Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
RGB och s-RGB
- Trådstartare Figlewski
- Start datum
ulltand
Aktiv medlem
Så när man konverterar en raw till jpg blir det max 8 bitar, eller är det bara i kameran man kan köra jpg med max 8 bitar?Estethia skrev:
så länge du plåtar i jpg så går det inte att plåta i mer än 8 bit...
ulltand
Aktiv medlem
Tack!jimh skrev:
Jpeg-formatet kan inte lagra 16 bitar...
Nu snodde ju jag den här tråden, vilket inte var meningen...
Så åter till skillnade mellan sRGB och RGB - min egen tolkning kan vara fel, så jag avstår från den förklaringen.
mipert
Aktiv medlem
En praktisk skillnad mellan de två färgrymderna, sRGB och Adobe RGB, skrev jag lite om i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33170&highlight=srgb
Den handlar visserligen om att konvertera i Photoshop, men det fungerar på samma sätt om du ställer in direkt i kameran.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33170&highlight=srgb
Den handlar visserligen om att konvertera i Photoshop, men det fungerar på samma sätt om du ställer in direkt i kameran.
ulltand
Aktiv medlem
Men sRGB = standard RGB och benämns ofta som endast RGB, eller har jag fel?mipert skrev:
En praktisk skillnad mellan de två färgrymderna, sRGB och Adobe RGB...
kenny_lex
Avslutat medlemskap
Du har fel men ändå unte. RGB är bara en benämning på Red Green Blue och inget annat; sedan kan man göra olika color-space (palett) och dessa får heta saker typ sRGB (som är en palett som man enats om som en standard), aRGB s(om är Adobes egen palett).FILM) (ulltand skrev:
Men sRGB = standard RGB och benämns ofta som endast RGB, eller har jag fel?
Men det finns även andra paletter som typ ProFoto som är mycket större än både sRGB och aRGB och om man arbetar med 16-bitars RAW så kan man lika väl spara med dena palett istället för nått annat och sedan konvertera till annan palett när man arbetat klart med bilden.
ulltand
Aktiv medlem
Och enligt den sidan är sRGB _endast_ för skärmbetraktning.Ella_a skrev:
[B...liten förklaring på skillnaden mellan sRGB och RGB...[/B]
*s* Inte lätt att reda ut det här för min lilla hjärna. Jag får nog satsa på radiostyrda bilar eller ngt sånt istället för foto
Damocles
Aktiv medlem
Problemet är att många sidor är väldigt generaliserande. sRGB används ju trots allt av de flesta fotolabben i landet. Och uj vad särskrivningar i den snutten med text.Och enligt den sidan är sRGB _endast_ för skärmbetraktning.
T-Max 400
Aktiv medlem
Sommer skrev:
Kanske bara går i formatet RAW på bilder?
...Där kan man ställa in 8bit eller 16bit.
När jag går från RAW till TIFF har jag tre alternativ;
8bit / ch
16bit / ch
16bit / ch Linear
Vad är det för skillnad på de två 16 bit alternativen?
Mvh
mipert
Aktiv medlem
Eftersom jag halkade på vägen till kontoret, gäller inte lagen om att man skall vara snäll på morgonen.
”sRGB är gjord för att användas för material som enbart kommer att visas på en bildskärm, alltså hemsidor på Internet. Det finns ingen anledning att ha flera olika valörer när upplösningen endast är 72 dpi på skärmen,..”
Det är sådana här förklaringar som gör mig irriterad, visserligen finns det ofta skäl att ha enkla förklaringar, men detta är för fel.
Framförallt det där med att det är upplösningen som styr vilka färger som kan visas.
”sRGB är gjord för att användas för material som enbart kommer att visas på en bildskärm, alltså hemsidor på Internet. Det finns ingen anledning att ha flera olika valörer när upplösningen endast är 72 dpi på skärmen,..”
Det är sådana här förklaringar som gör mig irriterad, visserligen finns det ofta skäl att ha enkla förklaringar, men detta är för fel.
Framförallt det där med att det är upplösningen som styr vilka färger som kan visas.
mr.b
Aktiv medlem
Även om sRGB har en mindre färgrymd än Adobe RGB och allt vad de heter, så duger den finfint för 99,9 % av alla svenssonfotografer. Jag har visserligen bara en digitalkompakt, men anser likafullt detta; möjligen ser man skillnad när man håller två likadana bilder men med olika färgrymder bredvid varandra, fast det gör man ju aldrig såvida man inte är en pixelpipare!