** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Rensa bort "inaktiva medlemmar"

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste påminna om mitt inlägg angående att ha två "banker". En aktiv och en vilande bank. Jag tycker det är en idé som tillfredsställer alla parter.

Den vilande banken är tänkt att fortfarande vara lika "öppen" som den aktiva..dvs man kan ta del av bilder, information, skriva inlägg och kommentarer. Ingenting plockas bort utan ligger bara för sig i sin "bank" tills medlemmen är på G igen.

Som några av er påstår så är det inte bara fotografen som lär sig av att läsa kommentarer för just sin bild..men jag håller med Björn att det kan vara lite trist att skriva en bedömning, kanske för att starta en utvecklande diskussion med fotografen..och då inte få någon respons från denne. Är det en aktiv medlem man skriver kommentarer till så kan ju den aktive medlemmen besvara hur han/hon har tänkt vid fototillfället. Detta kan ju leda till vidare diskussioner som annars snabbt riskerar att dö ut.

En levande sajt med aktiva medlemmar tycker jag är mycket roligare än en sådan i stiltje. Men ändå måste möjligheten att ta del av den vilande bankens bilder, information och kommentarer finnas där. Inga uteslutningar eller andra begränsningar ska behöva finnas..bara en organiserad sajt som känns fräsch och up-to-date.


Helena...du skriver att du inte bryr dig på om fotografen är aktiv eller inte utan att det är bilden du vill åt. Det är säkert så..men är inte det ganska snävt att vara så enkelspårig? Visst..du kan se bilden, skriva din kommentar, läsa vad andra medlemmar tycker..men du kan inte få respons från upphovsmannen och därmed också få en större förståelse eller djupare insikt om fotografens intentioner då bilden togs.

Visserligen är bildbedömning en subjektiv sak..men bildens värde tycker jag ändå höjs om man känner till historien bakom bilden..hur den kom till och kanske också varför den kom till. Precis som med en antik möbel som får ett större värde om den bär på en "dokumenterad" historia.

Själv tar jag inte reda på när fotografen senast var inloggad..däremot så lägger jag gärna märke till om denne vid något tillfälle har bemödat sig att besvara inlägg från andra medlemmar. Om inte så betyder det för mig TRE saker:

1. Fotografen är inte aktiv på sidan.

2. Fotografen är ointresserad av att bemöta kritiken från andra medlemmar.

3. Fotografen vet inte hur man besvarar inläggen. ;)


/JP
 
Gynna aktiva medlemmar!

Björns och Jonas ideer har ett gott syfte, nämligen att det ska löna sig att vara aktiv på fotosidan. Regelbunden aktivering av medlemskapet varannan eller var tredje månad är en bra idé. (Jag var inne på samma spår nyligen, men under en olämplig diskussionsrubrik kanske...)

Håller med Jonas om att inaktiva medlemmar inte ska raderas helt, men deras bilder kan få lägre prioritet t.ex. vid sökningar i bildarkivet. Regelbunden aktivering av medlemskapet via mejl-påminnelse skulle ju oxå fungera som en väckarklocka för dem som kanske har glömt bort att de har laddat upp bilder. Kanske att någon vaknar och blir aktiv igen?

Numera brukar jag kolla om fotografen har varit inloggad nyligen, innan jag kommenterar hennes/hans bilder. Kommentarerna är ju i första hand riktade till fotografen, tycker jag. Är det sedan någon annan som oxå läser dem så må det vara en bonus.

Varför elda för kråkorna, när det finns hundratals (kanske tusentals) aktiva medlemmar som längtar efter kommentarer på sina bilder...?

Christer: Går det att plocka fram en siffra på hur många av nuvarande 4339 medlemmar som varit aktiva senaste veckan/månaden?
 
Oj då

Om man nu inte lägger upp egna bilder av en aller annan anledning,ska man då kastas ut från detta forum??.

Helt befängt..detta forum är ju en guldgruva att ösa ur när det gäller fotograferandet,om det är något man funderar över,och vill jag använda det som en info källa så ska jag väl inte "kickas"ut bara för att jag inte lägger upp egna bilder eller tycker till om andras bilder.

En av "Kråkorna"...:cool:
 
Re: Oj då

Ulf skrev:
Om man nu inte lägger upp egna bilder av en aller annan anledning,ska man då kastas ut från detta forum?

Nej, vem har sagt att det handlar om utkastning? Så har iaf inte jag förstått diskussionen.

Det handlar i stället om att pusha medlemmarna till att vara aktiva. Och att aktivitet är viktigt för fotosidans överlevnad, det tror jag alla är överens om.:)
 
Acke

Det står ju bokstavligen "rensa bort icke aktiva medlemmar...både i rubriken och längre ner i texten.

Att vilja "puscha medlemmarna" är en helt annan sak...(blev lite svettig en stund):cool:
 
OK, rubriken är nog mer tillspetsad än själva diskussionen.

Visst ska man få vara passiv medlem om man vill, men jag tycker fortfarande det är rimligt att aktivitet lönar sig. Det vinner Fotosidan på.:)

Utslängning är jag helt emot, men jag ser gärna att de medlemmar som inte varit aktiva på 2-3 månader får sina bilder inaktiverade. Sedan aktiveras bilderna igen så fort medlemmen blir aktiv på nytt (dvs. skriver en bildkommentar eller ett diskussionsinlägg).
 
Kankse alternativ vid sökning?

Håller med om att det är intressantare att titta på bilder från medlemmar som är någorlunda aktiva och som man kan förvänta sig läser ens synpunkter.

Kanske borde det finnas en kryssruta vid sökningar, något i stil med 'Visa endast bilder från aktiva medlemmar'?

Att helt inaktivera eller tom radera inaktiva medlemmar tycker jag verkar befängt. Bilderna som finns på fotosidan är en enorm källa att ösa inspiration ur. Att ta bort bilder bara för att deras fotografer ej haft möjlighet att logga in den senaste tiden vore bra dumt.
 
En "tam rubrik" skapar inte alltid en debatt är min erfarenhet...kanske "passiva medlemmar" hade passat bättre, sorry.

Jag håller till 100% med om att inga bilder skall "rensas bort", det vore en katastrof.

För mig var det viktigare att igen som i så många andra inlägg i detta forum fånga upp och premiera de medlemmar som är mer aktiva. Med en inloggning då & då så har man bara helt enkelt indikerat att ett fortsatt intresse finns.

Något krav på att lägga upp bilder finns inte och skall absolut inte införas enl min mening. Fotosidan är ju inte heller bara ett "galleri" med bilder, här finns så mycket annat och "ta av".

Tack för era inlägg och mkt bra förslag.
Helena, ledsen om du missförstod "budskapet" i detta inlägg. Det var nog min "dåliga rubrik", sorry.
 
2. Fotografen är ointresserad av att bemöta kritiken från andra medlemmar.

Kanske det ska tas upp i en annan tråd men, Är det nödvändigt att bemöta kritik? Man tar ju del av kritiken även om man inte bemöter den. Rena frågor och undringar är en annan sak.
 
Nej Hans..att bemöta kritiken är inte nödvändigt. Men jag tycker att det är trevligare om fotografen bemöter den ibland. Jag tänkte dock närmast på som du säger..frågor och undringar..då i samband med kritiken som lämnas.

Det är som sagt inte nödvändigt..men jag tycker ändå (även om det inte ställs direkta frågor i samband med kritiken) att det är trevligare om fotografen ger liv ifrån sig..om det så bara är ett litet ord som "tack" eller något. Nu ska man inte behöva tacka eller kommentera efter varje nytt inlägg från andra medlemmar..men någon gång kunde man kanske bemöda sig ;)

Hans..du skriver att man tar del av kritiken även om man inte bemöter den. Hur vet jag det?
Fotografen är kanske aldrig inne och tittar till sina bilder...!?

Även om inte just min kritik/mitt inlägg besvaras så är ju ett svar på ett senare inlägg också ett tecken på att mitt inlägg ändå har nått fram. Det är läst iallafall. Man kan ju dock undra över varför det är så viktigt att få bekräftat att sin kritik har gått fram...?

Jag skulle kunna skriva mitt inlägg och sedan bara gå vidare och kommentera nästa bild och nästa och nästa..etc. Men om jag ger kritik på en bild med tex orden :

"En bild som inger en känsla av frihet. Bergen i bakgrunden ger bilden ett storslaget uttryck och bäcken som slingrar sig mellan dem ger djup. Kanske du skulle backat några steg så att du hade fått med lite mer av dem vackra stenarna i förgrunden. Annars en lyckad vy över ett vackert fjällandskap!"

Där lämnar jag bilden med tron att..hade fotografen bara backat några steg så hade denne fått en bättre bild från denna vinkeln i fjällandskapet. Vid besvarandet av min kritik visar det sig dock att fotografen inte kunde backa ett enda steg pga att han/hon hade en fjällstuga "i ryggen".. ;)

Det lär han/hon berätta för mig om jag ger den typ av kritik. Om fotografen inte besvarar min kritik..men andras längre ned..ja då kan jag utgå från att kritiken är läst och att det skulle finnas möjlighet att faktiskt backa. Valet som fotografen gjorde var dock att ta bilden från "sin" position..

Det blev en lång förklaring på något så enkelt.. :p

Hoppas nu att du bemöter mitt inlägg..Hans.. :D


/JP
 
Hans..vad kul att vi är överens! :)

Kanske man ska ta och ge sig in och granska dina bilder..framföra lite kritik..och sedan se om du håller ditt löfte..!? :D


Vänligen
Jonas
 
ANNONS