Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra sensorn igen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Okidoki, minnet är kort, men förra gången jag rengjorde sensorn använde jag en luftbälg köpt på apoteket och blåste på en makeup-syntetborste från H&M som jag sen rörde om med på sensorn, det gick faktiskt ganska bra även om penseln var lite för stor. Nu funderar jag på att förbättra metoden lite genom att köpa tryckluft på burk på Clas Ohlsson och spruta på penseln för att få mer statisk elektricitet, men så undrar jag ifall det vore bättre att tryckluft-blåsa iväg skiten bara genom att rikta luftstrålen direkt mot sensorn, kan man göra så el kan sensorn lossna el ngt annat?

Nej!

Skulle _inte_ rekommendera tryckluft.
Fick min kamera rengjord med det (av auktoriserad personal på fotomässan) och fick sedan skicka in den för service...
Fick upp smuts innanför mattskivan.
Så, passa dig för det.

enligt handboken ska man inte använda luft på flaska för att rengöra sensorn då kraften kan skada sensorn och sprejgasen kan frysa på sensorn.

Aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig tryckluft på burk för bildsensorer.

De grejor som funkat för mig när jag gör rent sensorn är en SensorSwipe+Eclipse+Pecpads. Dock så bör man vidta försiktighet, sensorerna är känsliga grejor.

Piscovery skrev:
De grejor som funkat för mig när jag gör rent sensorn är en SensorSwipe+Eclipse+Pecpads. Dock så bör man vidta försiktighet, sensorerna är känsliga grejor.
Precis samma som jag använder. Funkar bra, men fasiken vad de kan ta betalt för ett par tops och lite kemi.

Sensor swab och Eclipse fungerer utmerket...

Det er dyrt i innkjøp, men å sende inn kameraet koster 12-1300,- (i Norge)

Så 700-800 kr for Sensor swab och Ecplise på sies å være en fin deal!

M

Ett litet förtydligande. SensorSwipe är en gummispatel som jag sätter fast pecpad på (med tejp). Vad jag förstår så är sensorswab någon slags tops med en pecpad på. Min SensorSwipe är anpassad till APS storlek på sensorer (finns även andra storlekar), så två drag så blir sensorn ren. Gummispateln behöver inte bytas ut, endast pecpaden. jag tar två droppar Eclipse på pecpaden.

Använde en kolvpump för badringar och annat som man pumpar för hand med. Den tog bort allt i ett nafs. Provade först lite med en väl rengjord borste som jag blåste med pumpen på men den tillförde mera smådamm. Utan borste var altså bäst.

Tack alla för svar, då ska jag testa att blåsa på med tryckluften direkt på sensorn då… inte. :p

Tror jag skall gå till nån konstnärsaffär och köpa en mindre pensel med kortare strån på för att få mer effekt.

Jochum Berg skrev:
Tack alla för svar, då ska jag testa att blåsa på med tryckluften direkt på sensorn då… inte. :p

Tror jag skall gå till nån konstnärsaffär och köpa en mindre pensel med kortare strån på för att få mer effekt.

glöm inte att rengöra penseln innan du använder den...
alla penslar är behandlade med olika medel som inte är så bra för sensorn..

/b

Nå nu får jag säkert en massa kompisar men jag har i alla fall rengjort min D70 med tryckluft på flaska.
Man kan ju justera trycket lite med fingret och bra försiktigt blåsa bort dammet. Jag fick i alla fall alla prickar att försvinna från sensorn.
Det kan inte vara någon skillnad om man blåser försiktigt eller börjar gräva med någon borste eller dylik.
Jag frågade i alla fall av en yrkesfotograf hur han bukar göra och detta var svaret.
Men valet är ju fritt för var och en att fördärva sina grejor hur man vill............

ANNONS
Götaplatsens Foto