Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reseersättning

Produkter
(logga in för att koppla)

micke.svensson

Aktiv medlem
Hej,

Har tidigare inte tagit ut någon reseersättning så jag vet inte riktigt hur den skall redovisas. Skall den stå med på den vanliga fakturan? förmodar att den inte är momsbelagd?

Hälsningar Mikael

Beror nog lite på hur du hade tänkt debitera kunden din reseersättning. Ett snällt sätt är ju att låta kunden betala din resa till självkostnadspris. Bussresor inom Sverige är belagda med 6% moms. Då har du lyfta den momsen samtidigt som du debiterar din kund med aktuell momssats. Reglerna säger att ditt företag har rätt att lyfta den moms du har fått dig påförd. Samtidigt debiterar du kunden den aktuella momsen.

Tänker du däremot debitera tid för resan så gäller 25% momspåslag på din timdebitering.

Likaså om du debiterar bensinersättning ska du belägga denna med moms på 25%.

Betänk att detta inte har något att göra med vad du har rätt att ta för bensinersättning av ditt företag utan att behöva skatta för det,

Och ja den bör vara specifierad på din faktura.

För att undvika missförstånd så ska jag väl tillägga också att det är ju din verksamhet som bestämmer vilken momsssats du ska påföra dina kunder. Är ditt företag momsregistrerat för kulturarbete är det den momsen som ska påföras dina kunder. Det här torde ditt registreringsbevis utvisa.

// Micke

Senast ändrad:
Får nog korrigera mig själv en aning.

Det är din huvudsakliga verksamhet som bestämmer vilken moms du ska debitera. Så i fallet med bussresan ska du debitera 25% moms på nettopriset (dvs priset utan 6% moms - för den drar du ju av) om din verksamhet inte är registrerad för någon typ av kulturarbete som renderar dig att kunna debitera en lägre moms.

Hoppas det blev lite klarare.

//Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto