Annons

Rengöring Nikon-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Har ett 105/2.8 VR micro som börjar bli ordentligt dammigt inuti. Lasses kameraservice är ju nedlagd och Nikon i Solna kan man ju inte lämna in direkt till som förut. Finns det någon i Stockholmstrakten som gör detta utan att man behöver skicka objektivet?
 

lofling

Aktiv medlem
Har ett 105/2.8 VR micro som börjar bli ordentligt dammigt inuti. Lasses kameraservice är ju nedlagd och Nikon i Solna kan man ju inte lämna in direkt till som förut. Finns det någon i Stockholmstrakten som gör detta utan att man behöver skicka objektivet?
Vad jag förstår måste man skicka till Nikon, tyvärr. Det är sjukt dåligt och faktiskt fått mig att börja fundera på byte av system :-/
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad jag förstår måste man skicka till Nikon, tyvärr. Det är sjukt dåligt och faktiskt fått mig att börja fundera på byte av system :-/
Det går att lämna in på plats hos Nikon i Solna, däremot är receptionen numera inte alltid bemannad och man bör ringa först ifall man vill komma förbi istället för att skicka.

Om du nu skall byta märke av just det skälet så är urvalet av andra märken ganska begränsat: Canon och Nikon är så vitt jag vet de som har inlämningsservice.
 

lofling

Aktiv medlem
Det går att lämna in på plats hos Nikon i Solna, däremot är receptionen numera inte alltid bemannad och man bör ringa först ifall man vill komma förbi istället för att skicka.

Om du nu skall byta märke av just det skälet så är urvalet av andra märken ganska begränsat: Canon och Nikon är så vitt jag vet de som har inlämningsservice.
De uppgifter jag fått (iofs från två olika fotobutiker samt en fråga här) är att det inte gick att lämna där. Om det är så vore ju bra. Anledningen till att de inte vill få in i receptionen ska vara att teknikerna själva nuförtiden får ta emot och det tar tid från deras egentliga jobb.

Jo. Det är just den andra sidan jag funderat på. Dock inte enbart för servicen såklart men det är en klart bidragande orsak. En annan är de högre kraven för service för "proffsutrustning". Jag tycker att om man äger fotoutrustning som D750, D500, holy trinity och mycket mer så skulle man ju kunna önska sig lite lättare sätt att få hjälp här i Sverige om det är något problem.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
De uppgifter jag fått (iofs från två olika fotobutiker samt en fråga här) är att det inte gick att lämna där. Om det är så vore ju bra. Anledningen till att de inte vill få in i receptionen ska vara att teknikerna själva nuförtiden får ta emot och det tar tid från deras egentliga jobb.
De föredrar nog att man skickar ja, det spar tid för dem. Och de kan som sagt inte garantera att de kan komma ifrån och ta emot prylar när som helst (som de gjorde förr), de har ju mindre personal numera.

Jo. Det är just den andra sidan jag funderat på. Dock inte enbart för servicen såklart men det är en klart bidragande orsak. En annan är de högre kraven för service för "proffsutrustning". Jag tycker att om man äger fotoutrustning som D750, D500, holy trinity och mycket mer så skulle man ju kunna önska sig lite lättare sätt att få hjälp här i Sverige om det är något problem.
När det gäller de kraven är Canon (CPS) och Nikon (NPS) ganska lika. Om jag inte minns fel har Nikon en aning mindre strikta utrustningskrav än Canon, men vill i gengäld ha någon slags verifiering att man är yrkesverksam. Inga övriga märken har liknande pro-service i Norden (Sony skall vara på gång).
 

lofling

Aktiv medlem
När det gäller de kraven är Canon (CPS) och Nikon (NPS) ganska lika. Om jag inte minns fel har Nikon en aning mindre strikta utrustningskrav än Canon, men vill i gengäld ha någon slags verifiering att man är yrkesverksam. Inga övriga märken har liknande pro-service i Norden (Sony skall vara på gång).
Det är just yrkesverifiering jag faller på.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det går att lämna in på plats hos Nikon i Solna, däremot är receptionen numera inte alltid bemannad och man bör ringa först ifall man vill komma förbi istället för att skicka.

Om du nu skall byta märke av just det skälet så är urvalet av andra märken ganska begränsat: Canon och Nikon är så vitt jag vet de som har inlämningsservice.
Undrar stilla varifrån du fått den infon?
Jag ringde Nikon och fick till svar att man MÅSTE skicka in kameran.
Icke under några som helst villkor kan man lämna in kameran över disk!

Med vänlig hälsning Kent
 

afe

Aktiv medlem
Undrar stilla varifrån du fått den infon?
Jag ringde Nikon och fick till svar att man MÅSTE skicka in kameran.
Icke under några som helst villkor kan man lämna in kameran över disk!

Med vänlig hälsning Kent
Som privatperson nej, men Nikon brukar försöka hjälpa dem som lever på fotografering. Martin är väl där några gånger i månaden och har fått informationen från dem direkt gissar jag :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Som privatperson nej, men Nikon brukar försöka hjälpa dem som lever på fotografering. Martin är väl där några gånger i månaden och har fått informationen från dem direkt gissar jag :)
"Jaså, du är inte taxichaffis?! Nej, då tar vi inte emot din bil. Du kan skicka den med biltransport så ställer vi den på vår parkering i några veckor. Den är klar när vi känner för det."

Vem skulle vara nöjd med den hanteringen?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Undrar stilla varifrån du fått den infon?
Jag ringde Nikon och fick till svar att man MÅSTE skicka in kameran.
Icke under några som helst villkor kan man lämna in kameran över disk!

Med vänlig hälsning Kent
Jag var och lämnade in en hel hög med prylar i juli för reparation/justering och då sa de åt mig just att ringa först, men att det var helt ok att titta förbi. Nu kan det säkert vara annorlunda om man inte har NPS, men så sent som för ett par månader sedan gick det i alla fall bra att lämna in på plats.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
"Jaså, du är inte taxichaffis?! Nej, då tar vi inte emot din bil. Du kan skicka den med biltransport så ställer vi den på vår parkering i några veckor. Den är klar när vi känner för det."

Vem skulle vara nöjd med den hanteringen?
Det är generellt väldigt sällsynt med inlämning direkt hos tillverkaren för hela kameramarknaden, Canon och Nikon har varit undantagen där.

Samma gäller för övrigt allt från mobiltelefoner till datorer eller tvättmaskiner och mycket andra prylar - det vanliga är faktiskt att man får lämna in via återförsäljare, skicka in till service eller gå till en oberoende verkstad av något slag. Så fungerar de flesta konsumentprodukter.

Jag vet att det är populärt med bil-liknelser, men just när vi talar service så är bilar lite av ett särfall vilket gör att ditt exempel blir lite missvisande :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är generellt väldigt sällsynt med inlämning direkt hos tillverkaren för hela kameramarknaden, Canon och Nikon har varit undantagen där.

Samma gäller för övrigt allt från mobiltelefoner till datorer eller tvättmaskiner och mycket andra prylar - det vanliga är faktiskt att man får lämna in via återförsäljare, skicka in till service eller gå till en oberoende verkstad av något slag. Så fungerar de flesta konsumentprodukter.

Jag vet att det är populärt med bil-liknelser, men just när vi talar service så är bilar lite av ett särfall vilket gör att ditt exempel blir lite missvisande :)
Det som irriterar mig är den här synen man har att folk är välkomna att ösa in hur mycket pengar som helst på kameraprylar, men tjänar man inte pengar på det (!) så kan man ta och stoppa upp något där solen inte skiner. Likaledes gäller det ha rätt prylar och i rätt antal för att betraktas som värdig att få lite uppmärksamhet. Och det är ju inte lite märkligt heller. Mitt gamla AF 35/2D är ju skitproffsigt, medan mitt något dyrare och optiskt bättre AF-S 35/1,8G är amatörprylar. Likadant är det med t ex 20 mm (som jag förvisso inte har endera av). Det handlar ju inte om att man inte uppdaterar listan, för D500 är ju med (och D700 är struken, men D3 är kvar...).

Många elektronikprylar repareras ju inte alls på det sätt som kameror och optik, så det är ju inte konstigt att det inte är någon service att tala om. Vitvaror kan man dock få reparerat på plats hemma... Låt vara att det inte alltid är ekonomiskt vettigt om man inte har köpt lite bättre prylar och de inte är för gamla. När JFB:n löser för ett åtta år gammalt billigt kylskåp så är kanske inte första reaktionen att man ringer efter en reparatör. :)

Jag begriper mycket väl att man får svårt att ha inlämning 7-17 fem dagar i veckan, men det hade ju varit klädsamt med lite planering, så att sakerna inte ska ligga på deras hylla, och åtminstone en utsatt tid när det faktiskt går att lämna och hämta prylarna.

Sist men inte minst, som du nämner så har Canon och Nikon utmärkt sig genom att ha bättre service (med förbättringspotential...). Det ska ju vara ett argument för de två stora och då kan det ju inte vara en ursäkt att det finns en massa andra kameramärken med (ännu) sämre service.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det som irriterar mig är den här synen man har att folk är välkomna att ösa in hur mycket pengar som helst på kameraprylar, men tjänar man inte pengar på det (!) så kan man ta och stoppa upp något där solen inte skiner.
Jag har ärligt talat lite svårt att förstå ditt resonemang.

Canon och Nikon ger lite bättre service till en grupp som (som genomsnitt över gruppen) köper både mer och dyrare prylar än övriga kunder, rejält mycket mer faktiskt, och dessutom agerar en form av reklampelare för dem.

För andra kunder, utanför den gruppen har de samma typ av service som övriga kameramärken ger till alla sina kunder. Varför det skulle innebära att de ber sina icke yrkesarbetande kunder "stoppa upp något där solen inte skiner" förstår jag faktiskt inte.

Om jag förstår dig rätt så skulle ett flygbolag som erbjuder någon form av extra service till frequent flyers då med automatik be sina övriga kunder "stoppa upp något där solen inte skiner"?
 

Gravanders

Aktiv medlem
Hoppar lite tillbaka till trådens ursprung

Har fått tag i en precis likadan glugg som Joakim e. för en struntsumma på Tradera, alltså en AF 105/2,8. Allt verkar funka men det visade sig vara en magnifik svampodling bakom frontlinsen (se bild). Lönar sig väl knappast att lämna in så jag tänkte göra ett försök att tvätta linserna, sämre kan det ju knappast bli. Jag har nu fått loss främre linspaketet men där tar det stopp. Hur gör jag nu?
 

Bilagor

Rapsbollen

Aktiv medlem
Nikons sevices är urusel

Det går inte att lämna in direkt till Nikon. Har en kamera som måste rengöras och den måste skickas in. Man behöver dessutom upp till fyra veckor på sig för att rengöra. Kameradoktorn gör det på dagen. Jag har frågat Nikon varför dom behöver ha min kamera i sitt lager fler veckor före rengöring, har jag inte fått svar på. Tar gärna tips på annat kameramärke. Nikons service har varit dålig varje gång jag varit i kontakt med dom
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag ska inte säga att jag bodde granne med Nikon i Solna men det var inte långt mellan oss.
Det var makalös service att få lämna in där och hämta någon dag senare.
Nu finns inte den möjligheten längre så vida inte man är NPS.

Visst är det surt men jag ser en möjlighet för några drivna återförsäljare att bygga upp egen verksamhet istället. Inte bara sensorrengöring utan större reparationer av optik mm.
Det är är inte bara kameror nikon har utan även kikare/sikten etc.

Och återförsäljarna kan verkligen behöva extra inkomster så prrispressad marknaden har blivit. Många här av oss letar också bra priser men vi vill samtidigt ha snabb och bra service och kan tänka oss att betala för det.

Jag håller mina tummar för att flera mindre serviceinrättningar startas upp de närmaste åren.
 

iSolen.se

Guest
Det går inte att lämna in direkt till Nikon. Har en kamera som måste rengöras och den måste skickas in. Man behöver dessutom upp till fyra veckor på sig för att rengöra. Kameradoktorn gör det på dagen. Jag har frågat Nikon varför dom behöver ha min kamera i sitt lager fler veckor före rengöring, har jag inte fått svar på. Tar gärna tips på annat kameramärke. Nikons service har varit dålig varje gång jag varit i kontakt med dom
Lämna in den till Kameradoktorn, med lite tur kan de göra det medans du fikar utanför.

Att Nikon ska ha kameran på lager är sannolikt för att de behöver en backlogg för att kunna jobba effektivt, de vet inte i förväg när de ska göra jobbet och då blir det omöjligt att ringa dig och säga att i nu går det bra...och just då kan du inte komma.

Nikon Solna är som flera påpekat bara för NPS och även det är lite unikt att man överhuvud taget kan lämna in där. Försök det med vilket annat stort varumärke som helst, det normala är att gå via återförsäljarna.
 

Gravanders

Aktiv medlem
Har också varit i kontakt m Nikon ang mitt objektiv. De är väldigt vänliga och berättar gärna hur man ska bära sig åt för att skicka in grejerna. Det är ändå uppenbart att de inte vill ha fysisk kontakt med vanligt folk. Jag hade tidigare ett garantiärende med en Nikon 1-glugg och erbjöd mig att komma förbi och hämta den när den var klar. Det var helt omöjligt och de betalade hellre för frakten. Lite löjligt kändes det när en gigantisk lastbil kom med den pyttelilla gluggen. För övrigt skruvade jag ihop mitt svampiga macro-objektiv och tog några provbilder. Lite häpnadsväckande resultat med tanke på allt mögel och förstörd kalibrering. Lite damm i optiken går nog att leva med...
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tar gärna tips på annat kameramärke. Nikons service har varit dålig varje gång jag varit i kontakt med dom
Om du bor i Göteborgsområdet har Canon inlämningsservice i Mölndal, men i övrigt är det service via inskick som gäller på hos alla kameratillverkarna. Nikon har helt enkelt anpassat sig till branschstandarden.

I gengäld erbjuder flera butiker, som Kameradoktorn som du nämnde och Scandinavian Photo, numera rengöring vilket brukar gå mycket fortare än att skicka in till tillverkaren. Det finns även enstaka oberoende serviceverkstäder här och var, men de har ibland begränsningar vilka kameramärken de ger sig på att jobba med.
 
ANNONS