Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

bör man inte lämna in en systemkamera för rengöring emellanåt? Jag har en D70 som jag känner skulle börja rengöras men jag vågar inte ge mig på det själv, risken är väl att det blir värre. Jag tänkte lämna in den på Lasses Kameraservice i Nacka men de har upphört, jäkligt synd för de var kanonbra. Nån som kan rekommendera nån annan? Ville helst inte lämna in den till Nikon, deras rykte vad det gäller service är rätt skamfilat.

/Måns

Märker du att du får dammfläckar på bilderna, eller varför vill du rengöra den?

Det finns andra som också gör en enkel sensorrengöring. Bland annat brukar de ha gratis check&clean på fotomässor. Vissa handlare gör det också.

Att Lasses la ned är tragiskt för Nikonägare...

Syns det inget?!

Hej,

bör man inte lämna in en systemkamera för rengöring emellanåt? Jag har en D70 som jag känner skulle börja rengöras men jag vågar inte ge mig på det själv, risken är väl att det blir värre. Jag tänkte lämna in den på Lasses Kameraservice i Nacka men de har upphört, jäkligt synd för de var kanonbra. Nån som kan rekommendera nån annan? Ville helst inte lämna in den till Nikon, deras rykte vad det gäller service är rätt skamfilat.

/Måns

Syns det inget på bilderna så gör man inget. Är det fläckar på bilderna rengör man sensorn själv på en så gammal kamera. Finns trådar om hur man gör och vad som behövs. Någon annan rengöring behövs oftast inte även om en avblåsning av mattskivan kan vara att föredra någon gång ibland - T.ex. varje skottår!

En vanlig rengöring av sensor och spegelhus klarar tom Nikon av. Enda abret är att det knappast är ett prioriterat servicejobb så något som tar 10 minuter för serviceteknikern kan innebära 4-6 veckorsväntan för dig.

Hej,

/Måns

Jag skalle inte göra det utan garanti. Lämnade in min D7000 i slutet av december för check and clean. Den kom tillbaka med trasig blixt. Lämnade in den, kom tillbaka med fel focus plan i sökare pga att spegeln nu satt fel. Lämnade in den igen, kom tillbaka med samma fel. Igår fick jag den utbytt mot en ny men tyvärr verkar AF inte vara rätt inställd. Nu är vi inne i mars månad och har fortfarande inte den kamera som jag hade från början.

Jag skalle inte göra det utan garanti. Lämnade in min D7000 i slutet av december för check and clean. Den kom tillbaka med trasig blixt. Lämnade in den, kom tillbaka med fel focus plan i sökare pga att spegeln nu satt fel. Lämnade in den igen, kom tillbaka med samma fel. Igår fick jag den utbytt mot en ny men tyvärr verkar AF inte vara rätt inställd. Nu är vi inne i mars månad och har fortfarande inte den kamera som jag hade från början.

det låter bedrövligt! lämnade du den till nikons serviceställe eller något annat ställe?

jag har bestämt mig att lämna in min (som blev dammig efter bara några dagar från att jag fått den, nikon d600 så det är ett känt problem) men dom skriver att det tar 2-3 veckor??! alltså dålig stil på en så ny kamera.

Ja jag har en del fläckar och jag gjorde precis ett test på vitt papper, blåste rent med en sån där gummituta och gjorde om testet. Det blev bättre men fortfarande en del fläckar kvar så jag funderar på en sensorrengöring, det sas att det finns trådar om det här på forumet.

En annan fråga; ett par av reglagen på kameran har blivit lite tröga med åren, vågar man smörja lite försiktigt med något?

/Måns

det låter bedrövligt! lämnade du den till nikons serviceställe eller något annat ställe?

jag har bestämt mig att lämna in min (som blev dammig efter bara några dagar från att jag fått den, nikon d600 så det är ett känt problem) men dom skriver att det tar 2-3 veckor??! alltså dålig stil på en så ny kamera.

Det var Nikons egen service verkstad. Tråkigt att höra med din D600, hoppas att de hanterar den med varsammare händer. Som du själv säger så verkar D600 har ett problem där. Av den anledningar valde jag att vänta några år till innan FX. Men problemen med servicen på D7000 överväger jag lämna Nikon (efter 12år) och gå över till Canon. Har idag varit och tittat och känt på Canon och blev positivt överraskad.

Det var Nikons egen service verkstad. Tråkigt att höra med din D600, hoppas att de hanterar den med varsammare händer. Som du själv säger så verkar D600 har ett problem där. Av den anledningar valde jag att vänta några år till innan FX. Men problemen med servicen på D7000 överväger jag lämna Nikon (efter 12år) och gå över till Canon. Har idag varit och tittat och känt på Canon och blev positivt överraskad.

Jo det känns lite irriterande. tack och lov har jag inte behövt använda den i något viktigare sammanhang än så länge och förhoppningsvis tar det mindre än 2 veckor (tycker nog man borde kunnat lämna in den för egen hand). Jag har inte någon personlig erfarenhet av varken Nikons eller Canons kundservice, dock har jag läst dåliga erfarenheter om båda (och goda också för den delen). Jag kollade på alla modeller men vissa var för dyra och personligen skulle jag nog ha svårt att vänja mig vid Canons kontroller då jag är van med Nikon (eller så skulle jag det) men kameran är jag mycket nöjd med i övrigt som jag sagt på andra ställen.

Blås rent (med bälg) eller köp antistatpensel, tex Visible Dust SL788 ca 800kr.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12764895/visible-dust-sl787-artic-butterfly-med-lampa

i mitt fall har jag prövat med blåsbälg skulle dock säga att det, om något, nästan blivit mer prickar. kanske har jag inte idealt handlag med manickerna men känns isåfall att det är bäst att lämna det till proffsen. antistatpensel ser enkelt ut, dock gäller väl inte garantin om man petar på sensorn? + blir det inte dyrare (kanske inte i längden) med visible dust etc än att lämna in på rengöring (om man inte längre skulle ha någon garanti vill säga?). har aldrig lämnat in så vet inte vad det kostar.

Blåsa är lite av en chansning, men med pensel blir det rent. Rent från lösa partiklar som inte sitter fast får jag tillägga, vilket är det enda jag stött på hittills. Jag har ingen aning om vad som är billigast, vet bara att penseln kostade mig 80$.
Samt att jag känner mig fri i att växla objektiv utan att behöva bekymra mig över skit på sensorn.

Kan inte se hur en rengöring av sensorn på rätt sätt skulle kunna påverka garantin. Är man inne i huset och klantar sig är det inte en garantifråga, möjligtvis en försäkringsfråga.

Tröga reglage

Jag brukar använda en droppe isopropanol (lösnings- och rengöringsmedel som finns bl a på Kjell&Co) på det tröga stället och sen jobba fram och tlllbaka tills det är OK. Men bara en droppe.

Att smörja är vanskligare, man får använda extremt lite olja. Om olja kommer på fel ställe är det aldrig bra. Vissa delar, t ex bländarblad, slutar fungera med olja. Men om vredet går för tungt och kameran inte har ett värde (ekonomiskt väre elle affektionsvärde) som motiverar proffsreparation så kan en liten liten gnutta olja hjälpa. Jag använder syntetolja, samma som till bilen.

Jag brukar använda en droppe isopropanol (lösnings- och rengöringsmedel som finns bl a på Kjell&Co) på det tröga stället och sen jobba fram och tlllbaka tills det är OK. Men bara en droppe.

Att smörja är vanskligare, man får använda extremt lite olja. Om olja kommer på fel ställe är det aldrig bra. Vissa delar, t ex bländarblad, slutar fungera med olja. Men om vredet går för tungt och kameran inte har ett värde (ekonomiskt väre elle affektionsvärde) som motiverar proffsreparation så kan en liten liten gnutta olja hjälpa. Jag använder syntetolja, samma som till bilen.

Vill bara tillägga att vissa oljor löser upp vissa plastsorter med tiden. Gäller att ta rätt typ av "olja".

ANNONS
Götaplatsens Foto