Annons

retusch

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, har en fråga angående retuschering av tex ansikten i PS Elements 2.0, hur "softar" jag linjerna, får bort fula skuggor och fixar varmare färger? Jag är nybörjare på det här och har tidigare mest lekt med nivåer men det blir ju inte så bra. Hoppas någon har ett bra tips

JenniferJames skrev:
hur "softar" jag linjerna, får bort fula skuggor och fixar varmare färger?
Fula skuggor fixar man med vacker belysning... Ledsen, men där finns det nog inte många genvägar.

Varmare färger har Simon förklarat.

För slätare hud kan man göra så här:
* Välj ut områdena runt ögon och mun. Låt dessa vara, eller skärp dem en aning. Se till att områdena inte har skarpa gränser. Använd "Feather", "Soft edge" eller vad det heter i ditt bildbehandlingsprogram.
* Välj ut resten av ansiktet, eller kanske resten av hela bilden. Lägg på gaussisk oskärpa.

Bilden upplevs som skarp eftersom man omedvetet koncentrerar betraktandet till ögon och mun.

Re: Re: retusch

BengtJohnsson skrev:
Fula skuggor fixar man med vacker belysning... Ledsen, men där finns det nog inte många genvägar.

Eller så gör man ett "Curves adjustment layer" (Layer > New Adjustment Layer > Curves, typ) och gör färgerna ljusare (olika håll för cmyk och rgb) tills man fått dem rätt. Då maskar man bort allt utom delarna som ska ha den nya ljusheten. Om det ändrar färgerna så är det bara att ändra lager-stilen till "lumnosity" (ljushet) så inte lagret kan ändra färgerna.
Sen så gör du ett likadant lager för att fixa transitionen mellan den omgjorda delen och originaldelen.

ANNONS
Götaplatsens Foto