Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mattek_mattek

Aktiv medlem
Jag har fotat i studio hela helgen och märker nu att alla bilder visar samma typer av mörka fläckar på vissa ställen.

Jag verkar ha skit i kameran. Hur gör man rent hus på bästa sätt?

/matte

Hej!

Gör en sökning i forumet på ordet Rengöring. Detta ämne har varit uppe flera gånger innan.

Zebramedia.com har bra prylar för ändamålet för att svara på din fråga.

MVH Uffe

...det finns några olika system för detta. I denna länk diskusteras en del av dem

Jag har själv med mycket stor framgång praktiserat "Zebramedias rengöringssystem", som jag kan rekommendera, och har även investerat i Visible Dust rengöringsborstar.

Borstarna kommer jag att använda till den "dagliga" rengöringen, och "Zebramedias rengöringssystem" när det känns lite för dammigt för att det ska gå bort med borsten från Visible Dust.

:) Håkan

I en vanlig kamera (film, "klassisk", analog) kan väl sådana fläckar inte komma från något annat än objektivet, och isåfall duger det väl med en vanlig putsduk. Eller syftar du på ett digitalt hus?

ANNONS
Götaplatsens Foto