Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Rekommendation liten Kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

MiltonP

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag är ganska ny inom fotografering och undrar om ni har någon bra rekommendation på en liten Kameraväska. Typ en 3l väska som är smidig men ändå med hyfsat bra förvaring.

Borde man börja med någon billig väska och känna efter vad man vill ha för typ av väska och sedan gå upp i prisklass? Tar emot alla förslag och skriv gärna vad ni kör med!

Jag har en Canon R50 med ett Sigma 18-50mm f 2.8 samt en Canon 50mm f 1.8. Vill gärna kunna ta med dessa två linser och lita annat smått och gott!

Det är så olika hur man vill ha det. Jag gillar Lowepros väskor av den här typen.

Jag började med en 180. Den är nätt att bära. Tror inte du ska ha mindre. Får lätt ner OM-1, 2 pro-zoomar (stora!) + lite smått och gott. Bra extrafickor både fram och bak där man kan ha plånbok, nycklar o.s.v. Finns t.o.m. en karbinhake för nyckelknippan. Gillade den så mycket att jag senare köpte största modellen också. Inte för att jag nånsin bär runt på så mycket, men tänkte för resor och så, att det är schysst att kunna packa allt i en väska för att hålla ordning på det.

Vad jag gillar är att de är mjuka och sköna men samtidigt stadiga. Är sköna att bära iom den fluffiga stoppningen, som så klart också skyddar grejerna mot stötar samtidigt som de är stadiga nog att spänna fast på pakethållaren på cykeln. Jag cyklar mycket och ställer helt enkelt väskan på pakethållaren, tar bort axelremmen och spänner fast väskan med två spännband rakt ner från D-ringarna för axelremmen. Funkar kanon och jag behöver aldrig ta av väskan för att komma åt grejerna.

Topplock är väl lite ute, tror jag. Men jag gillar det. Tycker det här är enda typen av väska som det är enkelt att plocka upp grejer ur utan att behöva ta av sig väskan och ställa den på nåt eller riskera att nånting trillar ur eller att väskan faller ihop så det blir svårt att se det man söker.

Men som sagt, det är olika vad man gillar. Prismässigt är de väl medel. Inte i närheten av så dyra som en del lyxväskor är, men inte helt gratis heller. Tycker de är prisvärda, håller bra.

Senast ändrad:
Jag skulle ge rådet att först fundera på i vilka sammanhang du ska ha med väskan, hur du då brukar vara klädd och hur du transporterar dig - allt med syfet att inte bära runt på en väska som känns "avig" eller är besvärlig att hantera i sammanhanget. Då är det större risk att den (och kameran) helt i onödan blir kvar hemma...

Sedan tror jag inte jag överdriver så mycket om jag säger att utbudet är i det närmaste oändligt.

Vad ska du ha väskan till? när?
Åker du skidor utför? = då behövs ingen väska alls eller ryggsäck.
Går du på fest?
Eller tar du bara en promenad?
Cyklar?

Jag kör med en Think Tank Retrospective 5. Den är liten och behändig.
Jag har 2 st Olympus OMD E M-1 med 25mm och 17mm på husen i den, plus en 17mm och ett 60mm objektiv brevid.
Mycket smidig liten väska som har många fack.

C:a 600:- hos AliExpress
Det var som... har de börjat med ickekinesiska märkesgrejer nu?

Hittade den för 585:26 ink frakt.

Men skulle nog ändå välja Amazon. Ali är inget kul att deala med om nåt går snett. Det ska gudarna veta att Amazon inte är heller, med risken är nog mindre, speciellt när varan säljs av Amazon själva.

Hej,
Jag är ganska ny inom fotografering och undrar om ni har någon bra rekommendation på en liten Kameraväska. Typ en 3l väska som är smidig men ändå med hyfsat bra förvaring.

Borde man börja med någon billig väska och känna efter vad man vill ha för typ av väska och sedan gå upp i prisklass? Tar emot alla förslag och skriv gärna vad ni kör med!

Jag har en Canon R50 med ett Sigma 18-50mm f 2.8 samt en Canon 50mm f 1.8. Vill gärna kunna ta med dessa två linser och lita annat smått och gott!
Jag har en Ona Bowery Canvas från [Ona] (https://onabags.com/collections/all-the-products/products/the-bowery?variant=30872547557421). I den har jag:
  • 1 st Leica Monochrom med Summicron 35 mm/F:2 monterat.
  • 1 st Leica Super-Elmar 21 mm/f:3.4
  • 1 st Leica Summaron 28 mm/f:5.6 + motljusskydd
  • 1 st Leica 21 mm optical viewfinder
  • 1 st liten blixt
  • 2 st extra batterier
  • 1 st laddare + sladd
  • 2 st filter
Väskan är nätt, slitstark och vacker.

Lowepro är ju fint men signalerar väldigt mycket ”kom o stjäl mina grejer”. Ngt neutralt och diskret är att föredra. Jag skulle t ex aldrig flyga/resa ngnstans med märken som är ”till för fotografer”.

Den där var assnygg! Men diskret vet jag inte. Ser dyr ut. Dyr väska har dyrt innehåll.

Tror inte det spelar så stor roll om man signalerar kamerautrustning längre. Alla har lättsåld elektronik på sig. Laptops, plattor, mobiler. Bara en teori, men jag tror de som stjäl rycker väskor oavsett och föredrar datorer/mobiler iom att de är enklare att omsätta. Så min prio är bra skydd och lätt att bära.

Håller med om det som tidigare sagts, att OP ska tänka igenom vad han vill ha och hur han tror att han kommer att använda väskan - och ha i åtanke att detta kan ändras under resans gång. Min blev ett lyckat köp då den visade sig uppfylla alla MINA behov. Medans den är helt fel för Jerry. Och jag dräglar lite efter Jerrys väska för att den är assnygg och härligt nostalgisk och jag är en sucker för både nostalgi och läder, men den skulle inte funka bra för mig.

Kameraväskor är lite som friluftskläder. De ska funka och man vill också gilla hur de ser ut, men funktion är prio. Don efter person - som alltid.

Senast ändrad:
Jag har en Ona Bowery Canvas från [Ona] (https://onabags.com/collections/all-the-products/products/the-bowery?variant=30872547557421). I den har jag:

• 1 st Leica Summaron 28 mm/f:5.6 + motljusskydd
Väskan är nätt, slitstark och vacker.
Använder du alltså motljusskyddet till din Summaron? Jag har som regel alltid motljusskydd på men Summaronen utgör undantaget. Tycker du att det blir nån skillnad?

För att inte helt kapa tråden så vill jag slå ett slag för Billinghams väskor. Jag har fyra stycken och det vittnar väl om att jag tycker att det är bra väskor. Den som jag har använt mest är min Hadley Pro i svart canvastyg med bruna läderdetaljer. Hur nöjd som helst. Den slits på ett vackert sätt. Kommer att använda den tills den faller sönder!

Min Hadley Pro kanske något för stor för trådskaparen men då finns ju Hadley Pro Small och Hadley Small.

Billinghams väskor var dyra när jag köpte dem och de har de senaste åren gått upp i pris. Man får som vanligt fråga sig själv om man tycker att de är värda vad man tvingas betala.

Lowepro är ju fint men signalerar väldigt mycket ”kom o stjäl mina grejer”. Ngt neutralt och diskret är att föredra. Jag skulle t ex aldrig flyga/resa ngnstans med märken som är ”till för fotografer”.

Jag håller med Rumpelstiltski.Det ser dyrt ut ochman blir nyfiken på vad som finns i väskan...
Den är dessutom ganska liten! Jag vill nog ha ett objektiv på min kamera (och kameran är inte en Fuji X100någonting).
Kollar man den större modellen så tycks den vara lika smal. Ingen hjälp där.

[...]
Liten, smidig, skyddar utrustningen, rymlig, många fack, se "anonym" ut, vattentät, säker, snygg, zip-free med mera. Det är inte lätt att kombinera allt i en enda väska.

Den väska jag använder mest är en Domke junior satchel. Den skäms inte för sig och passar till mycket (resor och stadspromenader) men inte allt.

Jag håller med janc och Erik S; i vilka situationer kommer väskan att användas?

Hej,
Är det en insert som faktiskt skyddar kamera med objektiv mot bumps och stötar? Har du en länk?
Hej!
Jag valde denna (URTH) då jag tycker att den ser snygg ut. Hyperlänkade.

Den skyddar kameran + tillbehör utan några som helst problem. Passar i min tygpåse, axelväska eller weekendbag utan problem.

Antingen kör jag Leica Q3 + blixt + laddare eller Canon R5ii + 1-2 objektiv i utan att något tagit skada.

Hej!
Jag valde denna (URTH) då jag tycker att den ser snygg ut. Hyperlänkade.

Den skyddar kameran + tillbehör utan några som helst problem. Passar i min tygpåse, axelväska eller weekendbag utan problem.

Antingen kör jag Leica Q3 + blixt + laddare eller Canon R5ii + 1-2 objektiv i utan att något tagit skada.
Supersnabbt svar... Tack!
De URTH-grejer jag klämt på verkar vara hållbara. Jag går inte riktigt igång på blixtlås som svänger runt hörn. Hur går det att få upp kameran lite snabbt ur inserten?

Supersnabbt svar... Tack!
De URTH-grejer jag klämt på verkar vara hållbara. Jag går inte riktigt igång på blixtlås som svänger runt hörn. Hur går det att få upp kameran lite snabbt ur inserten?
Vet inte hur bra det egentligen är, men jag låser aldrig väskan. Tycker att topplocket är stabilt nog för att inte behöva låsas. För mig är det mer en "flärp" som jag bara rycker upp när jag vill ta fram kameran 😊

ANNONS