Annons

Rent av - Lär sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Rjohnsen

Ny medlem
Första och främst:
Starta jag denna tråden på fel kategori?

Jag har fotograferat ett tag nu och känner mig osäker på det mesta imed fotograferandet i helthet. Jag gick Foto- A,b och c på gymnasiet och känner att jag inte alls fick lära mig mycket om någonting. Rent av fick vi bara lära oss om komposition, använda linjer, symmetri, asymmetri, höga motiv, poträtt, tredjedelsregeln, leka med att fotografera kreativt, och aldrig någonting om sjävla tekniken.

Eftersom våran skola var fattig och bara använde sig av vanliga digitalkameror, har jag inte lärt mig att fotografera med systemdigitalkamera och vill verkligen lära mig och ta igen det jag igentligen skulle fått lära mig.

Jag köpte en D80 för några månader sen, och har fotograferat en del, men det känns som jag ofta fotograferar utan att veta vad jag gör.

Hur ska jag gå till väga?
Kan någon rekomendera bra böcker om systemkameror, eller duger D80 manualen? Jag har läst en del ur den, men eftersom jag är så mycket amatör man bara kan bli känner jag att det är svårt att ta in vissa saker, och det är mycket på samma gång, då jag inte riktigt vet hur jag ska starta...

Jag fick en Nikon Basic kurs med på köpet när jag köpte min kamera, men eftersom jag var lite sent ute med mitt köp, måste jag vänta tills i Augusti för att få ta del av den, och jag vill lära mig nu..

Jag har en gammal bok, "Kodak - mera fotoglädje" där de beskriver 35-mm-kameran och går igenom exponerings och såvidare, men det känns som jag behöver en ny bok, om digital teknik så jag kan läsa - testa - läsa - testa..

Någon måste varit lika vilsen som jag en gång i tiden.. Så hur gick ni till väga?

Tack på förhand.

Tycker du har fått en bra grund i det du skrivit att du fått lära dig. Det tekniska kan man lära själv eller som Christer Strömholm uttryckte saken:
"Det är inget märkligt att fotografera, läs bara bruksanvisningen, utmaningen består i att berätta något väsentligt och med bildspråkets grammatik verkligen få det sagt."

Rjohnsen skrev:

Jag har en gammal bok, "Kodak - mera fotoglädje" där de beskriver 35-mm-kameran och går igenom exponerings och såvidare, men det känns som jag behöver en ny bok, om digital teknik så jag kan läsa - testa - läsa - testa..

Någon måste varit lika vilsen som jag en gång i tiden.. Så hur gick ni till väga?

Tack på förhand.

Allt det om exponering kan du direkt överföra till din D80. Det är saker som inte har förändrats. Den största skillnaden med digitalsystemkameran är kanske efterbehandlingen av bilder, alltså photoshop för de flesta. Jag tycker ändå att du ska börja med grunderna i exponering; bländare, slutartide och ISO. Läs artiklarna här på FS om grunderna också.

ANNONS
Götaplatsens Foto