Annons

Reparera Canon 600/4L non-IS

Produkter
(logga in för att koppla)

cukaldo

Aktiv medlem
Snyggt jobbat och intressant att läsa.
Om du har bilder på USM-reparationen, lägg gärna upp dem.
Sådana är utmärkta att ha som referens :)
/Jan-Anders
 

Erik_E

Aktiv medlem
Här kommer lite bilder på jobbet. Först några allmänna råd. För den som ska mecka med objektiv är det ett måste att köpa en precisionsmejselsats för JIS standard. Jag köpte en Vessel TD56 vilket var ovärderligt. En bra lödkolv och lödspets är viktigt (jag gillar mejselspetsar, gärna så stor som möjligt då det är mycket kablar och flatkablar som ska lödas bort). Rekommenderar starkt lödfläta och flussmedelspenna av no clean typ för att underlätta och göra snygga lödningar. En multimeter är ett måste. Oscilloskop med 10x prob kan vara bra för felsökning och är ett krav om man ska kalibrera vissa saker.

Här är bilderna:

De gråa fäckarna är den ursprungliga silverepoxyn som ska jorda ner de tre olika paddarna till själva ringen. Samtliga mätte MOhm i mitt fall, dvs, leder riktigt dåligt. De ska egentligen ligga på <10 Ohm.

Jag blandade ihop min silverepoxy (MG chemicals 8331) och gjorde nya banor. Här får man vara försiktig så att man inte kortsluter något. När det är klart härdade jag det i ugnen i 50-60°C i ca 15 min. Efter det mätte jag med multimeter och samtliga anslutningar var under 10 Ohm. Skruvade ihop och testade och nu rörde allt på sig igen :).

När man skruvar isär USM enheten så ska först vara försiktig så man inte drar sönder låsskruvarna som är dragna med Threebond 1401B skruvlåsning. Sen måste man räkna antalet varv det gängade locket som pressar ihop af-enheten är skruvad då detta är exakt kalibrerat.
 

Bilagor

ANNONS