Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

retuschera repor digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Parsi

Aktiv medlem
Jag håller fnv på med mina gamla bilder, dvs svartvitt och dia.

En del av mina svartvita negativ uppvisar lite tunna repor på en del bilder.
Jag använder en Nikon scanner och Lightroom 4.2.
Jag tar bort reporna med kedjor av "spot removal".

Men det har slagit mig att det måste finnas bättre sätt?

Repor var ju en gång i tiden ett standardproblem. Att göra det med kedjor av spot removal är mycket arbetsamt och skapar enorma associations-sekvenser för bilden, som gör den allt tyngre att arbeta.

Har t.ex Elements nåt mer kraftfullare och effektivare verktyg mot repor?
 
Vet inte hur det är med elements men i photoshop kör jag med spot healing brusch för det mesta och även med klonverktyget ibland. Lightroom är suveränt för digitalbilder men om man behöver jobba med skannade negativ eller dior så krävs ofta lite andra verktyg.
 
Filtret Dust & Scratches ( Damm och Repor ) är ju ett bra sätt at få bort just dammprickar och repor.
Ett sätt är att göra en kopia av ditt lager , köra filtret så du får bort reporna. Lägga till en svart lagermask så lagret inte syns längre och sen måla med vitt i lagermasken. Då får man fram de repfria områdena bara där man behöver dem.
 
OK, det låter ju bra.

Och detta filter, "Dust & Scratches" finns i Elements? Eller var det också i PS?

Och det där tricket med lagren, gör du det för att få ett färdigt lager med "healing" att lägga på? Eller vad är idén?
 
Ja, Elements ska ha filtret Dust and Scratches ( det är ett urgammalt filter ).

Tanken med lagren är att ett innehåller resultatet av Dust and Scratches och det undre lagret är som vanligt.

Nu vill man kanske inte ha Dust and scratches effekten på hela lagret därför gör man en svart lagermask som döljer lagret. När man målar med vitt i masken så syns det ormrådet av lagret, Så det blir ungefär som Spot healing men man kopierar inte områden till andra ställen utan uppanbarar bara effekten av filtret.

Lager maske finns i Elements sen version 10. ( går att fejka i tidigare versioner ).
 
Aha! Så filtret går in och röjer på hela bilden, inclusive saker som egentligen inte är "spots" eller "scratches", och så går man in och "målar" /överför filtereffekten, för hand, till bara de områden man vill?

Låter bra. Frågan nu är väl egentligen bara om man skall snika med Elements, eller öppna plånboken ordentligt för PS.
 
Det är ju en ganska rejäl prisskillnad, och nu när Elements stöder lagermasker mm klarar man ganska mycket där. Lite läsning på www.bildbehandla.se som bara handlar om Elements kan kanske avgöra saken. Mycket tips och tricks.
 
Käre pellepiano - och alf109 - , jag tackar så mycket.

Nu skall jag ordna det här på ett effektivare sätt.
 
Jag håller fnv på med mina gamla bilder, dvs svartvitt och dia.

En del av mina svartvita negativ uppvisar lite tunna repor på en del bilder.
Jag använder en Nikon scanner och Lightroom 4.2.
Jag tar bort reporna med kedjor av "spot removal".

Men det har slagit mig att det måste finnas bättre sätt?

Repor var ju en gång i tiden ett standardproblem. Att göra det med kedjor av spot removal är mycket arbetsamt och skapar enorma associations-sekvenser för bilden, som gör den allt tyngre att arbeta.

Har t.ex Elements nåt mer kraftfullare och effektivare verktyg mot repor?

Varför använder du inte Nikons inbyggda skräpborttagning? Enbart kodachrome kanske? Fungerar ju annars väldigt bra..
 
Varför använder du inte Nikons inbyggda skräpborttagning? Enbart kodachrome kanske? Fungerar ju annars väldigt bra..

Detta kallas digital ICE på min gamla scanner - och fungerar absolut inte med svartvitt!
Detta kan konstateras både praktiskt (katastrof) och anges i manualen för säkerhets skull.

Hur det blir med Kodachrome vet jag inte än, där är varningar om det också i manualen.
 
Detta kallas digital ICE på min gamla scanner - och fungerar absolut inte med svartvitt!
Detta kan konstateras både praktiskt (katastrof) och anges i manualen för säkerhets skull.

Hur det blir med Kodachrome vet jag inte än, där är varningar om det också i manualen.

jo det vet jag - och kodachrome blir inte heller bra men på övriga diafilmer funkar det som sagt utmärkt. Men problemet kanske mest gällde svartvitt och då är det väl de lösningar du redan fått tips om som gäller.
 
Jag håller fnv på med mina gamla bilder, dvs svartvitt och dia.

En del av mina svartvita negativ uppvisar lite tunna repor på en del bilder.
Jag använder en Nikon scanner och Lightroom 4.2.
Jag tar bort reporna med kedjor av "spot removal".

Men det har slagit mig att det måste finnas bättre sätt?

Repor var ju en gång i tiden ett standardproblem. Att göra det med kedjor av spot removal är mycket arbetsamt och skapar enorma associations-sekvenser för bilden, som gör den allt tyngre att arbeta.

Har t.ex Elements nåt mer kraftfullare och effektivare verktyg mot repor?

Jag håller just på att restaurera och retuschera repor, torkfläckar, fingeravtryck samt dammprickar efter scanningen av några svartvita 6x9 negativ...lite tidsödande, jobbar främst i Photoshop med klonverktyget bl.a.

Negativen är först inscannade på ljuslådan med min 5D Mk3 och tamron 90 mm Macroobjektiv. Rawfilerna CR2 som inverteras, bildbehandlas för att till sist repareras och städas i dator, beskärs och levereras som TIFF till den som bett mig om hjälp, på en usb-sticka.

Resultatet blir bra tycker jag och så även ”kunden”.

Hur prissätts såna här arbeten? Antal arbetstimmar. Snittpris per negativ? J ag är tacksam för synpunkter/råd från andra här på Fs!
mvh
/B
 
Jag hade försökt få det på löpande timräkning. Svårt att avgöra hur mycket jobb det är på olika bilder, vissa går förmodligen snabbt andra kan ta lite tid att få till. Om du skall göra det på fix pris är risken stor att det hamnar fel och eftersom det är du som sätter priset måste du säkerligen fläska på rejält. Du kan ju löpande rapportera till kunden hur många bilder per dag du klarat av och ge kunden möjlighet att avbryta efter x dagar. Då är risken låg för både dig och kunden.
 
Detta kallas digital ICE på min gamla scanner - och fungerar absolut inte med svartvitt!
Detta kan konstateras både praktiskt (katastrof) och anges i manualen för säkerhets skull.

Hur det blir med Kodachrome vet jag inte än, där är varningar om det också i manualen.

Huh! Digital ICE är ju hemskt har det till min Epson-skanner. Tar evigheter att skanna. Jag har landat i att göra allt sånt i RAW-konverterare istället.
 
Jag håller fnv på med mina gamla bilder, dvs svartvitt och dia.

En del av mina svartvita negativ uppvisar lite tunna repor på en del bilder.
Jag använder en Nikon scanner och Lightroom 4.2.
Jag tar bort reporna med kedjor av "spot removal".

Men det har slagit mig att det måste finnas bättre sätt?

Repor var ju en gång i tiden ett standardproblem. Att göra det med kedjor av spot removal är mycket arbetsamt och skapar enorma associations-sekvenser för bilden, som gör den allt tyngre att arbeta.

Har t.ex Elements nåt mer kraftfullare och effektivare verktyg mot repor?

I DxO Photolab 3.1 som jag brukar använda just till efterbehandling av dia behöver man aldrig sitta och dutta med "kedjor av "spot removal"" som du skrev. En av de saker som de verkligen fått till bra är "Repair"-funktionen. (Jag kör ju C1 också men det är mycket sämre än Photolab på detta. För linjer i dian kan man numera inte bara välja tjocklek på verktyget utan även "fethering" och "opacity". Det ger fin kontroll. Numera drar jag bara en repair-linje i samma tjocklek som reporna över dessa, så löser det sig oftast väldigt smidigt.

En annan finess som varit ovärderlig för mina inskannade gamla Agfa CT 18 och CT 21 dian är DxO:s kontrastverktyg. Klarblå himlar blir ofta kleggiga med fula korniga artefakter efter skanningen. DxO har tre olika verktyg för kontrast (möjligen får man en del av dessa verktyg via tillägget Filmpack 5.0) de skiljer på "Contrast", "Microcontrast" och "Fine Contrast" och jag drar alltid ner "Microcontrast" i botten (-100), då det alltid är den som är problemet och drar istället upp "Fine Contrast" en hel del. Med mina dian så funkar inte skärpningsverktygen i DxO så Fine Contrast funkar även som en stand in för den vanliga skärpningen. Resten skärper jag i "Export"-modulen när jag skapar JPEG-filerna.

Problemen med himlarna har varit svåra att lösa i andra program för mig så de sofistikerade kontrastverktygen i Photolab har verkligen varit oumbärliga och de har varit ett stort skäl för mig att välja detta till mina dia. Det är alltså just "Microcontrast"-kontrasten som varit det verkligt stora problemet i min efterbehandling av dian.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto