Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

rev ring 70-200mm 2.8 VR och 50mm 1.8...

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Rev ring till 70-200mm 2.8 VR, filterdiameter 77 och sen vill jag montera mitt 50mm 1.8 på det som har filterdiameter 52mm. Vad behöver jag?

johan_w skrev:
Rev ring till 70-200mm 2.8 VR, filterdiameter 77 och sen vill jag montera mitt 50mm 1.8 på det som har filterdiameter 52mm. Vad behöver jag?

1) En bra psykiatriker.

2) En svarv.

... Nej, nog med skämt nu. Jag höll på med den här typen av montage med mina gamla Leicaflexobjektiv, och det fungerade fint. Det är bara det att det rent mekaniska blir så f-b-n-t svårt, med 50:an som en liten vårta framtill på detta monsterobjektiv...

Om Du kan få tag på ett objektivlock till zoomen av den gamla, utanpåliggande sorten av halvmjuk plast, är det någorlunda enkelt att göra ett hål där fronten på 50:an han klämmas in; så brukade jag lösa sånt. Det svåraste är givetvis centreringen, men med lite noggrannhet så klarar Du under 0.5 mm fel, och det är faktiskt inte så allvarligt just i det här sammanhanget; vinkelfel är värre.

Men var RÄDD om zoomens frontlins! Det är givetvis den stora faran. Sen, en lustig sak med den här typen av arrangemang, som få tycks veta: det är det FRÄMRE objektivet som ska bländas ner; det bakre skall vara vidöppet, annars får man vinjettering. Men 50:an har ju en vanlig, hederlig bländarring.

Lycka till!

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"

ANNONS