar det starkt och löjligt hållet enligt mig.

Att redigera om regnummer är ju ett alternativ som ser snyggt ut på bilderna men då bör man tänka på att skriva ut att regnummer är redigerat och inte stämmer överrens med verkligheten för sannolikheten att man får ett regnummer som redan finns, är registrerad på en annan bil är ganska stor.
 

PerLars

Aktiv medlem
Det finns många roliga kombinationer

Hej!
Det är skylten som är intressant tex. KOK001, osv. Samlar på regskyltar.

/Per
 

apersson850

Aktiv medlem
Vet inte om Vägverket (eller vad det heter numera, Transportmyndigheten kanske?) släpper till några av sina testskyltar i MLB 800-serien?
Det finns en sådan serie som inga fordon registreras på. Många bilar idag har ju skylthållare, där man kan snäppa i och ur en skylt utan alltför stort besvär.

Är man onödigt rik kan man köpa en personlig skylt, som man registrerar på en avställd Amazon från 1964. Den skylten kan man sedan tillfälligt hänga på fotoobjektet.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Hej!
Det är skylten som är intressant tex. KOK001, osv. Samlar på regskyltar.
Jag såg en bil (hann även fota den) som hade tre stycken "K" i regnumret. Jag trodde att det kunde uppfattas som rasistiskt och därmed vara svartlistat, men uppenbarligen inte. Bilen är registrerad på ett byggföretag i Hägersten.
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Jag såg en bil (hann även fota den) som hade tre stycken "K" i regnumret. Jag trodde att det kunde uppfattas som rasistiskt och därmed vara svartlistat, men uppenbarligen inte. Bilen är registrerad på ett byggföretag i Hägersten.
Min kompis har även ägt en KKK reggad, men den blev tyvärr skrotad.
 

Jewster

Aktiv medlem
Om man inte gillar vita fläckar i bilden eller att fejka numret så att det med lite otur kan leda till en annan bilägare kan man ju göra som jag gjort i denna bild. Uppenbart inte ett riktigt regnr, samtidigt som det inte stjäl uppmärksamhet från bilden i övrigt. Enkelt också att klippa ut och klistra in då det automatiskt har rätt perspektiv. Ett sekundjobb i PS.
 
ANNONS