Annons

Reparation av Canon eos 77d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktorishy

Medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 77D som inte vill funka som den ska längre. Den kan inte använda autofokus längre, alla bilder blir suddiga i manuellt fokus och allt som oftast får jag upp Err 01, Communication between the camera and the lens is faulty. Clean the lens contacts.

Jag har provat att rengöra allt, det hjälper inte, får samma fel på två av tre objektiv jag äger. Provar jag att använda ett av objektiven som inte vill funka på 77D på min nya Eos R kan den ta bilder, dock upplever jag dom som väldigt oskarpa.

Någon som vet ifall det går att fixa 77D och kanske objektivet (Tamron 24-70, 2.8)?
Jag finns i Helsingborg så om någon känner till ett företag i Skåne som gör sånt här och det är värt att fixa får gärna hjälpa mig lite på traven.

Mvh
Viktor
 

VargenW

Aktiv medlem
Canons verkstad ligger i Göteborg (eg. Mölndal). De är kompetenta och kan hjälpa dig. Men visst, du måste skicka och reparationen kan bli dyr. Jag har själv en 77D och använder både Sigmas och Canons objektiv utan problem, så det är ju helt klart att det är något fel med ditt ex. Hoppas att du har garanti kvar!
Lycka till!
https://www.canon.se/support/consumer_products/repair/

Hej!

Jag har en Canon EOS 77D som inte vill funka som den ska längre. Den kan inte använda autofokus längre, alla bilder blir suddiga i manuellt fokus och allt som oftast får jag upp Err 01, Communication between the camera and the lens is faulty. Clean the lens contacts.

Jag har provat att rengöra allt, det hjälper inte, får samma fel på två av tre objektiv jag äger. Provar jag att använda ett av objektiven som inte vill funka på 77D på min nya Eos R kan den ta bilder, dock upplever jag dom som väldigt oskarpa.

Någon som vet ifall det går att fixa 77D och kanske objektivet (Tamron 24-70, 2.8)?
Jag finns i Helsingborg så om någon känner till ett företag i Skåne som gör sånt här och det är värt att fixa får gärna hjälpa mig lite på traven.

Mvh
Viktor
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Dum fråga kanske

Kanske en dum fråga men du har väl rengjort kontakter på både kamera och objektiv med sprit och tops?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du skriver att AF inte fungerar och att de blir oskarpa i manuellt fokus! Har du skrivit fel, för bilderna borde bli skarpa om du sätter fokus rätt i manuell fokus. Hur fungerar fokus i live view?

Förstår inte heller att objektivet skulle ge oskarpt på Canon R, det är för många felkällor. Du har ingen omkopplare på objektivet som står i manuell fokus?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker ditt första inlägg är lite oklart. Om jag förstår rätt har du har 2 olika kameror och 3 olika objektiv.

Det blir 6 olika kombinationer.

Vilka går det att trycka av en bild med?

Vilka ger oskarpa resultat? Bildexempel.

Gör det någon skillnad om du använder Live View?

Vad är de andra två objektiven för märke och modell?
 

Viktorishy

Medlem
Canons verkstad ligger i Göteborg (eg. Mölndal). De är kompetenta och kan hjälpa dig. Men visst, du måste skicka och reparationen kan bli dyr. Jag har själv en 77D och använder både Sigmas och Canons objektiv utan problem, så det är ju helt klart att det är något fel med ditt ex. Hoppas att du har garanti kvar!
Lycka till!
https://www.canon.se/support/consumer_products/repair/
Ja något är inte som det ska, upplevde även att alla bilder blev hyfsat suddiga sista månaden innan den la av. Tidigare tog den väldigt bra bilder, så jag tänker att mina kunskaper lär ju inte helt plötsligt ha blivit väldigt mycket sämre. Tack för tipset, tror dock inte jag har garanti kvar då kameran är nästan 3 år gammal nu.
/Viktor
 

Viktorishy

Medlem
Kanske en dum fråga men du har väl rengjort kontakter på både kamera och objektiv med sprit och tops?
Givetvis har jag provat att rengöra. Gör tyvärr ingen skillnad. Provade de flesta tipsen jag kunde hitta på nätet när det hände då jag hade en inplanerad inspelning veckan efter. Inget hjälpte dock så fick låna en kamera och sen köpte jag mig en EOS R.
/Viktor
 

Viktorishy

Medlem
Du skriver att AF inte fungerar och att de blir oskarpa i manuellt fokus! Har du skrivit fel, för bilderna borde bli skarpa om du sätter fokus rätt i manuell fokus. Hur fungerar fokus i live view?

Förstår inte heller att objektivet skulle ge oskarpt på Canon R, det är för många felkällor. Du har ingen omkopplare på objektivet som står i manuell fokus?
Hej. Autofokus vill inte fokusera alls på 77D, fyrkanten i mitten blir röd hur jag än gör. Ställer jag om objektiven till manuellt fokus så kan jag ta bild med ett av tre objektiv jag har (dock suddiga trots rätt fokus från början, i live view), de andra två ger samma felmeddelande, Err 01.

Objektiven som inte funkar alls med 77D längre : Tokina 11-20, 2.8 samt Tamron 24-70, 2.8.
Objektivet som kan ta bilder i manuellt läge (men suddiga bilder) är ett Sigma 24 mm 1.4

Om jag provar att använda Tamron 24-70 med en adapter på min EOS R så kan den ta bilder, dock upplever jag de bilderna som rätt suddiga jämfört med Canons objektiv RF 24-105, 4.

/Viktor
 

Viktorishy

Medlem
Jag tycker ditt första inlägg är lite oklart. Om jag förstår rätt har du har 2 olika kameror och 3 olika objektiv.

Det blir 6 olika kombinationer.

Vilka går det att trycka av en bild med?

Vilka ger oskarpa resultat? Bildexempel.

Gör det någon skillnad om du använder Live View?

Vad är de andra två objektiven för märke och modell?
Hej!

Ska försöka klargöra mitt inlägg lite.

Objektiv jag har som går att använda på 77D är ett Tokina 11-20, 2.8 ett Tamron 24-70, 2.8 samt ett Sigma 24 mm 1.4.

De två som ger felmeddelande när man fotar i manuellt läge är Tokina samt Tamron. Jag provade använda Sigma 24 mm, 1.4 för någon dag sedan på 77D (det är köpt för min nya eos r) den kan inte heller ta bilder i autofokus, kameran hittar inget fokus och fyrkanten är alltid röd. Ställer jag om den till manuellt fokus kan jag ta bild, dock blir bilderna lite suddiga och inte alls som de borde bli med de inställningar jag provade. Fotade i live view, ställde in fokus med förstoringsglaset och körde f/5,6 och slutartid runt 1/125 på stativ, blev mjuka bilder. Har tyvärr inga bilder nedsparade då jag blev besviken och raderade dom i kameran. Om det verkligen behövs kan jag efter helgen försöka få till någon bild och ladda upp.

Om jag använder samma objektiv, Sigma 24mm 1.4 på EOS R blir bilderna skarpa, autofokus funkar och allt är som det ska.

Jag provade att sätta Tamron 24-70, 2.8 på EOS R med en adapter, då funkar autofokus och alla funktioner, dock upplever jag bilderna som betydligt suddigare än de jag tar med Canons RF 24-105, 4. Samma där, ingen bild kvar, kan ta ny efter helgen om det behövs.

Jag kan tyvärr inte prova RF objektivet på 77D då det är ny gänga på det objektivet och jag har ingen adapter åt det hållet.

Hoppas det klargjorde det lite?
Har skrivit ett mail till kamerateknik i Malmö som jag fick ett tips om, så får jag se om de tror dom kan lösa det. Annars har jag en kamera och två objektiv som inte kan användas :(

/Viktor
 

AFJ

Aktiv medlem
Hoppas det klargjorde det lite?
Jo, nu fattar även jag! :)

Det låter ju onekligen som att det är något fel på din 77D.

När det gäller Tamron 24-70 2.8 så köpte jag det själv för några år sedan till min Canon kamera. Det var sådan bedrövlig felfokus vid leverans att jag skickade tillbaka det med en gång. Köpte annat objektiv istället. Objektivet har ju fått god kritik så säkert hade jag otur men att man kan råka ut för exemplar som fokuserar fel är inte helt osannolikt. Det som gör det extra jobbigt är att testande av felfokus och skärpeproblem kan vara extremt tidsödande. En zoom kan t ex vara helt OK i ena änden men off i den andra.
 

Viktorishy

Medlem
Jo, nu fattar även jag! :)

Det låter ju onekligen som att det är något fel på din 77D.

När det gäller Tamron 24-70 2.8 så köpte jag det själv för några år sedan till min Canon kamera. Det var sådan bedrövlig felfokus vid leverans att jag skickade tillbaka det med en gång. Köpte annat objektiv istället. Objektivet har ju fått god kritik så säkert hade jag otur men att man kan råka ut för exemplar som fokuserar fel är inte helt osannolikt. Det som gör det extra jobbigt är att testande av felfokus och skärpeproblem kan vara extremt tidsödande. En zoom kan t ex vara helt OK i ena änden men off i den andra.
Tråkigt att höra med ditt objektiv! Jag har själv varit väldigt nöjd med mitt objektiv i 2 år, har tagit många bilder jag är väldigt nöjd med och upplevde de alltid som skarpa, ändå fram till sista månaderna innan kameran la av. Hoppas nu att den ska kunna repareras så kan jag ha den som extrakamera.

/Viktor
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, nu fattar även jag! :)

Det låter ju onekligen som att det är något fel på din 77D.

När det gäller Tamron 24-70 2.8 så köpte jag det själv för några år sedan till min Canon kamera. Det var sådan bedrövlig felfokus vid leverans att jag skickade tillbaka det med en gång. Köpte annat objektiv istället. Objektivet har ju fått god kritik så säkert hade jag otur men att man kan råka ut för exemplar som fokuserar fel är inte helt osannolikt. Det som gör det extra jobbigt är att testande av felfokus och skärpeproblem kan vara extremt tidsödande. En zoom kan t ex vara helt OK i ena änden men off i den andra.
Även i friskt tillstånd så har det en del sfärisk aberration främst i den långa änden, vilket leder till att fokusplanet vandrar bakåt vid nedbländning. En del verkar inte störa sig, men jag blev halvt nipprig och gjorde som du (fast det var G2, men det är ju samma optiska grundkonstruktion).
 
ANNONS