Annons

Rekommenderad kamera för barnfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

tankau

Ny medlem
Är det någon som har förslag på en digital systemkamera för att fotografera barn inomhus utan extra ljussättning etc? Jag vill även att den ska klara kort skärpedjup för att kunna få effekten suddig bakgrund.

Har fotat med en G10:a men känner att den har begränsningar som jag inte vill ha - klarar inte kort skärpedjup och är otroligt ljusokänslig och ger suddiga bilder när jag försöker fota mitt barn inomhus.

Jag har som hastigast sneglat på Canon EOS 600D och 1000D ena mer avancerad och dyr än den andra och även Nikon D3100. Någon som har tips på en bra kamera med maxpris 10000kr men gärna kring 5000kr. Den ska såklart också vara hyfsat framtidssäker och påbyggbar med filter och objektiv.

Många önskemål, lite för lite kunskap, någon som kan hjälpa eller peka ut en relevant och uppdaterad tråd i ämnet?

Tusen tack!
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Är det någon som har förslag på en digital systemkamera för att fotografera barn inomhus utan extra ljussättning etc? Jag vill även att den ska klara kort skärpedjup för att kunna få effekten suddig bakgrund.

Har fotat med en G10:a men känner att den har begränsningar som jag inte vill ha - klarar inte kort skärpedjup och är otroligt ljusokänslig och ger suddiga bilder när jag försöker fota mitt barn inomhus.

Jag har som hastigast sneglat på Canon EOS 600D och 1000D ena mer avancerad och dyr än den andra och även Nikon D3100. Någon som har tips på en bra kamera med maxpris 10000kr men gärna kring 5000kr. Den ska såklart också vara hyfsat framtidssäker och påbyggbar med filter och objektiv.

Många önskemål, lite för lite kunskap, någon som kan hjälpa eller peka ut en relevant och uppdaterad tråd i ämnet?

Tusen tack!
Kombinationen Nikon D90 (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17689) för 5500skr samt ett Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18543) för 1700skr blir prisvärd och bra för den typen av fotografering.
OBS! Objektivet har fast brännvidd, alltså det går inte att zooma med.
 

equinoxus

Aktiv medlem
Fota barn inomhus säger du? Det betyder rörliga motiv och dålig belysning.

Du kan inte fota med lång slutartid för då hinner barnen röra på sig, därför behöver du en kamera som kan fota i hög ISO och ett objektiv som har stor bländare (dvs. lågt f-värde i namnet). Med stor bländare får du även till bakgrundoskärpan du efterfrågar.

Jag skulle rekommendera en modern kamera i rätt prisklass som klarar att fota i hög iso med lågt brus + ett ljusstarkt fast objektiv (30mm) med bländare nånstans mellan f1.4 till f1.8.

Detta finns inom samtliga märken.

Själv använder jag Pentax och inom din budget finns Pentax K-x resp. K-r som både har bra ISO-hantering. 8400:- till 10000:- kostar dessa tillsammans med ett Sigma 30mm f1.4 (plus medföljande normalzoom 18-55mm)
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera en modern kamera i rätt prisklass som klarar att fota i hög iso med lågt brus + ett ljusstarkt fast objektiv (30mm) med bländare nånstans mellan f1.4 till f1.8.

Detta finns inom samtliga märken.
Stämmer så väl :) Skulle vilja tillägga också att, iaf för min del, kändes det bäst att välja en kamera med inbyggd AF-motor så det blev fritt fram att välja objektiv både nya och begagnade och veta att jag alltid får AF (om jag nu inte köper ett som är manuellt för alla) nu när TS nämnare att hon vill kunna bygga vidare. Också lättare för en nyböjare att "slippa" tänka på det :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Stämmer så väl :) Skulle vilja tillägga också att, iaf för min del, kändes det bäst att välja en kamera med inbyggd AF-motor så det blev fritt fram att välja objektiv både nya och begagnade och veta att jag alltid får AF (om jag nu inte köper ett som är manuellt för alla) nu när TS nämnare att hon vill kunna bygga vidare. Också lättare för en nyböjare att "slippa" tänka på det :)
Man kan också välja en kamera av ett märke där alla objektiv har inbyggd af-motor. T ex Canon.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Man kan också välja en kamera av ett märke där alla objektiv har inbyggd af-motor. T ex Canon.
Stämmer iaf nästan ;) Finns ett par lite mer "udda" Canon-objektiv utan inbyggd AF, men inget som man använder i första taget till barnfotografering inomhus :)

Tipsa gärna om en Canon+objektiv åt TS som ligger inom hennes budget, så har hon exempel på både Nikon, Pentax och Canon att klämma på i någon affär.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Stämmer iaf nästan ;) Finns ett par lite mer "udda" Canon-objektiv utan inbyggd AF, men inget som man använder i första taget till barnfotografering inomhus :)

Tipsa gärna om en Canon+objektiv åt TS som ligger inom hennes budget, så har hon exempel på både Nikon, Pentax och Canon att klämma på i någon affär.
Canon 550D + 18-55 IS + 50/1.8, kanske? Ca 7500:-

Per.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Canon 550D + 18-55 IS + 50/1.8, kanske? Ca 7500:-

Per.
Hmm, har bara för mej att 550an är lite krånglig i Manuellt läge. Något som iaf jag förespråkar vid fotograferiing i riktigt dåligt ljus. I bländarförvalsläget vill gärna kameran annars säga LOW, dvs att det är för lite ljus som hittar in till sensorn för att kamerna ska kunna välja rätt slutartid.
Och så slipper man svarta kort på sina barn om man riktar kameran mot någon ljuskälla (motljus).
 

tankau

Ny medlem
Jättetack för alla tips jag fått av er!!! Jag var på Dustins mässa i helgen och fick möjligheten att klämma och känna på lite olika kameror då flera av märkena hade montrar där. Jag tror att jag har fastnat för Canon men kommer att klämma lite till innan jag slår till.

På mässan fick jag tipset att köpa en EOS 1100D med ljuskänsligt objektiv när jag ställde frågan. Frågan är hur den står sig mot en 550D eller 600D. Prismässigt skiljer det sig rätt många tusenlappar. Det jag är mest fundersam kring är om 1100:an är tillräckligt snabb för mig (både autofokus och bilder/sek). Kanske räcker nybörjarsystemkameran 1100D för mig att börja experimentera med eller så är det ett onödigt mellansteg, vad tror ni?

Och såklart har jag funderat på att köpa en beggad kamera (tex 1000D, 500D eller 550D) och funderar på för och nackdelar. Beroende på kamerakvalitet slits kanske mekaniska delar ut så att man ska undvika beggat?

Åter igen tack för erat engagemang!
 

AFJ

Aktiv medlem
Visst räcker en 1100D för familjefoto men jag tycker Canon är lite onödigt snåla med en del saker, bland annat antal bilder per sekund i RAW-läget. Om du har budget för en 550D eller 600D så satsa på det. Om du räknar med att ha kamerahuset i 3-4 år så blir det ju inte så värst många hundringar per år i extra kostnad och så slipper du tänka "jag borde ha köpt..."

Lycka til!
 

adask330

Aktiv medlem
1100d borde fungera bra men den är ganska liten i greppet. Skulle rekommendera en billigare kamera med ett bättre objektiv. Svårt att rättfärdiga en dyr kamera om man inte vet att man kommer ägna mycket tid åt den.

(om man sen lägger mycket tid på den vill man ju gärna lägga mer pengar)
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Om du är intresserad av canon så är 600d med vridskärmen fin att filma med också. Det är häftigt att kunna filma i dåligt ljus med kort skärpedjup, resultatet blir väldigt filmiskt.

Två bra ljusstarka objektiv som passar den modellen är Sigma 30mm 1.4 och canon 28mm 1.8. Båda har ganska bra autofokusmotor också men i dåligt ljus finns det risk att du måste fokusera manuellt. Jag äger själv canon 28mm 1.8 och ju sämre ljuset blir desto sämre blir träffsäkerheten.

Jag tycker annars du ska köpa en extern blixt med vridbart blixthuvud. Genom att rikta den upp i taket får du ett jämnt ljus och skarpa bilder inomhus (om taket är ljust färgat). Även om du har ett ljusstarkt objektiv så kommer det komma tillfällen då ljuset inte räcker till.
 

Xen

Aktiv medlem
Ta en titt på begagnatmarknaden! Igår köpte jag en 550D + 18-55IS + ett gäng tillbehör som fjärrkontroll osv för 5000:-. Den var i princip i nyskick och hade garanti kvar. Finns flera bra erbjudanden på blocket och även här på fotosidan.
 

rogka566

Aktiv medlem
Tänk om, tänk blixt...

Om kort skärpedjup inte är ett måste funkar G10:an fint.
Annars är det som övriga skrivit: kort skärpedjup ställer krav på hyggligt snabb AF. Och ljusstyrka så klart.
 
ANNONS