Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra spegeln

Produkter
(logga in för att koppla)

MrColon

Aktiv medlem
Rengöra spegeln & förvaring av kamera

Hej!

OBS: Hittade ingen bättre forumsection

Nu är det så att jag kollade in i kameran idag och märkte att det är ett 0,3mm(?) långt hårstrå på spegeln.

Kan man blåsa bort den med en sån där gummiblåsa? Eller ska man inte vara i närheten av spegeln alls vid rengöring?

Jag vet att man inte ska röra spegeln eller blåsa med munnen.

Jag har sökt i forumet men hittade inget om smuts på spegeln.

Givetvis spelar det ju ingen större roll att ha smuts på spegeln då den bara går till sökaren, men det känns inte bra att ha ett hårstrå innuti kameran.

Jag har även min kamera i min Lowepro kameraväska hela tiden, den har dragkedja och sånt som gör att kameran sitter väldigt instängd. Är detta ett bra sätt att förvara kameran på då jag inte använder och använder den?

Att tillägga är att jag måste lägga den på sidan för att den ska få plats, kan detta skada kameran?
 
Senast ändrad:
Hej nu är inte jag någon expert på det här. Jag kan bar tala om hur jag har gjort jag köpte min kamera i våras och upptäkte fläckar på bilderna på sensommaren.Så ja köpte en sådan där blåsa som man har till öronen på apoteket och blåste rent sensorn med och det fungerade perfekt. Jag har gjort det flera gånger sedan dess med framgång.
Du får titta i din manual hur man frigör senorn i din kamera eftersom jag har en nikon så kan jag inte din kamera (Cannon 400?)
Med finns säkert lera här på Fotosidan som kan det här ännu mer...
Mvh Kjelle
 
Nu handlade väl frågeställningen inte om att rengöra sensorn utan om att rengöra spegeln. Skulle vilja utvidga frågan ytterligare till att gälla, förutom spegeln, även mattskivan.
//Anders
 
Gör väl ingen skada om det inte syns i sökaren eller är i vägen för AF-fälten. Annars ska det knappast vara nån fara att blåsa bort det med gummiblåsa.
 
Tack för svaren.

Fick även svar på DPreview och känner mig mycket säkrare nu till att rengöra kameran.

Blev lite paranoid ett tag då jag läste om allt som har gått fel för folk och så, men antar att det inte är så svårt som man tror om man inte ska dit och pilla med rengöringskit och sånt, utan bara blåsa försiktigt.
 
Själv använder jag en pensel som jag fick med mitt sensor rengöringskit från Visible Dust för rengöring av spegel och mattskiva, funkar kanon.

/kent.
 
ANNONS