Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera Leica

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotobutiken i Gårda

Försök med Fotobutiken i Gårda i Göteborg. De hjälpte mig med min Leica M3. De har kontakt med en reparatör i Stockholm som fixade avtryckaren och gjorde allmän genomgång på min kamera. Dessutom rengjorde han ett objektiv. Allt för bara 2000:- inkl frakt!

http://www.fotobutiken.nu/

Jag vet inte hur det är med Leicas kompaktkameror eller övrigt sortiment, men med deras M-serie måste man skicka ner det till Tysklad för att få en auktoriserad verkstad. Tidigare fanns det en auktoriserad verkstad i Sverige, Brandts Optik tror jag de hette. Senare flyttades verkstaden ner till Danmark som tog hand om Norden, därefter flyttades alla service ner till Tyskland...

Men kompetensen från den tidigare verkstaden finns kvar i landet och en del skruvar leicakameror fortfarande men utan formell auktoristation. Jag tror att www.fotoverkstaden.se kan Leica. Schönherrs Foto har koll på några andra kunniga personer, de borde även veta vart du ska sända in din kompaktis.

/e

Jag har min M4 på service hos fotoverkstaden för tillfället. Jag kan återkomma i mitten av nästa vecka med ett omdömme, för då borde den vara tillbaka. På telefon verkar de väldigt bra iaf.

Jag fick ett svar från Nordisk Foto Import A/S som sa att den måste skickas till Leica fabriken i Tyskland och att det antagligen kostar c.a. 2000Kr.

I vilket fall som helst måste jag lämna den till en återförsäljare som kan/vill skicka den dit.

Vad du än gör så skicka inte kameran till generalagenten - det blir svindyrt. Det kan man göra om fäörsäkringsbolaget ska betala, men annars är det bättre att hitta nån i Sverige.

Så du tror inte 2000Kr är realistiskt? Jag vill gärna skicka den till fabriken eftersom de ska plocka isär objektivet.

Sådär!
Nu är M4:an tillbaka. Den ser väldigt fin ut, och den kärvande mekaniken funkar fint igen.
Mitt intryck av fotoverkstaden är bra, förutom att de lyckades stava fel på

1) mitt namn
2) min gatuadress
3) stadens namn

när de returnerade kameran.

arvro395 skrev:
1500 + moms

Det låter riktigt billigt

Lämnar man kameran till Leica i Tyskland (ev via generalagenten) så kan man få kameran helt fabriksrenoverad och då lämnas en lång garanti. Man får gratis konstnadsförslag. Då är det mer än bara genomgång utan en riktig renovering - man får en kamera som är som ny.

Ok, ja 1500+moms är det ju värt. Ska nog lämna in den när jag får råd. Annars lät ju fröderbergs förslag med en fabriksrenovering lockande.. Vet du vad det kostar Magnus?

aleklint skrev:
Vet du vad det kostar Magnus?

Jag har för mig att en kompis fick betala 4000 för att renovera sin M3:a

Men kolla med generalagenten. Och när man väl skickat iväg kameran kan man alltid backa efter att man fått kostnadsförslaget utan att det kostar en spänn.

Hercules skrev:

I vilket fall som helst måste jag lämna den till en återförsäljare som kan/vill skicka den dit.

Tja ... jag skickade in min M3 och M4 direkt till Leica i Solms. Jag gick inte över en återförsäljare (som bara lägger på priset, inget annat).

Daniel

Enligt Leicafotografie kostar det 150 euro att få en Leica genomgången om inga delar måste byras. Det tycker jag är ett bra pris.

froderberg skrev:
Enligt Leicafotografie kostar det 150 euro att få en Leica genomgången om inga delar måste byras. Det tycker jag är ett bra pris.

Det stämmer nog. Kamerahuset (själva "boet") i min M4 var sprucken (jag slängde Konken uppe över axeln och den flög ut och landade på asfalt några meter bort). Det kostade ca 280 Euro för att fixa huset. De passade på att byta slutaren och rengjorde det mesta samtidigt. De gjorde ett suveränt jobb.

Inte samma goda erfarenheter med min M3. De trodde att de gjorde mig en tjänst genom att stoppa en M6 viewfinder i min M3. Då fick jag en avståndsmätare som inte håller måttet (M6 är mycket lägre kvalitet än M3). Jag får den fruktade "rangefinder flare" på fokuseringsområdet. Jag blev mindre glad.

ANNONS
Götaplatsens Foto