Annons

Rekommendera blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Kan ni rekommendera en blixt till 350d.
För 2000-3000kr (närmare 2k än 3k).
------
Har själv ett par förslag:
Canon Speedlite 420EX (Får cashback på denna)
Sigma EF-500 DG Super II
Metz 44 AF-4C
------

Vad tycker ni om ovanstående och kan ni rekommendera någon av dessa alternativt någon annan?

/Michael.

Sigman är klart bäst valet, om du inte tar steget upp till speedlight 580 ex. Ja detta är min åsikt. Nackdelen med Canon är att man inte kan ställa den manuellt och inte heller kan använda den för att styra andra blixtar, jag använder själv 2 st 420ex som slavblixt till min 580ex och som sådana fungerar de utmärkt, men som huvud blixt räcker de inte riktigt till. Jag har tidigare använt den enklare varianten av sigma 500 blixten och den fungerade bra. / Johan

För de flesta är 420 EX bästa valet eftersom den är mindre, lättare, tystare och bättre byggd än sigman.

Det är få som vill använda sin blixt i manuellt läge. Det går ju dessutom att skaffa sig en begagnad manuell blixt för 50 spänn om undantagsvis behöver manuell blixt och komplettera med gråfilter.
Men för den mer ambitiösa hemmastudion behövs funktionen med manuella steg.

froderberg skrev:
För de flesta är 420 EX bästa valet eftersom den är mindre, lättare, tystare och bättre byggd än sigman.

Det är få som vill använda sin blixt i manuellt läge. Det går ju dessutom att skaffa sig en begagnad manuell blixt för 50 spänn om undantagsvis behöver manuell blixt och komplettera med gråfilter.
Men för den mer ambitiösa hemmastudion behövs funktionen med manuella steg.

Storlek och byggkvalitet är inget skäl att välja canons egna... Tror jag iaf :)

Man får alltså mer kräm och mer funktioner i sigman?
Är den fullt kompitabel eller kommer man få massa problem med den?

hailstorm skrev:
Man får alltså mer kräm och mer funktioner i sigman?
Är den fullt kompitabel eller kommer man få massa problem med den?

Den ger mer kräm, men är inte kompatibelt med Canon trådlösa IR-system utan kör sitt eget.

/M

froderberg skrev:
Den ger mer kräm, men är inte kompatibelt med Canon trådlösa IR-system utan kör sitt eget.

/M

Men den stödjer E-ttl2 eller hur? Så... bra blixtbilder borde man få iaf? eller kan den typ börja leva sitt eget liv när den är pirat?

hailstorm skrev:
Men den stödjer E-ttl2 eller hur? Så... bra blixtbilder borde man få iaf? eller kan den typ börja leva sitt eget liv när den är pirat?

E-TTL I eller II har inte något med blixten att göra utan beror bara på hur kameran använder sin ljusmätare och autofokus.

Men funktionen hos 580 EX att kameran anpassar sig för variationer i blixtens färgtemp och anpassar sig efter sesnorstorleken finns inte.

/M

froderberg skrev:
E-TTL I eller II har inte något med blixten att göra utan beror bara på hur kameran använder sin ljusmätare och autofokus.

Men funktionen hos 580 EX att kameran anpassar sig för variationer i blixtens färgtemp och anpassar sig efter sesnorstorleken finns inte.

/M

aja... ok...
Men: Kompabilitetsproblem? Finns sådana?
Har ingen lust att köpa den för att använda manuellt när den ballar ut :)

hailstorm skrev:
aja... ok...
Men: Kompabilitetsproblem? Finns sådana?
Har ingen lust att köpa den för att använda manuellt när den ballar ut :)

Vad jag vet ska E-TTL automatiken funka, Finns många nöjda ägare på fotosidan.

Tack magnus och johan för era tips.
Det får faktiskt lov att bli sigman helt enkelt.

Möjligheten till manuell styrning är för bra för att inte vilja ha och ex580 är alldeles för dyr imo.

Tack igen.

Jag har då aldrig behövt ställa den manuellt, och du kan ju från kameran fortfarande ställa kompensationen på +-2 steg, vilket brukar räcka och bli över.

Det finns även rapporter om att Sigma överexponerade bilder om man körde med omnibouncer eller liknande lösningar på 300D, vet inte hur det är med Super II versionen och 350D.

Damocles skrev:
Jag har då aldrig behövt ställa den manuellt, och du kan ju från kameran fortfarande ställa kompensationen på +-2 steg, vilket brukar räcka och bli över.

Det finns även rapporter om att Sigma överexponerade bilder om man körde med omnibouncer eller liknande lösningar på 300D, vet inte hur det är med Super II versionen och 350D.

Ja men Peter, om jag ska köra den som en manuell slav så går ju inte det... därför tycker jag sigman är ett bättre val...

men om sigman håller på att överexponera/underexponera/varaosäker så är det inte ett lika självklart val...

Om sigman är osäker blir det en ex420 helt klart...

Någon med andra åsikter?

Behöver man kraften och hela grejen med inställningarna så är sigman eller metzen vettiga val helt klart. Du kan ju kolla efter en begagnad 550ex också, men jag vet inte hur stor chansen att hitta en är.

Osäkerheten har rapporterats med Omnibounce, men det ska fungera bra utan den. Borde gå att hitta lite här i forumen om den.

För mig så fungerar Sigman bra både med Omnibounce och utan omnibounce. Är just i valet och kvalet om att köpa en andra Sigma som slavblixt.

--jalle

ANNONS
Götaplatsens Foto